AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #1 Skrevet 2. september 2015 Skal legge inn bud på et hus/dødsbo, som selges av nær familie. Vi ønsker ikke å legge inn noe skambud, men ønsker selvfølgelig å kjøpe boligen så "billig" som mulig. Så langt har det ikke vært noen interresse for boligen i det store og det hele (ligger ute på det åpne markedet). Vi ønsker å starte på et bud ca 5% under prisantydning. Men er veldig redd for at dette skal oppfattes ufint og frekt. Og ønsker på ingen måte å gi krangelen som allerede finnes i forhold til arveoppgjøret mer brensel. Og ikke minst, det kan jo være et dårlig trekk med tanke på at det kanksje inviterer inn flere budgivere. Når er et bud å regne for skambud? Anonymous poster hash: dd18b...3b0
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #2 Skrevet 2. september 2015 Budrunden til leiligheten jeg kjøpte nylig startet budrunden med et bud 21% under prisantydning. Ble solgt 8% under. Jeg er av oppfatning at noen selgere oppfatter alt under prisantydning som frekke bud, mens andre liker at det setter ting kjapy igang. Anonymous poster hash: 96fae...062
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #3 Skrevet 2. september 2015 Budrunden til leiligheten jeg kjøpte nylig startet budrunden med et bud 21% under prisantydning. Ble solgt 8% under. Jeg er av oppfatning at noen selgere oppfatter alt under prisantydning som frekke bud, mens andre liker at det setter ting kjapy igang.Anonymous poster hash: 96fae...062 Takk for svar. Hadde det vært noen vilt fremmede som skulle selge ville vi nok uten tvil startet på min 5% under prisantydning. Men det er så vanskelig når de som skal kjenne er i nær familie med mannen. Spesielt siden hele arveoppgjøret er rimelig betent i utgangspunktet. Men det er akkurat dette huset vi kunne tenkt oss, så å se på andre hus er uaktuelt. Da kan vi heller bli boende i boligen vi allerede eier idag. TS Anonymous poster hash: dd18b...3b0
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #4 Skrevet 2. september 2015 de som skal kjenne = de som skal selge TS Anonymous poster hash: dd18b...3b0
Neutral90 Skrevet 2. september 2015 #5 Skrevet 2. september 2015 Vi kjøpte for 11% under prisantydning. Siden dere kjenner selger, så ta en telefon og sett ut følerne. Kanskje det har vært bud inne som de har takket nei til? Forhør dere, og 5% under prisantydning mener jeg er godt innafor...
Gjest Margit Spat Skrevet 2. september 2015 #6 Skrevet 2. september 2015 (endret) Synes det kan være vanskelig å si noe eksakt om hva som er skambud, da prisantydningen jo også kan være satt "for høyt" i forhold til hva liknende boliger ellers går for i markedet. Det kommer også an på markedet lokalt der boligen ligger. På generelt grunnlag synes jeg ikke 5% under prisantydning virker som noe skambud, akkurat. For en eiendom med prisantydning på f.eks 2 000 000, er jo dette 100 000 kroner. Det er ikke mye. (Nå vet ikke jeg hva akkurat den eiendommen dere ser på har som prisantydning, så det er kun et eksempel.) Hvis eiendommen har ligget lenge ute på markedet, trekker dere trolig ikke igang noen budrunde om dere byr litt under prisantydning. I det tilfellet har jo eventuelle interesserte hatt god tid til å vise sin interesse for eiendommen. Hvis den derimot akkurat er lagt ut, kan et slikt bud fortere være med å sette igang budrunden. Jeg er enig med Neutral90 i at det kan være lurt å ta en telefon til selger, hvis dere kjenner vedkommende. Å høre litt om forventningene skader ikke Endret 2. september 2015 av Margit Spat
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #7 Skrevet 2. september 2015 Naboens hus lå ute for salg lenge, til slutt la vi inn bud på 43% under takst. Jeg tror det var et skambud. Men det var det vi hadde råd til på det tidspunktet, vi fikk tilslag på huset og bor der i dag. Vi stortrives og jobber med oppussing av hus og tomt. Anonymous poster hash: 6ed0c...2c4 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #8 Skrevet 2. september 2015 Søskenbarnet mitt la inn bud under takst på huset til en slektning av oss. Det endte med at en annen slektning ble irritert og benyttet forkjøpsrett og kjøpte det til takst, for å unngå at andre skulle få det "billig".Anonymous poster hash: 380c9...177
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #9 Skrevet 7. september 2015 Aner ikke. Vi la inn bud 300tusen under takst i sommer å fikk det. Tror det bare er å ta en sjangs. Får du nei på et lavt bud er det bare å by mer.Anonymous poster hash: fde54...ced
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå