AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #1 Skrevet 2. september 2015 Jeg er en student som kan svært lite om klesvask osv. Bruker å vaske truser, håndklær og sengetøy på 60 grader, jeans, bher og "fine" gensre/topper etc på 30 grader, og treningstøy, koseklær etc på 40 grader. Men lurer på om klærne blir ødelagt hvis jeg vasker klær på 60 grader selv om det står 40 grader på vaskelappen? Tenker særlig treningstøy. Har mye treningstøy fra Kari Traa osv. som jeg har betalt mye for, og vil derfor ikke ødelegge dem. Kan jeg ta sjansen og vaske det på 60 grader? Spør fordi jeg har behov for å vaske mer sammen, da vi har vaskekjeller og betaler for antall vask, slik at jeg vil unngå å måtte sette på flere halvfulle vasker. Anonymous poster hash: b53e3...1e2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #2 Skrevet 2. september 2015 Dessverre er dette noe du må prøve deg frem på.. Vaskeanvisningen viser det produsentene kan garantere klesplagget tåler. Jeg har selv vasket treningsklær på 60 grader. Noe har blitt ødelagt og noe har greid seg fint. Anonymous poster hash: 541b5...db9
Rosewood Skrevet 2. september 2015 #3 Skrevet 2. september 2015 Treningsklær bør helst ikke vaskes på mer enn 30 grader for å ikke skade tøyet. Særlig hvis du er redd for dem 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #4 Skrevet 2. september 2015 Vask av klær er en "kunst" ingen er utlært i uansett alder. Man må rett og slett prøve seg frem og se hva som tåler hvilken temperatur og hvilke vaskemidler. Er du usikker så putter du ikke alt i maskinen men prøver med et plagg en gang eller to og ser hva resultatet blir. Anonymous poster hash: b987b...bda 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #5 Skrevet 2. september 2015 Dessverre er dette noe du må prøve deg frem på.. Vaskeanvisningen viser det produsentene kan garantere klesplagget tåler. Jeg har selv vasket treningsklær på 60 grader. Noe har blitt ødelagt og noe har greid seg fint. Anonymous poster hash: 541b5...db9 Vask av klær er en "kunst" ingen er utlært i uansett alder. Man må rett og slett prøve seg frem og se hva som tåler hvilken temperatur og hvilke vaskemidler. Er du usikker så putter du ikke alt i maskinen men prøver med et plagg en gang eller to og ser hva resultatet blir.Anonymous poster hash: b987b...bda Okei, skjønner Da tror jeg at jeg bare fortsetter å vaske treningsklær på 40 grader, fordi jeg vil ikke risikere at en treningstights til 500 kr blir ødelagt ved en "test" i 60 grader. Studentlommeboka har ikke råd til slikt :/ Da er det billigere å betale for en ekstra vask i vaskekjelleren Anonymous poster hash: b53e3...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #6 Skrevet 2. september 2015 Treningsklær bør helst ikke vaskes på mer enn 30 grader for å ikke skade tøyet. Særlig hvis du er redd for dem Jeg har vasket alt på 40 grader siden jeg kjøpte det (både dyre og billige treningsklær), og alt har klart seg fint Blir det rent nok på 30 grader, da? Tenker på svette osv., i tillegg til at klærne kanskje ligger en stund fra jeg bruker dem til jeg vasker. Anonymous poster hash: b53e3...1e2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #7 Skrevet 2. september 2015 Jeg har vasket alt på 40 grader siden jeg kjøpte det (både dyre og billige treningsklær), og alt har klart seg fint Blir det rent nok på 30 grader, da? Tenker på svette osv., i tillegg til at klærne kanskje ligger en stund fra jeg bruker dem til jeg vasker. Anonymous poster hash: b53e3...1e2 30 grader er for lite for treningstøy med svette i. Du bør og tenke på hvilket vaskemiddel du bruker og ikke bruke skyllemiddel. Skyllemiddel itreningstøy fant jeg mange artikler på da jeg googlet dor kort tid siden. Anonymous poster hash: b987b...bda
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #8 Skrevet 2. september 2015 30 grader er for lite for treningstøy med svette i. Du bør og tenke på hvilket vaskemiddel du bruker og ikke bruke skyllemiddel. Skyllemiddel itreningstøy fant jeg mange artikler på da jeg googlet dor kort tid siden.Anonymous poster hash: b987b...bda Jeg bruker ikke skyllemiddel. Og bruker "vanlig" vaskemiddel, sånn pulver for fargede klær Anonymous poster hash: b53e3...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #9 Skrevet 2. september 2015 Jeg vasket treningstøyet mitt på 90 grader ved et uhell i går, det er fortsatt helt fint Brukte skyllemiddel også. Anonymous poster hash: cdb50...702
Belima Skrevet 3. september 2015 #10 Skrevet 3. september 2015 Vær obs på at skyllemiddel på sikt ødelegger stretchen i klær. http://www.dinside.no/903987/se-naar-du-bor-bruke-skyllemiddel
Gjest Seajewel Skrevet 3. september 2015 #11 Skrevet 3. september 2015 Skyllemiddel ødelegger stretch. Samme som at BH-er kun skal vaskes (for hånd) i skyllemiddel. klærne tåler ofte mer enn det som sies, men er det bare en viss prosent ull i, skal det uansett kjøres på ullprogram. Kjører gjerne både håndklær og sengetøy på 90 grader.
Sølvrosen Skrevet 3. september 2015 #12 Skrevet 3. september 2015 Siden du ikke får vasket treningstøy rett etter at du har brukt dem bør du skylle dem og henge dem opp etter bruk. Da får du mindre problem med at de etterhvert lukter inngrodd svette. Bh-er kan du godt håndvaske, da slipper du å kjøre et eget håndvaskeprogram og de holder seg fine lengre. Jeans skal helst ikke vaskes så ofte. Heng dem opp hver dag og bytt på hvilke du bruker. Fjern flekker mens de er ferske. Da kan du la det gå mange uker mellom hver gang du vasker jeans. Slå sammen 30 og 40 grader vask til en vask. Ofte tåler klær 40 grader selv om de er merket med 30. Klær du er ekstra redde for kan godt vaskes for hånd, det er faktisk ikke så vanskelig, og du får en gratis treningsøkt. Bruk vaskemiddel beregnet for håndvask, f.eks Biotex (tar flekker bedre enn Milo). Hvis du bruker lite ull kan du vaske det også for hånd med Milo eller tilsvarende. Ha nok undertøy til at du kan vente til du har en full maskin før du kjører 60 grader. Kjøp deg en vaskebalje som er stor nok til å bruke som fotbad. Den er stor nok til håndvask, men ikke unødvendig stor, og det er veldig godt å kunne ta seg fotbad. Bøtte er upraktisk både til klesvask og fotbad, og en balje kan til nød brukes når du skal vaske gulv.
lemon-aid Skrevet 4. september 2015 #13 Skrevet 4. september 2015 Nå skal jeg ikke virke for skråsikker, men jeg husker at jeg vasket mine treningsklær på 60 grader uten at de ble ødelagt. Vanlig trenings t-shirts i teknisk materiale. Ingenting skjedde Men du må rett og slett prøve deg fram her, er jo kjipt å ødelegge det :-(
lemon-aid Skrevet 4. september 2015 #14 Skrevet 4. september 2015 Jeg opplever forresten at mange av klesprodusentene setter en lav vasketemp. for å være sikker på at det ikke blir ødelagt, og at de skal unngå klager. Jeg har vasket mange 30 graders plass på 40, og det gikk fint
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #15 Skrevet 4. september 2015 Jeg vasker det meste av kjærestens treningsklær på 60C. Det går fint. Anonymous poster hash: fc797...7d5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #16 Skrevet 4. september 2015 Fikk beskjed i sportsbutikken at skyllemiddel ødelegger for pusteegenskaper til tøyet. Tetter det sikkert igjen Anonymous poster hash: d4bd9...4fd
Trude.lutt Skrevet 5. september 2015 #17 Skrevet 5. september 2015 Treningsklær vasker jeg på 40 grader, med en dæsj eddik som skyllemiddel.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #18 Skrevet 6. september 2015 Jeg bruker ikke skyllemiddel. Og bruker "vanlig" vaskemiddel, sånn pulver for fargede klær Anonymous poster hash: b53e3...1e2 Har nylig lest om at fibrene i div klær (bl.a. noe treningstøy) blir slitt av vaskepulver, og at det derfor anbefales å bruke flytende vaskemiddel til enkelte klesplagg (som bla treningstøy) Anonymous poster hash: a4347...6a2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #19 Skrevet 6. september 2015 Fikk beskjed i sportsbutikken at skyllemiddel ødelegger for pusteegenskaper til tøyet. Tetter det sikkert igjenAnonymous poster hash: d4bd9...4fd Det stemmer. Det samme gjelder for pustende ytterjakker på den måten at skyllemiddelet tetter de små åpningene som skal slippe ut svetten Anonymous poster hash: a4347...6a2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #20 Skrevet 6. september 2015 Treningsklær vasker jeg på 40 grader, med en dæsj eddik som skyllemiddel. Grøsss Var det ikke eddik som skader vaskemaskina m.m. da? Anonymous poster hash: a4347...6a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå