Gå til innhold

Hvor gammel BØR man være?

Anbefalte innlegg

Gjest ¤Humlen¤

For å svare deg Marte! Hvis man forelsker seg ung, så "svever" man jo da! Altså når man er forelsket og ung.

Men hvor ung eller gammel man er når man först forelsker seg, eller hvor lenge man svever varierer jo! Noen kan kjenne forelskelsen lenge, hos andre faller den til ro og erstattes med andre, nesten viktigere ting.

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Forøvrig har jeg sagt lenge at det burde være en nedre aldersgrense på ekteskapsinngåelser, gjerne på tjuefem år.

Da lurer jeg veldig på hva den nedre aldersgrensen for å få barn burde være? 28 kanskje? Det å få barn er da vitterlig en langt mer alvorlig sak (og krever derfor større modenhet) enn å gifte seg!

Joda man er bundet sammen resten av livet gjennom et barn, men man forplikter seg ikke til å leve sammen med den andre forelderen.

Når man først er <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=gift&v=56">gift</a> kan man ikke bare flytte ut og avslutte forholdet på dagen, da må man gjennom papirmølla først, og det er det jeg tror ugifte med barn vil unngå.

Jeg er enig med flere her. Kan OVERHODE ikke forstå hvorfor folk syntes det er ok med barn og ikke ekteskap (gjelder da selvsagt folk som ØNSKER å gifte seg).

Når du skriver "når man er gift kan man ikke bare flytte ut....".???? Men dersom man har barn så gjør man det? Vet ikke om du har barn selv, men jeg ville sett det som et utrolig stort nederlag å flytte fra mitt barns far, enn å skille meg fra en mann. Når et annet barn er involvert, er det snakk om et annet liv å ta hensyn til. Tror nok det er flere som "er sammen for barnets skyld", men som nok ville valgt en annen utvei dersom barnløse.

Jeg kunne aldri fått barn uten "å vite" at det var med mannen jeg ville leve resten av livet med. Og ja - selvsagt gifte meg med!!

Å flytte fra barnets far, er ikke "bare, bare". Er en del papirarbeid her også, fordeling foreldrerett osv. osv.

:o

Gjest Anonymous
Når du skriver "når man er gift kan man ikke bare flytte ut....".????  

Å flytte fra barnets far, er ikke "bare, bare". Er en del papirarbeid her også, fordeling foreldrerett osv. osv.

Kjempeenig med deg!!!

Det er da ingenting som hindrer deg i å bare flytte ut fra noen du er gift med! Det kan du gjøre på dagen! Men akkurat som dersom du flytter fra den andre foreldren til et barn, må du orden opp i en del papirer etterpå.

Gjest Anonymous

Da lurer jeg veldig på hva den nedre aldersgrensen for å få barn burde være? 28 kanskje? Det å få barn er da vitterlig en langt mer alvorlig sak (og krever derfor større modenhet) enn å gifte seg!

Dette lurer jeg også på!!

Jeg er 24 og skal snart gifte meg, men barn er jeg ikke moden for ennå.. :)

Annonse

Jeg ser overhodet ingen moralsk forskjell på å være gift og å være samboere. Aldri i livet om jeg kunne tenke meg å flytte sammen med en mann som jeg ikke kunne tenke meg å se meg sammen med for resten av livet.

Er det papiret som avgjør HVOR glade man er i en person?

Eller er det all oppmerksomheten og dilldallet med et bryllup?

Jeg har rett og slett store problemer med å forstå de som flytter sammen med en person de ikke kunne tenke seg å dele resten av livet med - hvordan klarer man det?

Og jeg vet av erfaring at man skal ha ganske mange år sammen før man trenger å støte på store problemer. Det å få barn sammen er faktisk den største prøvelsen for et par - tenker ikke på små nusselige babyer, jeg tenker på når barna blir større og skal teste ut den ene grensen etter den andre. Tenker også på når sexlivet skifter mellom dype daler og store høyder - det er ofte da samlivet blir satt på store prøver. Og da har jeg sett med egne øyne at en giftering spiller ingen rolle som helst ...

Hei igjen!

Takk for kjempemange gode svar! :-)

Når det gjelder dette med å få barn mener jeg det nesten er en helt annen diskusjon. For det er virkelig noe jeg ser på som mer viktig en et giftermål (i den forstand at det er et nytt menneskesom DU blir ansvarlig for.)

Jeg la også merke til at det stort sett bare var de unge brudene som ikke var enige...

:-?

Jeg vil bare rette opp i et par ting:

Jeg har ikke sagt noe om at det er riktig å gifte seg i slutten av 20-årene! Jeg synes det er like riktig å gifte seg når man er 28 som når man er 40. Så lenge man er voksen nok til å kjenne seg selv og sine ønsker, og selvfølgelig den man skal leve resten av livet sammen.

For mange er det riktig å gifte seg når de er 24 og det kan jeg forsåvidt forsvare. Jeg er også 24 og har møtt mannen i mitt liv (for den av dere som lurte på det), men for meg er det viktigere å få livet mitt "i orden" før jeg gifter meg. Vi snakker om å gifte oss men vi er enige at vi vil bo sammen noen år først og skaffe oss et godt grunnlag før vi er klare for neste skritt. Jeg er av den formening om at man kjenner ikke sin partner skikkelig før man har bodd sammen!

Du som plukket opp sokker etter din nye ektemann og syntes det var helt topp; vi får se hvordan du syntes det er om 10 år. Jeg plukket opp sokker og vasket og ryddet etter min forrige kjæreste i 3 år og syntes ikke det var like topp etter 2 år.... I dag er jeg veldig glad vi ikke er sammen selv om jeg en gang trodde vi skulle gifte oss. Jeg har forandret meg veldig de siste 2-3 årene. Jeg tror det er veldig vanlig at man forandrer seg i begynnelsen av 20-årene. På min skole går jeg sammen med 18-22 åringer, og jeg ser veldig stor forskjell fra disse til de jeg kjenner som er 24 og oppover.

Jeg håper at dere som gifter dere unge får et fint ekteskap like mye som alle dere som venter litt lengre. Som dere har sagt tidligere, alt avhenger av instillingen man har.

:-)

Pam

For mange er det riktig å gifte seg når de er 24 og det kan jeg forsåvidt forsvare. Jeg er også 24 og har møtt mannen i mitt liv (for den av dere som lurte på det), men for meg er det viktigere å få livet mitt "i orden" før jeg gifter meg. Vi snakker om å gifte oss men vi er enige at vi vil bo sammen noen år først og skaffe oss et godt grunnlag før vi er klare for neste skritt. Jeg er av den formening om at man kjenner ikke sin partner skikkelig før man har bodd sammen!

Husk at mange har vært sammen og også bodd sammen lenge når de er 24 da :wink:

Gjest Anonymous

Burde det vært en nedre grense for samboerskap?

Å flytte sammen og få felles husholdning kan man gjøre fra man er 16. Å gifte seg er det vanskelig å få tillatelse til før man er 17. Man må ha vektige grunner til det før man er 18.

Det er et faktum at 35% av alle 20-24 åringer er samboere. Er dette for tidlig. Bør de bli mer modne før de begir seg ut på noe slikt?

Dessverre er det flere kvinner som har opplevd fæle samboerskap som er brutt. Ofte har man kjøpt ting sammen i et samboerskap, men ved bruddet er det den sterke som i praksis kan stikke av med alt. Dersom dama har betalt de daglige utgiftene, vært hjemme med små barn osv. og mannen har betalt de store tingene, står kvinnen svakt ved deling. I hvilket navn står bilen, TVn, hvem har kvittering for stereoanlegg? På hvems kontoutskrift kan de store investeringene tilbakeføres? Ofte viser det seg å være mannen. Ikke alltid, men ofte.

Jeg tror jeg skulle hatt ganske mye modenhet og overdreven trygghet på forholdet før jeg hadde turd å inngå et papirløst samboerforhold.

Det man også må være klar over er at felles ting som er kjøpt mens om står i mannens navn er ting man ikke har arverett på som samboer. Har man barn vil barna arve bilen. Den kan bli begjært solgt. Hvis man ikke har barn vil mannens familie arve. Slike arveoppgjør kan dessverre bli ganske stygge.

Skjermen

Når du skriver "når man er gift kan man ikke bare flytte ut....".???? Men dersom man har barn så gjør man det?

jeg skrev:

"Når man først er gift kan man ikke bare flytte ut og avslutte forholdet på dagen (...)"

Min erfaring er at gifte prøver mer for sin egen skyld (og for evt. barn som er inkludert) før de skiller seg, fordi når de skiller seg så gjør de det for alltid.

Og så har man regelen med at man må være separert 1 år(?) før man kan skille seg når barn er inn i bildet, det slipper de som bare er samboere.

Vet ikke om du har barn selv,...

Jeg har ingen barn, og er heldigvis heller ikke gift, men jeg har venninner som har forhold som har gått i oppløsning hvor barn er inkludert, og alle er "sjeleglad" for at de ikke giftet seg,...

Tror nok det er flere som "er sammen for barnets skyld", men som nok ville valgt en annen utvei dersom barnløse.

Det tror jeg nok. (Det har vi jo beviser på i Samlivs-forumet)

Noen nevnte når er man moden for barn?

Jeg synes det virker som om flesteparten av jentene/kvinnene som får barn når de er unge blir veldig raskt voksne og takler morsrollen bra.

Forøvrig har jeg sagt lenge at det burde være en nedre aldersgrense på ekteskapsinngåelser, gjerne på tjuefem år. Og skilsmisser før ti års bryllupsdag burde være en umulighet, m.m. særskilte grunner som fex vold tilsier det.

Den der var mer enn drøy!

Jeg er selv 24 år og er nå gift. Jeg var klar for å gifte meg og nå er vi også klare for barn. Jeg finner det særdeles lite innsiktsfullt at du mener jeg er for ung til både det ene og det andre. Burde jeg sende inn en søknad et eller annet sted for å få lov til å gifte meg, selv om jeg er voksen. Har jeg mindre fornuft enn deg, fordi jeg er noen år yngre enn deg? Er min evne og mulighet til å satse på den mannen jeg elsker mindre utviklet enn din?

Er min mulighet til å elske og bli elsket mindre enn din?

Annonse

Hvorfor skulle vi IKKE gifte oss? Jeg er da voksen og ansvarlig for mine handlinger. Jeg har utdannelse og jobb. Vi har bodd sammen i ett år og har kjøpt bil og leilighet sammen.

Hvorfor vente? Og hvorfor skulle la være å gifte oss når det er det vi vil? Vi skrev ikke samboerkontrakt da vi flyttet sammen, men måtte absolutt gjort det nå om vi ikke hadde giftet oss. Og hva er forskjellen da?

Jeg er da vel ingen unge heller.

Cecily, en diskusjon der den ene parten (du) er så sint har ingen hensikt.

Jeg ber deg bare gi meg gode argumenter for at en MÅ få gifte seg før en fyller 25.

Jeg er ikke sint, jeg er bare overrasket over din arroganse og nedlatenhet. Når du uten å kjenne meg, generaliserer og sier at jeg ikke har behov for å gifte meg, da må jeg få lov til å svare. Synes du ikke det?

Annonse
Cecily, en diskusjon der den ene parten (du) er så sint har ingen hensikt.

Jeg ber deg bare gi meg gode argumenter for at en MÅ få gifte seg før en fyller 25.

"MÅ få" sier du. Jeg burde altså ikke fått lov til å gifte meg før om et år faktisk.

Hva legger du i slike føringer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...