AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #1 Skrevet 2. september 2015 Jeg leier ut leiligheten min, og har noen nyinnflyttede leietakere. De flyttet inn i midten av forrige mnd, og betalte halv husleie da. Leien skal være betalt innen 1. Hver mnd, og jeg har ikke fått noe for september enda. Hvor lenge pleier dere å vente til dere purrer på husleien? Pleier dere å minne dem på at leien skal betales før 1. Hver mnd hvis sen innbetaling skjer flere mnd? Jeg har betalt fellesutgifter, leie der jeg bor nå o.l, og sitter igjen med 20 øre på konto. Jeg trenger virkelig husleien.Anonymous poster hash: 8fd3c...11c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #2 Skrevet 2. september 2015 Hvis leien skal betales 1. så betyr det at leien skal gå ut fra konto den 1., noe som betyr at det kan gå flere dager før den kommer inn på din konto (avhengig av bank). Dersom du trenger at den skal være på din konto den 1. så må du sette fristen til f.eks 28. (Med mindre det faktisk står i kontrakten at leien skal være hos deg den 1., da er det leiers ansvar å betale før det) Det er som med vanlige regninger: betalingsfrist 20. betyr at pengene skal ut fra konto innen 20., ikke at mottaker skal ha pengene på konto den 20.Anonymous poster hash: ebd4e...931
Labbetussen Skrevet 2. september 2015 #3 Skrevet 2. september 2015 At det tar flere dager og få innbetalt en betaling stemmer nok ikke. ALLE banker i Norge har mer en èn overføring i døgnet. Jeg har også forfall den 1.st og får leia alltid dagen før med nåværende leieboer som er firma. Gamle leieboer var privat og da purret jeg 3 dager senere og unnskyldningen var "fast trekk" fra feil konto. Jeg hadde sagt i fra etter kl fire i dag hvis pengene ikke står på konto. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #4 Skrevet 2. september 2015 Takk for svar! Ja, jeg får gjøre det. Burde jeg ringe da? Føler sms blir litt useriøst. Anonymous poster hash: 8fd3c...11c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #5 Skrevet 2. september 2015 Sms er helt vanlig. Da minner du dem på det på en hyggelig måte uten misforståelser. Om de faktisk ikke tenker å betale, har du i det minste alt skriftlig. Og, ALDRI vær så avhengig av at leien kommer inn på konto til korrekt tid. Du må ha noen måneder slingringsmonn. Om du skulle ende opp i problemer med leietaker, kan ting fort ta måneder før du får leie/depositumet. Anonymous poster hash: e4dd8...235 3
cattleya Skrevet 2. september 2015 #6 Skrevet 2. september 2015 Jeg ville nok sagt fra ganske tidlig med nye leietakere. Har de bodd der lenge og ellers har vært pålitelige, gir jeg litt mer slack... 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #7 Skrevet 2. september 2015 Jeg venter en ukes tid, minst. En vanlig faktura purres jo ikke før to uker etter betalingsfristen, så å mase dagen etter forfall vil jeg ikke. Anonymous poster hash: aac7a...ac6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #8 Skrevet 2. september 2015 Sms er helt vanlig. Da minner du dem på det på en hyggelig måte uten misforståelser. Om de faktisk ikke tenker å betale, har du i det minste alt skriftlig. Og, ALDRI vær så avhengig av at leien kommer inn på konto til korrekt tid. Du må ha noen måneder slingringsmonn. Om du skulle ende opp i problemer med leietaker, kan ting fort ta måneder før du får leie/depositumet. Anonymous poster hash: e4dd8...235 Signerer denne. Ville aldri leid ut uten å kunne klare meg uten leieinntekter i minimum 6-7 mnd. Betaler ikke leietaker tar det fort opp mot 6 mnd å få dem kastet ut av namsmannen. Ryker det noe i leiligheten som må repareres strax sliter du også. Anonymous poster hash: 00c56...4b1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #9 Skrevet 2. september 2015 Takk for svar. Jeg har 50 000 på sparekonto altså, så jeg har en buffer Men jeg har brukt opp de gratis uttakene fra den i år, og derfor har jeg ikke noe på brukskonto. Og jeg vil helst ikke betale for å flytte penger over fra sparekonto, sånn egentlig. Derfor det er irriterende å måtte vente på husleien, når den skal ha vært på brukskonto.. =) TS Anonymous poster hash: 8fd3c...11c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #10 Skrevet 2. september 2015 Jeg hadde ventet til i morgen, så ville jeg purret pr sms. Anonymous poster hash: ac285...6cb 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #11 Skrevet 2. september 2015 Jeg hadde ventet til i morgen, så ville jeg purret pr sms. Anonymous poster hash: ac285...6cb Ja, jeg får gjøre det Er det noen som vet når på døgnet pengeoverføringer skjer i banken? (DNB) Det er ihvertfall kl. 12, er det oftere? TS Anonymous poster hash: 8fd3c...11c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #12 Skrevet 2. september 2015 Ja, jeg får gjøre det Er det noen som vet når på døgnet pengeoverføringer skjer i banken? (DNB) Det er ihvertfall kl. 12, er det oftere?TS Anonymous poster hash: 8fd3c...11c Det går interbankoppgjør (altså oppgjør bankene imellom) 4 ganger om dagen, alle hverdager. Det #2 her oppe skriver om at du ikke får pengene samme dag er bare tull. Hvis vi forutsetter at den 1. har falt på en hverdag og betalingsfristen er den 1., skal du ha pengene på konto i løpet av den 1. Det betyr at betalerens må betale deg via nettbank innen betalers bank sin frist for at du skal få pengene samme dag, og den fristen er som regel i 14-tiden. Og det #7 skriver om at det er vanlig å purre først etter to uker - vel det er dårlig likviditetsstyring fra bedriftens side. F eks kemneren er pålagt å ta 9% strafferente p.a. selv fra første dags forsinkelse. Har du ikke fått pengene til nå, får du de ikke i dag heller, så purr. Mvh bankdameAnonymous poster hash: ed4be...ef2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå