Gå til innhold

Må leilighet være godkjent for utleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det nødvendig å ha godkjent leilighet for utleie?

Sett at rømningsveier og lysforhold er tilstrekkelig, og det er montert et skikkelig brannvarslingsanlegg.

Hva er evt konsekvens av at det ikke er godkjent?

Anonymous poster hash: d2ac8...6fc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, bolig skal være godkjent for boforhold før utleie.

Bøter er den vanligste konsekvensen.

Anonymous poster hash: ec814...63c

Skrevet

Du kan selvsagt ta sjansen. Kommunen sjekker det sjeldent, men har du nysgjerrige naboer, kan du regne med å bli rapportert til kommunen. Det har en bekjent av meg fått erfare. Leid ut i 7år og da en ny nabo begynte å spørre om utleieleiligheten hans i kjelleren, kom kommunen på kontroll etter noen uker. Neppe tilfeldig.

Anonymous poster hash: d7089...92a

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du med 'godkjent' da? Er rømningsveier og brannforskrifter etc. I orden så er den jo godkjent? Det er jo ikke en godkjenningspatrulje som går rundt og gir deg et godkjentstempel...

Anonymous poster hash: cb110...1c7

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du med 'godkjent' da? Er rømningsveier og brannforskrifter etc. I orden så er den jo godkjent? Det er jo ikke en godkjenningspatrulje som går rundt og gir deg et godkjentstempel...

Egentlig skal det vel foreligge en godkjenning fra kommunen? Altså er det en godkjenningspatrulie, som du så fint kaller det, som går rundt å godkjenner det.

Men ja, rømningsveier er godkjente og rikelig av. Men det ene soverommet er for lite til å bli godkjent. Vil ikke tro det gjør det vanskelig å bo der, da det er to svære boder i tilknytning til leiligheten. I tillegg er det bare et lag gips i etasjeskille, og her skulle det etter dagens forskrift vært 2 lag.

Skrevet

Jeg regner med at det er en selveierleilighet? Er det borettslag må du selvsagt be om lov.

Dette er de mest sentrale kravene som stilles til en bolig:

• Takhøyde skal ikke være under 2,2 meter.
  • Vinduer i stue, kjøkken, arbeidsrom og soverom skal gi dagslys og utsyn. Underkanten av vinduet skal ikke være mer enn 0,9 meter over gulvet.
  • Det skal være minst en utgang til sikkert sted i kjeller og første etasje. Rømningsvinduer skal være 0,5 meter brede og 0,6 m høye, men summen av høyde pluss bredde må være mer enn 1,5 meter.
  • Det må være brannskille mellom leiligheter horisontalt og vertikalt. I tillegg må et skille mellom boenhetene ha lydisolerende egenskaper.
  • Det skal være minimum en fem kvadratmeter utvendig sportsbod og tre kvadratmeter innvendig bod i boenheten. I små leiligheter kan inneboden erstattes med skap.
  • Radonmåling må fra 2014 være utført.
  • Tilfredsstillende luftkvalitet og lav luftfuktighet.
  •  

Anonymous poster hash: b8bd3...430
Skrevet

Jeg regner med at det er en selveierleilighet? Er det borettslag må du selvsagt be om lov. Dette er de mest sentrale kravene som stilles til en bolig: 

• Takhøyde skal ikke være under 2,2 meter.
  • Vinduer i stue, kjøkken, arbeidsrom og soverom skal gi dagslys og utsyn. Underkanten av vinduet skal ikke være mer enn 0,9 meter over gulvet.
  • Det skal være minst en utgang til sikkert sted i kjeller og første etasje. Rømningsvinduer skal være 0,5 meter brede og 0,6 m høye, men summen av høyde pluss bredde må være mer enn 1,5 meter.
  • Det må være brannskille mellom leiligheter horisontalt og vertikalt. I tillegg må et skille mellom boenhetene ha lydisolerende egenskaper.
  • Det skal være minimum en fem kvadratmeter utvendig sportsbod og tre kvadratmeter innvendig bod i boenheten. I små leiligheter kan inneboden erstattes med skap.
  • Radonmåling må fra 2014 være utført.
  • Tilfredsstillende luftkvalitet og lav luftfuktighet.
  •  
  Anonymous poster hash: b8bd3...430

Var ikke det noe med parkering også? Helt latterlige regler.

I Oslo selges det leiligheter uten tilhørende bod for oppunder 2mill.

Anonymous poster hash: d7089...92a

Skrevet

Egentlig skal det vel foreligge en godkjenning fra kommunen? Altså er det en godkjenningspatrulie, som du så fint kaller det, som går rundt å godkjenner det.

Men ja, rømningsveier er godkjente og rikelig av. Men det ene soverommet er for lite til å bli godkjent. Vil ikke tro det gjør det vanskelig å bo der, da det er to svære boder i tilknytning til leiligheten. I tillegg er det bare et lag gips i etasjeskille, og her skulle det etter dagens forskrift vært 2 lag.

Lei ut med god samvittighet! Det viktigste er rømningsveier, men vil jo nødig ha ett liv på samvittigheten. Det er bare å opplyse om at soverommet ikke er godkjent som soverom. Ingen 'tar' deg på dette.

• Liker 2
Skrevet

Den må ikke, men den burde selvfølgelig. Jeg har bodd fire år i en ikke godkjent leilighet nå, fant det først ut ifjor da eierne sa at det var en mulighet for å bli "kastet ut". Ingenting har skjedd enda, men kommunen vet om det. Flytter snart uansett.

Anonymous poster hash: 2a8ca...a99
  • Liker 1
Skrevet

Hvis leiligheten ikke er godkjent for utleie og kommunen finner ut av det. kan du risikere å få bot.

Du kan også risikere å stå uten leieboere hvis de finner ut av det og ikke har lyst til å bo i en leilighet som ikke er godkjent. Det er kommunen som godkjenner så vidt jeg veit.

Hvis leiligheten har kommet nå nylig skal den og bør godkjennes.

Snakker av erfaring.

Anonymous poster hash: b3e8f...46b
Skrevet

Hallo, det er da ikke utleier selv som bestemmer om leiligheten er godkjent eller ikke. Du må ha en godkjenning fra kommunen. Min stefar søkte, og det kom en og sjekket, og fikk nei i første omgang, før han gjorde noen forbedringer, ny sjekk og godkjenning.

Anonymous poster hash: 62c7e...4d4

Skrevet

Vet noen noe om regler for skap-plass? Til å ha klær i?

Anonymous poster hash: 989ac...698
Skrevet

Vet noen noe om regler for skap-plass? Til å ha klær i?

For vår del er det ikke særlig plass til skap på hvertfall det ene soverommet. Men det er en walkin-garderobe på ca 5 m2 til vanlig tøy og en walkin på ca 4 m2 til yttertøy tilknyttet vindfang.

Ts

Skrevet

Takk for svar. Vi har bestemt oss for å leie ut til tross for manglende godkjenning. Vil tro vi kun får en påpakning om utbedring dersom kommunen noen gang skulle si noe på det.

Ts

Skrevet

For vår del er det ikke særlig plass til skap på hvertfall det ene soverommet. Men det er en walkin-garderobe på ca 5 m2 til vanlig tøy og en walkin på ca 4 m2 til yttertøy tilknyttet vindfang.

Ts

Joda, men jeg mangler kleskap-plass og lurte på om dette var lov. Er derfor jeg spør hva reglene sier om plass til å ha klær.

Skrevet

Joda, men jeg mangler kleskap-plass og lurte på om dette var lov. Er derfor jeg spør hva reglene sier om plass til å ha klær.

Ut i fra tek10 er det krav om et standard klesskap til hver sengeplass. Dette gjelder nybygg, om de samme reglene gjelder for eksisterende bygg vet jeg ikke.

Skrevet

Ut i fra tek10 er det krav om et standard klesskap til hver sengeplass. Dette gjelder nybygg, om de samme reglene gjelder for eksisterende bygg vet jeg ikke.

hmm, hva er tek10?

Skrevet

Hallo, det er da ikke utleier selv som bestemmer om leiligheten er godkjent eller ikke. Du må ha en godkjenning fra kommunen. Min stefar søkte, og det kom en og sjekket, og fikk nei i første omgang, før han gjorde noen forbedringer, ny sjekk og godkjenning.

Anonymous poster hash: 62c7e...4d4

Du må ikke ha en gokjenning fra kommunen, men du må følge reglene.

• Liker 1
Skrevet

Om det ikke er godkjent og noe skjer, kan du i verste fall bli tiltalt for drap. Det var noen som ble det ved  brann, fordi det elektriske ikke var godkjent. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...