Gå til innhold

Kvinner som ikke vil ha barn - ser du ned på dem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette med at stadig flere kvinner velger helt frivillig å ikke få barn har vært mye oppe i media i sommer. Og som vanlig, så koker jo kommentarfeltene over. Den samlede stemningen ser ut til å være at veldig mange, særlig småbarnsmødre, ser veldig ned på disse kvinnene. Og at de tror at disse kvinnene på et eller annet vis "mangler" noen grunnleggende, kvinnelige egenskaper.

Tenkte det kunne vært artig å kjøre debatten her inne. Ser du på kvinner som velger å ikke få barn skm "ødelagte"? Syns du de er mindre verdt?

Anonymous poster hash: 5b6c4...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Kjenner flere som ikke ønsker seg barn, og andre som ser på barn som en mulighet de kanskje vil være åpne for hvis omstendighetene skulle være ideelle for det, men som absolutt ikke ser barn som noen nødvendighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser ned på dem. De er ikke fullkomne kvinner, og verst av alt: De har valgt det selv. At noen kvinner har en eller annen fysisk "skavank" som hindrer dem i å bære fram et barn har jeg null problemer med å respektere, og ser heller ikke ned på disse i det hele tatt (jeg vil uansett ikke ha barn selv, så kunne til og med giftet meg med en sånn en). Men av egen fri vilje å nekte å utføre det som er kvinnens primære ansvarsområde for samfunnet, nei der går grensen for barnslig egenrådighet og egosentrisme, spør du meg. Da er det noe alvorlig galt med sjelen selv.

Endret av Hofmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer til å havne i en -fil kategori snart.

Anonymous poster hash: 148a1...79f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på mitt eget spørsmål da, så kan jeg ikke helt forstå hvorfor det er så fælt. Jeg mener, vi lever jo litt i selvrealiseringens tid, hvor individualitet og frihet til egne valg står ganske høyt. Så jeg syns det er litt merkelig at det opprører folk sånn.

Jeg har 3 flotte barn selv, og ville aldri vært dem foruten. Men det er mye som må ofres og settes til side, og alt blir jo snudd på hodet. Så jeg kan jo på en måte forstå hvorfor noen ikke ønsker det også.

Anonymous poster hash: 5b6c4...5ef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke ned på dem, men jeg ser ikke på dem som, jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle det, men jeg får inntrykk av at de ikke ønsker å ta det skrittet videre i livet hvor en blir mor. Jeg har inntrykk av at mange av disse er litt selvopptatte, litt egoistiske, selvsentrerte.

Ikke vondt ment, det er bare det inntrykket jeg har.



Anonymous poster hash: 97b5a...a93
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser heller ned på de som får barn selv om de ikke egentlig vil ha dem. Barn fortjener bedre enn det.

Anonymous poster hash: facc5...397

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke ned på dem, men jeg ser ikke på dem som, jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle det, men jeg får inntrykk av at de ikke ønsker å ta det skrittet videre i livet hvor en blir mor. Jeg har inntrykk av at mange av disse er litt selvopptatte, litt egoistiske, selvsentrerte.

Ikke vondt ment, det er bare det inntrykket jeg har.

Anonymous poster hash: 97b5a...a93

Men hva er det som gjør at man får det inntrykket av disse kvinnene? Hva er det som gjør at man syns det er egoistisk å velge å ikke få et barn man egentlig ikke ønsker? Er det ikke mer egoistisk å få et barn bare fordi noen sier at man skal? Da gjør man det jo bare for at folk skal slutte og mase, og ikke fordi man ønsker å få et barn.

Mener ikke å hakke på deg altså, er bare spennende å utforske litt, synes jeg :)

Anonymous poster hash: 5b6c4...5ef

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det som gjør at man får det inntrykket av disse kvinnene? Hva er det som gjør at man syns det er egoistisk å velge å ikke få et barn man egentlig ikke ønsker? Er det ikke mer egoistisk å få et barn bare fordi noen sier at man skal? Da gjør man det jo bare for at folk skal slutte og mase, og ikke fordi man ønsker å få et barn.

Anonymous poster hash: 5b6c4...5ef

Jeg sa ikke at det er handlingen som gjør det, jeg sa at det er det inntrykket jeg har av mange av disse personene.

 

Det er uredelig av deg å ta inn noe som ikke har å gjøre med mitt inntrykk av kvinner som har bestemt seg for å ikke få barn i debatten for å forsøke å fremstille det som om mitt inntrykk er dårlig eller "slemt" på noen måte.

 

Det forandrer ikke på mitt inntrykk, det gjør bare at du ikke trenger å lytte til hva jeg har å si, hva jeg mener.

Anonymous poster hash: 97b5a...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg vil ha barn, og det er godt mulig at jeg ikke kan heller. Har visst det siden jeg var 18, så det kan hende at det har påvirket meg til å bli ekstra positiv til å ikke få barn. Kan aldri huske å ha sett for meg å ha barn og syntes babydokker var skumle og ekle da jeg var liten. Jeg har på ingen måte lyst til å være gravid, å utsette meg selv for plager og risiko for å få et barn synes jeg er helt absurd. Det kan være så naturlig det bare vil, men svangerskap tar mange liv på verdensbasis og er absolutt ingen dans på roser.

Jeg har mange venninner med barn som fortsatt sier ting som "det kledde du" og "nå får du øve deg" når jeg holder ungene deres. Det at jeg ikke vil ha egne barn betyr ikke at jeg misliker barna til vennene mine, men når de sier sånt får jeg mindre lyst til å være i nærheten av barna deres.

Jeg kan ærlig talt ikke forstå hvorfor det trenger å være noen debatt om kvinner som ikke ønsker seg barn, det er et høyst personlig valg, ikke noen valgkampsak.

Anonymous poster hash: 6eeaa...596

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at det er handlingen som gjør det, jeg sa at det er det inntrykket jeg har av mange av disse personene.

Det er uredelig av deg å ta inn noe som ikke har å gjøre med mitt inntrykk av kvinner som har bestemt seg for å ikke få barn i debatten for å forsøke å fremstille det som om mitt inntrykk er dårlig eller "slemt" på noen måte.

Det forandrer ikke på mitt inntrykk, det gjør bare at du ikke trenger å lytte til hva jeg har å si, hva jeg mener.

Anonymous poster hash: 97b5a...a93

Nei, nå tror jeg du misforsto helt. Jeg prøvde bare å utforsle hvorfor noen får det inntrykket, og se det fra litt flere sider. Jeg mente ikke å tillegge deg noe du ikke har sagt. Jeg har bare sett det synspunktet flere ganger, og da tenkte jeg at jeg kunne spørre en som så det slik. Var kun derfor jeg spurte. Så jeg tror kanskje du legger litt over på meg også, som ikke stemmer helt med min mening eller mitt innlegg.

Anonymous poster hash: 5b6c4...5ef

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg vil ha barn, og det er godt mulig at jeg ikke kan heller. Har visst det siden jeg var 18, så det kan hende at det har påvirket meg til å bli ekstra positiv til å ikke få barn. Kan aldri huske å ha sett for meg å ha barn og syntes babydokker var skumle og ekle da jeg var liten. Jeg har på ingen måte lyst til å være gravid, å utsette meg selv for plager og risiko for å få et barn synes jeg er helt absurd. Det kan være så naturlig det bare vil, men svangerskap tar mange liv på verdensbasis og er absolutt ingen dans på roser.

Jeg har mange venninner med barn som fortsatt sier ting som "det kledde du" og "nå får du øve deg" når jeg holder ungene deres. Det at jeg ikke vil ha egne barn betyr ikke at jeg misliker barna til vennene mine, men når de sier sånt får jeg mindre lyst til å være i nærheten av barna deres.

Jeg kan ærlig talt ikke forstå hvorfor det trenger å være noen debatt om kvinner som ikke ønsker seg barn, det er et høyst personlig valg, ikke noen valgkampsak.

Anonymous poster hash: 6eeaa...596

Dette er jeg forsåvidt enig i. Jeg mener ikke å henge ut noen altså, som jeg sa tidligere har jeg full forståelse for at dette er ikke for alle. Syns bare folk er så frekke mot kvinner som velger å la vær, og ville bare høre litt om hvorfor. Vil bare forstå hva det er som får sinnene i kok over valgene til vilt fremmede personer.

Anonymous poster hash: 5b6c4...5ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke ned på slike kvinner. All må få ta sitt valg og bli respektert for det. Men jeg kunne derimot aldri tenkt meg å bli kjæreste med en kvinne som gir klart uttrykk for at hun ikke vil ha barn. Da jeg mistenker det kan være tegn på at hun mangler noen viktige egenskaper som kvinne. At hun er en hard negl, lite omsorgsfull og en smule ego. All egenskaper som er viktig for å få et samliv med en kvinne til å fungere.

Anonymous poster hash: a0754...5e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Jeg ser ikke ned på slike kvinner. All må få ta sitt valg og bli respektert for det. Men jeg kunne derimot aldri tenkt meg å bli kjæreste med en kvinne som gir klart uttrykk for at hun ikke vil ha barn. Da jeg mistenker det kan være tegn på at hun mangler noen viktige egenskaper som kvinne. At hun er en hard negl, lite omsorgsfull og en smule ego. All egenskaper som er viktig for å få et samliv med en kvinne til å fungere.

Anonymous poster hash: a0754...5e7

Så trist

Håper du får erfare det motsatte en dag snart

Kjenner flere barnløse som er fulle av omsorg og så lite egoistiske som det går an

Selv er jeg også barnløs, frivillig, og jeg kjenner meg heller ikke igjen i den beskrivelsen din

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det er til syvende og sist et personlig valg, og ikke noe jeg egentlig har en formening om i det hele tatt. Forstår ikke helt alt oppstyret.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sprettballen

Jeg har ingenting i mot kvinner som ikke vil ha barn.

 

Det jeg derimot er lei av, er de som ikke aksepterer konsekvensene av sitt valg, og det begynner å bli ganske mange av dem rundt meg nå.

 

Selv om det er lov å ombestemme seg, får de akseptere at det valget de tok i 20- og 30-åra kan gi uønskede konsekvenser når de kommer i 40-åra også.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, meningen med livet (for mange) er ikke å få kids.

 

Jeg skal ikke ha selv.



Anonymous poster hash: 96c5e...575
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...