AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #1 Skrevet 2. september 2015 Hei alle sammen! Jeg er en jente på 25 år som har gått ned 40 kg med lavkarbo og en aktiv hverdag. Jeg er forferdelig lei av lavkarbo mat nå, og har begynt å spise vanlig mat, men passer på kalori inntaket. Det sies at havregrynsgrøt er så sundt med så lite kalorier, men etter å ha googlet litt så er jeg kjempe forvirret. Noen sier det er 40 kcal i 1 dl (kokt i vann), andre sier det er nærmere 400. Jeg bruker Bjørn Havregryn, på pakken står det 376 kcal per 100g. Jeg forstår at det er forskjell på tørrvare og ferdig kokt, men jeg forstår det rett og slett ikke. Jeg har ikke vekt, bruker et litermål, kan noen enkelt og grei fortelle meg hvor mange kalorier det er 1 DL havregrynsgrøt kokt i vann? Tusen takk for hjelp! :-) Anonymous poster hash: e2859...12f
Gjest Sprettballen Skrevet 2. september 2015 #3 Skrevet 2. september 2015 Hei alle sammen! Jeg er en jente på 25 år som har gått ned 40 kg med lavkarbo og en aktiv hverdag. Jeg er forferdelig lei av lavkarbo mat nå, og har begynt å spise vanlig mat, men passer på kalori inntaket. Det sies at havregrynsgrøt er så sundt med så lite kalorier, men etter å ha googlet litt så er jeg kjempe forvirret. Noen sier det er 40 kcal i 1 dl (kokt i vann), andre sier det er nærmere 400. Jeg bruker Bjørn Havregryn, på pakken står det 376 kcal per 100g. Jeg forstår at det er forskjell på tørrvare og ferdig kokt, men jeg forstår det rett og slett ikke. Jeg har ikke vekt, bruker et litermål, kan noen enkelt og grei fortelle meg hvor mange kalorier det er 1 DL havregrynsgrøt kokt i vann? Tusen takk for hjelp! :-) Anonymous poster hash: e2859...12f Det er 40 g i en dl havregryn. 376 kcal pr 100 g tørrvare, gir 150 kcal pr 40 g tørrvare. Vann har ingen kalorier, heller ikke salt hvis du bruker det.
Gjest Skrevet 2. september 2015 #4 Skrevet 2. september 2015 1 dl grøt, eller 1 dl gryn? Det er grynene du skal måle. 1
Jacuzzi Skrevet 2. september 2015 #5 Skrevet 2. september 2015 På min vekt er 1dl havregryn rundt 50g. Men det kommer jo an på hvor nøyaktig du måler opp grynene i desilitermålet. Hvis du blir så stressa av dette, hvorfor skaffer du deg ikke en kjøkkenvekt? Tar du 1dl havregryn og lager grøt av det på vann, ville jeg beregnet at det blir mellom 180 og 200 kalorier. Hvis du derimot koker grøt på uante mengder havregryn og vann, og SÅ måler opp 1dl av den grøten du har laget, kan jeg ikke hjelpe deg med hvor mange kalorier det er i den desiliteren. Det kommer helt an på sammensetningen havregryn/vann. Det som er sikkert, er at mengden kalorier inni et gryn ikke forandrer seg selv om du har kokt det. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #6 Skrevet 2. september 2015 Høres ut som du heller bør gå tilbake til lavkarbo der du ikke trenger å veie eller telle. Anonymous poster hash: 8e106...d25 2
penny_ Skrevet 2. september 2015 #7 Skrevet 2. september 2015 Du skal alltid måle tørr vare. Om du måler matvaren etter at vann har trukket inn i den (f.eks. havregryn, pasta, ris osv) så blir det ikke riktig i forhold til næringsinnholdet som er oppgitt per 100 gram tørr vare. Lager du havregrøt med melk, så måler du havregrynet og melken hver for seg før du koker grøten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå