AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #1 Skrevet 2. september 2015 For noen uker siden måtte jeg ta en alvorlig tannoperasjon, som kostet meg 4000 kr. Kirurgen har sydd for stramt i kjeven min, slik at tannkjøttet på de to tennene ved siden av operasjonsstedet har fått skader, og tennene muligens må trekkes i fremtiden. Tannlegen nektet å gjøre noe med skaden, og ville at kirurgen selv skulle vurdere det fordi det er hun som har gjort inngrepet. Må jeg betale for den nye timen med kirurgen, eller kan jeg kreve den gratis da det er hennes egen feil at jeg må på den? Jeg synes det blir feil om hun skal "tjene" på å ha sydd feil på meg. Hvis jeg må trekke tennene i fremtiden, kan jeg kreve utgiftene erstattet? Kan jeg kreve erstatning for å få satt inn proteser? Hva gjør jeg om hun prøver å nekte for at hun gjorde feil? Alle operasjoner innebærer jo risiko, det vet jeg. Slik jeg forstod det på tannlegen så er det ikke sydd slik det skal, men han er ikke kirurg. Anonymous poster hash: f1d94...523
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #2 Skrevet 2. september 2015 Jeg ville kontaketet Norsk Pasientskadeerstaning i et slikt tilfelle, ja, kanskje de kan gi litt råd også. Jeg ville også ha bedt om den nye timen uten kostnad. Helsetilsynet er en annen instans man kan prøve å kontakte. Har ikke erfaring med dette, men det er i alle fall der jeg ville startet.Anonymous poster hash: 9e845...f90 1
Pengebingen Skrevet 2. september 2015 #3 Skrevet 2. september 2015 Jeg ville forhørt meg med pasientskadenemnda, de bør ha peiling på hva du kan kreve.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #4 Skrevet 2. september 2015 Jeg ville forhørt meg med pasientskadenemnda, de bør ha peiling på hva du kan kreve. Verken pasientskadenemnda eller Norsk pasientskadeerstatning gir råd eller veiledning. Forøvrig er dette samme organ. Den ene er førsteinstans, den andre klageinstansen. Pasient og brukerombudeteller advokat er der man ber om hjelp med behandling og eller erstatningsråds spørsmål. Her ville jeg bedt op en seccond opinion, hos en annen kirurg/tannlege. Er dette gjort hos private aktører så er det de selv som bestemmer om de skal ha betalt for å vurdere sitt eget arbeid. Lov om håndverkstjenester eller noe i den retningen er det som gjelder i tillegg til helselovgivningene. Anonymous poster hash: 6d03e...e99 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #5 Skrevet 2. september 2015 Det er ikke uvanlig at man må tilbake til kirurg for ettersjekk, så oppfølgningstimen må du naturligvis betale for. Du må antagelig også betale for reoperasjon, siden du har gått til det private. Hadde du tatt operasjonen i det offentlige, hadde du kun betalt for egenandeler godt under 1000 kr. Anonymous poster hash: ebc1c...8c1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #6 Skrevet 7. september 2015 Jeg jobber i NPE (Norsk pasientskadeerstatning) og kan oppklare litt knytta til våre og Pasientskadenemndas (PSN) oppgaver: NPE er en etat som behandler krav om erstatning etter feilbehandling. Dersom du mener du har fått en skade etter en feilbehandling, kan du søke om erstatning hos NPE. Vi behandler saken din gratis, og det eneste du må gjøre er å fylle inn skademeldinga til oss. For å få erstatning, må du ha fått en skade etter feilbehandling og ha hatt et økonomisk tap over 5000 kroner. Vi vurderer alle saker vi får inn individuelt, og vi henter inn all nødvendig dokumentasjon. Pasientskadenemnda (PSN) er en etat som er uavhengig av NPE. De behandler klager på vedtak fra NPE. Altså, om du er misfornøyd med avgjørelsen NPE har fatta, kan du klage på saken til PSN, der du får en ny og uavhengig vurdering. Verken PSN eller NPE kan veilede pasienter knytta til relevant behandling. Vår oppgave er å behandle erstatningsskrav og vurdere om pasienter har rett til erstatning eller ikke. Anonymous poster hash: 4e6f3...1d8 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #7 Skrevet 11. september 2015 Det er ikke uvanlig at man må tilbake til kirurg for ettersjekk, så oppfølgningstimen må du naturligvis betale for. Du må antagelig også betale for reoperasjon, siden du har gått til det private. Hadde du tatt operasjonen i det offentlige, hadde du kun betalt for egenandeler godt under 1000 kr. Anonymous poster hash: ebc1c...8c1 Jeg (som ikke er TS) prøvde å ringe den offentlige tannhelsetjenesten i fjor da jeg hadde 3 tenner som mer eller mindre falt fra hverandre og gjorde det umulig for meg å spise og jeg levde i store smerter. Resepsjonisten lo rått inn i telefonrøret og sa "vi prioriterer de som har rett på gratis tannlege, barn og elde, så du kan vente 2 år eller finne deg en privat". Jeg fant meg en privat. Jeg har hørt om flere som har opplevd lignende, blitt avslått av det offentlige fordi de tjener bedre på de som faller innunder refusjonsordninger. Alle oss andre må gå til private og da risikere å sitte med skjegget i postkassa slik TS gjør. Anonymous poster hash: f9e47...f35
Poserose Skrevet 11. september 2015 #8 Skrevet 11. september 2015 Aller først ville jeg tatt kontakt med kirurgen og spurt om du må betale for timen eller ikke. Om du må det ville jeg gått videre med det.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #9 Skrevet 11. september 2015 Jeg (som ikke er TS) prøvde å ringe den offentlige tannhelsetjenesten i fjor da jeg hadde 3 tenner som mer eller mindre falt fra hverandre og gjorde det umulig for meg å spise og jeg levde i store smerter. Resepsjonisten lo rått inn i telefonrøret og sa "vi prioriterer de som har rett på gratis tannlege, barn og elde, så du kan vente 2 år eller finne deg en privat". Jeg fant meg en privat. Jeg har hørt om flere som har opplevd lignende, blitt avslått av det offentlige fordi de tjener bedre på de som faller innunder refusjonsordninger. Alle oss andre må gå til private og da risikere å sitte med skjegget i postkassa slik TS gjør. Anonymous poster hash: f9e47...f35 Selv om man går til privat tannlege, så blir man henvist til offentlig sykehus for operasjoner. Anonymous poster hash: ebc1c...8c1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #10 Skrevet 11. september 2015 Selv om man går til privat tannlege, så blir man henvist til offentlig sykehus for operasjoner.Anonymous poster hash: ebc1c...8c1 Kommer helt an på grad av operasjon. Tannhelse i Norge er ikke gratis og da er det samma f. om hun har gått privat eller ikke. Om dette var noe som det offentlige dekket så har hun sikkert vært hos en privat kirurg med avtale. Det er uansett ikke det som er poenget her. Jeg personlig mener det er uhørt om TS skal måtte betale for at kirurgen har feilbehandlet henne, men jeg kan ikke vise til noe juridisk. Anonymous poster hash: d2421...bef
AnonymBruker Skrevet 12. september 2015 #11 Skrevet 12. september 2015 Jeg ville absolutt ikke latt meg operere av samme kirurg. Spesielt ikke hvis jeg fikk erstatning og kirurgen gikk "i minus". Anonymous poster hash: b55e8...1dc
Holar Skrevet 16. september 2015 #12 Skrevet 16. september 2015 Hva med å ringe kontoret til kirurgen og spørre? For noen år siden fjernet jeg en føflekk. Stingene gikk opp, og jeg tilbake til legen, som fikset det raskt og som flau sa at siden det var reklamasjon så var det ingen betaling for å fikse det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå