Gå til innhold

Forventer du dyrere bursdagsgave av 'rike' folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en rimelig snurt kommentar av søsteren min i går. Hennes datter hadde 3 års dag, og jeg og mannen hadde kjøpt noe til 350kr til henne. Jeg og min mann tjener godt og det vet hun. 'Dere har brukt ca. Like mye på denne gaven som 'Kari og Ole' ser jeg'. ( 'Kari og Ole' er våe andre søsken, med mindre inntekt). Ble litt puff over den kommentaren. Jeg har alltid tenkt at man kjøper gave etter anledning og ikke etter hvor stor inntekt man har. Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 7e946...c1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det viktigste tanken. At noen viser at vedkommende bryr seg. Hvis en får noe som treffer blink, altså noe som har vært ønsket eller noe som tydelig blir satt pris på så er det langt viktigere enn pris på gaven.

Men det er vanskelig å treffe blink. Selv med folk en kjenner godt.

De som tenker penger er folk som er mer opptatt av overfladiske verdier, det ytre, heller enn indre verdier. Særlig når vedkommende jevnfører på den måten.

Samtidig, de jeg har fått de dyreste gavene av har alltid vært de som har hatt minst å gi. Av noen merkelig årsak...

Anonymous poster hash: 8f937...f0f
Gjest Margit Spat
Skrevet

Merkelig sagt! 

Hadde pipen hatt en annen tone dersom "Kari og Ole" hadde gitt en billigere gave, slik at det hadde vært en forskjell, mon tro?

Eller har din søster satt opp en prisliste for hver av gavegiverne?

Uansett: man gir akkurat det man vil, og jeg synes ikke det er noe å si på summen dere gav for. I alle fall med mindre dere ikke har gjort stor forskjell og gitt for tusenvis av kroner til andre tantebarn. 

Skrevet

Jeg tenker at det hadde vært kjemperart om tante plutselig skulle gi en kjempedyr og flått gave. Som tante bør man ikke 'overshine' foreldre og besteforeldre på gavefronten, men kanskje det bare er meg?

• Liker 5
Gjest Sprettballen
Skrevet

Jeg er enig med deg.  Man kjøper gave etter anledning, og etter hva man tror mottaker vil like.

Og en gave til 350 kr er en fin gave, uavhengig av givers økonomi.

Skrevet

En bursdagsgave til et tantebarn for 350 kr var da unektelig litt kjipt. Er dere gjerrige? Kunne skjønt det om dere hadde dårlig råd.

Anonymous poster hash: 2d46f...576
  • Liker 2
Skrevet

Ser ikke på oss som gjerrige, men jeg og mannen har til sammen 18 tante og onkelbarn, så det blir jo litt mye. Mine søsken gir også gaver til rundt 350kr så jeg ser ikke hvorfor hun skulle forvente mer av meg, bortsett fra dette med økonomien vår...

TS

Anonymous poster hash: 66020...733

• Liker 7
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Når vi snakker om det å være gnien.

En bursdagsgave til et tantebarn for 350 kr var da unektelig litt kjipt. Er dere gjerrige? Kunne skjønt det om dere hadde dårlig råd.

Anonymous poster hash: 2d46f...576

Man er da ikke gjerrig når man gir en gjennomtenkt og hyggelig gave til 350 kr.  Ikke om man gir til 50 kr heller for den saks skyld.

Jeg skal gi et eksempel på gjerrighet!

Noen fra den velstående delen av min familie er gjerrige.  Der er det veldig ofte slik at det hadde vært bedre å ikke få gave i det hele tatt.

Denne delen av familien har en tendens til å gi bort ting som allerede tilhører mottaker. 

Jeg vet det høres rart ut for de fleste, men det er vanlig fra den siden.

Et konkret eksempel er en gave jeg fikk fra min mor da jeg var 8 år.

Denne gjenstanden fikk min bestefar låne av meg, og etter hans død forsvant denne gjenstanden fra huset hans, selv om alle i familien visste at den var min.

Jeg tenkte ikke mer over det, men mer enn 20 år senere fikk jeg samme gjenstanden i bursdagsgave fra min tante (mors søster) og hennes familie.

Jeg må si at det føltes litt merkelig å takke tante for den gaven jeg fikk fra min mor som 8-åring.

Dette er gjerrig! 

Det å gi en hyggelig gave, som man tror mottaker vil bli glad for, uavhengig av pris, er det ikke!

Endret av Sprettballen
Skrevet

Nei, overhodet ikke! Utrolig frekt av søsteren din. 

Anonymous poster hash: 04446...350
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes 350 kr for en bursdagsgave til et tantebarn er helt fint. Vi har dårlig råd og gir vanligvis ca 250-300 kr gaver til våre tantebarn. Forsøker å finne gode tilbud så vi får litt mer igjen for pengene enn om vi kjøpte til fullpris, men utover det så handler det mest om å finne noe man tror mottakeren blir glad for.

Anonymous poster hash: a3c09...e95
  • Liker 3
Skrevet

Oj, hehe, vi har ikke dårlig råd, tjener helt gjennomsnittlig, men vi gir ikke gaver til såpass som 350,- ;) 

Vi har blitt enige om ca 250,- og det har jeg gitt for uansett om jeg har vært student eller jobbet fulltid. Brødrene mine tjener mye mer enn meg, men jeg forventer da ikke at de gir dyrere gaver? 

Anonymous poster hash: f3c54...605
  • Liker 1
Skrevet

Nei jeg forventer ikke det, men skal innrømme at jeg offte "sparer" de dyreste ønskene til en onkel som er milionær....

Vi har selv dårlig råd, så gavene pleier å ligge på 200-300 kr.

Anonymous poster hash: d416e...4ab
Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg fikk en rimelig snurt kommentar av søsteren min i går. Hennes datter hadde 3 års dag, og jeg og mannen hadde kjøpt noe til 350kr til henne. Jeg og min mann tjener godt og det vet hun. 'Dere har brukt ca. Like mye på denne gaven som 'Kari og Ole' ser jeg'. ( 'Kari og Ole' er våe andre søsken, med mindre inntekt). Ble litt puff over den kommentaren. Jeg har alltid tenkt at man kjøper gave etter anledning og ikke etter hvor stor inntekt man har. Hva tenker dere?

Jeg tenker at søsteren din er utrolig frekk!

Skrevet

Nei jeg forventer ikke det, men skal innrømme at jeg offte "sparer" de dyreste ønskene til en onkel som er milionær....

Vi har selv dårlig råd, så gavene pleier å ligge på 200-300 kr.

Anonymous poster hash: d416e...4ab

Så du gir for en lav sum selv og forventer dyre gaver tilbake fra vedkommende som har mere penger enn deg? 

Hadde aldri jeg fått meg til, ville gitt en flau bismak. 

Anonymous poster hash: bd6a2...c40

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at den jenta kommer til å bli bra usjarmerende når hun kommer i tenårene, stakkars :riste:

Anonymous poster hash: 1bfba...278

• Liker 3
Skrevet

Frekt, rett og slett! 350 kroner er LITE? Man får utrolig mye fint for 350 kroner!

• Liker 2
Skrevet

Typisk rikinger å være gjerrige da.

Anonymous poster hash: 181d6...b84

• Liker 1
Skrevet

Typisk rikinger å være gjerrige da.

Tror ikke du kan generalisere over rikinger heller.

Skrevet

Tror ikke du kan generalisere over rikinger heller.

Så jo det på ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...