AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #1 Skrevet 1. september 2015 Vår gutt har begynt i ny barnehage hvor han er den minste og den eneste som sover på dagtid. Han sover som regel 2 timer og det fungerer fint. Problemet er at i denne barnehagen må han stå i lekeområdet og sove, og det passer alltid slik at de store ungene kommer ut for å leke midt i hvilen til minsten. Dette resulterer i at han våkner tidligere enn han pleier og de sier han er "trøtt og litt utilpass" etter det. Er det bare jeg som synes dette er dårlig tilrettelegging for den minste? Er det frekt å be om at de prøver å finne en annen løsning? Eller kan det være håp om at han etterhvert slutter å våkne av bråket? Han er ikke spesielt følsom for bråk når han sover ellers, men 10 unger fra 3 til 5 år blir visst for mye. Det er helt stille når han sovner, så blir det brått bråk. Anonymous poster hash: 32a61...0df
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #2 Skrevet 1. september 2015 Om ungen tydelig blir utilpass av å ikke få nok søvn (ikke akkurat sjokkerende), så får de tilrettelegge slik at han får nok søvn uten å bli vekt av andre barn. Hvorfor må han sove akkurat i det området?Anonymous poster hash: 292d7...ef7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #3 Skrevet 1. september 2015 Kan du spørre om han kan stå inne i gangen å sove? Det er mange barnehager som ikke har noen annen plass for vognene å stå under soving enn i utkanten av lekeplassen, uten at det er noe stort problem. Anonymous poster hash: ab112...e40
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #4 Skrevet 1. september 2015 Min sønn fant ikke roen ute i vogna. Skulle bare se på de andre barna som lekte. De løste det ved at han får sove i vogna inne på gangen syns faktisk du skal kreve at de tilrettelegger.. han trenger jo hvilen sinAnonymous poster hash: 2d798...7a2 1
minister-mio Skrevet 1. september 2015 #5 Skrevet 1. september 2015 Spør barnehagen om det er et annet sted han kan stå. Det er helt forståelig
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #6 Skrevet 1. september 2015 Ts her Takk for støtten, føler meg kjip hver gang jeg tar opp noe. Skal spørre dem i morgen om de kanskje har en plass inne. Det er stor plass ute, men lite skjermet soveområde. Overraskende for en barnehage for barn fra 1-6 år. Anonymous poster hash: 32a61...0df
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #7 Skrevet 2. september 2015 Ts her Takk for støtten, føler meg kjip hver gang jeg tar opp noe. Skal spørre dem i morgen om de kanskje har en plass inne. Det er stor plass ute, men lite skjermet soveområde. Overraskende for en barnehage for barn fra 1-6 år. Anonymous poster hash: 32a61...0df I en av barnehagene jeg jobbet, sov det ene barnet i vogn inne, på et eget lite lekerom. Det spørs jo litt på hvordan barnehagen er utformet så klart Anonymous poster hash: f62b6...74a
Trampe Skrevet 2. september 2015 #8 Skrevet 2. september 2015 I barnehagen til min største var det noen barn som sov ute på lekeplassen, noen sov i vogn inne og noen sov i seng inne på eget rom. De sov også til forskjellige tidspunkt, noen sov to ganger mens andre sov en. De hadde ingen problemer med å tilrettelegge.
Gjest Lalalala59 Skrevet 2. september 2015 #9 Skrevet 2. september 2015 Du kan forvente at de skal tilrettelegge for søvn, og våkner barnet ditt av voldsom lek må det skjermes. Litt bakgrunnsstøy er bare bra, men de fleste ville våknet med hyl og skrik like ved vogna.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #10 Skrevet 2. september 2015 I barnehagen til min største var det noen barn som sov ute på lekeplassen, noen sov i vogn inne og noen sov i seng inne på eget rom. De sov også til forskjellige tidspunkt, noen sov to ganger mens andre sov en. De hadde ingen problemer med å tilrettelegge. De aller fleste barn slutter med dagsoving når de er mellom 2,5 og 3 år. Derfor vil det ikke være tilrettelagt for skjermede soveplasser på storbarnsavdeling. Det anbefales ikke lengre lurer enn powernaps, dvs maks 15 minutter, når barna har fylt 3 år. Så store barn med behov for to timers sammenhengende søvn på dagtid bør utredes. For det er ikke normalt. Det er mye bedre for barnets søvnutvikling å legge seg veldig tidlig på kvelden i en overgangsperiode.Anonymous poster hash: 7e7ba...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #11 Skrevet 2. september 2015 Vår gutt har begynt i ny barnehage hvor han er den minste og den eneste som sover på dagtid. Han sover som regel 2 timer og det fungerer fint. Problemet er at i denne barnehagen må han stå i lekeområdet og sove, og det passer alltid slik at de store ungene kommer ut for å leke midt i hvilen til minsten. Dette resulterer i at han våkner tidligere enn han pleier og de sier han er "trøtt og litt utilpass" etter det. Er det bare jeg som synes dette er dårlig tilrettelegging for den minste? Er det frekt å be om at de prøver å finne en annen løsning? Eller kan det være håp om at han etterhvert slutter å våkne av bråket? Han er ikke spesielt følsom for bråk når han sover ellers, men 10 unger fra 3 til 5 år blir visst for mye. Det er helt stille når han sovner, så blir det brått bråk.Anonymous poster hash: 32a61...0df Er han avhengig av å sove i vogna, eller kan han f.x sove på madrass inne? I vår bhg er det bare plass til et begrenset antall vogner, så de av barna som fortsatt sover når de flytter over på storbarnsavd (noen av disse er bare 2 år), må sove på madrass inne på et eget rom. Husker vår jente gjorde det en kort periode, og jeg trodde aldri det skulle gå, men det er uteolig hvor raskt barna innretter seg etter barnehagens rutiner!Anonymous poster hash: 27e9d...220
Trampe Skrevet 2. september 2015 #12 Skrevet 2. september 2015 De aller fleste barn slutter med dagsoving når de er mellom 2,5 og 3 år. Derfor vil det ikke være tilrettelagt for skjermede soveplasser på storbarnsavdeling. Det anbefales ikke lengre lurer enn powernaps, dvs maks 15 minutter, når barna har fylt 3 år. Så store barn med behov for to timers sammenhengende søvn på dagtid bør utredes. For det er ikke normalt. Det er mye bedre for barnets søvnutvikling å legge seg veldig tidlig på kvelden i en overgangsperiode.Anonymous poster hash: 7e7ba...9f6 Jeg ser ikke helt hvorfor du siterte meg? Barnehagen jeg snakker om hadde blandet avdeling, barna var alt fra 0-6 år gamle og sov dermed til forskjellige tidspunkt og naturlig nok ikke like lenge. Poenget mitt var at barnehagen allikevel greide å tilrettelegge for hvert enkelt barn, uten noen problemer. Din påstand om at barn som har stort søvnbehov på dagen ut over 2,5 år bør utredes, er direkte latterlig. Jeg var et aktivt barn og lærte meg å lese da jeg var 3,5 år gammel. Da sov jeg også to timer hver eneste dag. Det gjorde jeg til jeg var fire. Skulle jeg vært utredet liksom? Da snakker vi unødvendig kø hos PPT! Kanskje noen barn som har spesielle behov også sover mer enn andre, men søvnbehov alene er aldeles ikke grunn til å være bekymret. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #13 Skrevet 2. september 2015 Gutten min på 1 år sov ikke i vogn i barnehagen. Nå sover han inne i reiseseng på eget rom, mens de andre barna sover ute. Du kan jo spørre om han kan få mulighet til å prøve noe sånt?Anonymous poster hash: 713a8...309
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #14 Skrevet 2. september 2015 De aller fleste barn slutter med dagsoving når de er mellom 2,5 og 3 år. Derfor vil det ikke være tilrettelagt for skjermede soveplasser på storbarnsavdeling. Det anbefales ikke lengre lurer enn powernaps, dvs maks 15 minutter, når barna har fylt 3 år. Så store barn med behov for to timers sammenhengende søvn på dagtid bør utredes. For det er ikke normalt. Det er mye bedre for barnets søvnutvikling å legge seg veldig tidlig på kvelden i en overgangsperiode.Anonymous poster hash: 7e7ba...9f6 Vil gjerne se hvor du har dette fra. Min jente sov minst en time om dagen frem til hun var rundt 3,5 år, uten problemer resten av døgnet, og uten noe som helst behov for utredning. Ingen sykdommer eller annet. Hun sover fortsatt på dagtid i blant (ikke i bhg nå, men etter og i helger), og er straks 5. Noen har bare større søvnbehov enn mange andre. Anonymous poster hash: 762bb...870
fruBeist Skrevet 3. september 2015 #15 Skrevet 3. september 2015 *snip* Din påstand om at barn som har stort søvnbehov på dagen ut over 2,5 år bør utredes, er direkte latterlig. Jeg var et aktivt barn og lærte meg å lese da jeg var 3,5 år gammel. Da sov jeg også to timer hver eneste dag. Det gjorde jeg til jeg var fire. Skulle jeg vært utredet liksom? Da snakker vi unødvendig kø hos PPT! Kanskje noen barn som har spesielle behov også sover mer enn andre, men søvnbehov alene er aldeles ikke grunn til å være bekymret. Å utrede en tre-fireåring med stort søvnbehov behøver da vitterlig ikke bety ppt. Det er heller større grunn til å tro at det er noe fysisk bak, som jernmangel eller slikt, som en ordinær barnelege kan finne ut av Ikke at jeg er ekspert, men så vidt meg bekjent vil ikke adhd, asbergers og lignende, utløse større søvnbehov enn om en ikke hadde slike diagnoser
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå