Gå til innhold

Lyve til politiet? Når kan taushetsplikt brytes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplevde et voldtektsforsøk som etter min mening ikke førte til noe særlig mye mer alvorlig enn frykt og litt dårlig selvfølelse.Jeg skal ikke gå inn på detaljer om hva han rakk å gjøre, men det var ikke noe jeg personlig vil kalle en voldtekt. Jeg har opplevd verre ting før, så dette minnet meg på mye vondt, så jeg ønsker bare å glemme dette og gå videre med livet mitt.

Jeg fortalte dette i fortrolighet til et menneske som er pålagt taushetsplikt (La oss kalle ham Knut) . Jeg fortalte Knut det jeg visste om mannnen (Navnet og hva og hvor han studerte).

Min avgjørelse ble etter en del tenking at jeg ikke ønsket å anmelde dette svinet, i håp om å kunne legge det fort bak meg og å slippe å måtte snakke om det og tenke på det lenger. Knut var uenig med meg, og valgte å anmelde det til politiet bak min rygg.

Så jeg lurer på to ting:

- Har Knut lov til å bryte taushetsplikten i en slik sak?

- Kan det få noen juridiske konsekvenser for meg om jeg lyver og sier at det hele bare var oppspinn og at jeg fant det på... altså om jeg nekter for at det skjedde? 

Jeg vet at avgjørelsen min er feil, men jeg ønsker virkelig at dette skal forsvinne fra livet mitt og vil overhodet ikke ha politiet involvert i dette, så fint om jeg kan få noen fornuftige svar på disse spørsmålene.

Anonymous poster hash: d32e7...7b4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, Knut som du kaller ham, har lovhjemmel til å bryte taushetsplikt dersom det er lovbrudd inne i bildet.
Det kan få juridiske konsekvenser å lyve om voldtekt til politiet, men om jeg går ut i fra at Knut er en form for helsepersonell, f.eks. psykolog, så tror jeg ikke det er ulovlig å lyve til dem.

Så hva som skjer med saksgangen nå er jeg usikker på, har ikke nok innsikt i systemet der til å svare.

Anonymous poster hash: 7f24f...689
  • Liker 3
Skrevet

Ja, Knut som du kaller ham, har lovhjemmel til å bryte taushetsplikt dersom det er lovbrudd inne i bildet.Det kan få juridiske konsekvenser å lyve om voldtekt til politiet, men om jeg går ut i fra at Knut er en form for helsepersonell, f.eks. psykolog, så tror jeg ikke det er ulovlig å lyve til dem. Så hva som skjer med saksgangen nå er jeg usikker på, har ikke nok innsikt i systemet der til å svare. Anonymous poster hash: 7f24f...689

Dette er ikke riktig.

Helsepersonell kan kun bryte taushetsplikten for å avverge alvorlig hendelse, skade eller dødsfall, og dette er meget strengt. Det er noen få unntak, men ikke i din sak slik du fremstiller det.

Dessuten kan ikke noen anmelde en slik sak FOR deg. Enten må du selv velge å anmelde, evt. kan politiet reise påtale, men ingen kan andre kan inngi anmeldelse på dine vegne.

Anonymous poster hash: 85903...612

• Liker 10
Skrevet

Ok. Takk for svar. Ser nå på linken at Knut har lov til å anmelde det, men jeg undrer fortsatt på hva som skjer om jeg lyver til politiet.

Du har nok av dem som sier at de ble voldtatt når de ikke ble det, men i denne saken er det jo omvent: Jeg sier at det ikke skjedde. Det vil ikke få noen konsekvenser for noen andre enn meg og politiet slipper å kaste bort ressurser på noe jeg syntes er unødvendig. 

Kan jeg straffes for å nekte for at jeg ble voldtatt?

TS

Skrevet

Dette er ikke riktig.

Helsepersonell kan kun bryte taushetsplikten for å avverge alvorlig hendelse, skade eller dødsfall, og dette er meget strengt. Det er noen få unntak, men ikke i din sak slik du fremstiller det.

Dessuten kan ikke noen anmelde en slik sak FOR deg. Enten må du selv velge å anmelde, evt. kan politiet reise påtale, men ingen kan andre kan inngi anmeldelse på dine vegne.

Avverge gjentakelse av alvorlig forbrytelse

Etter § 139 i straffeloven (lov av 22. mai 1902 nr. 10) er enhver borger pålagt opplysningsplikt til politiet for å avverge gjentakelse av alvorlige forbrytelser som er oppregnet i bestemmelsen. Bestemmelsen forutsetter at det allerede er begått en straffbar handling, og at det er nødvendig å avverge nye tilsvarende handlinger. Bestemmelsen håndheves av påtalemyndigheten og domstolene, slik at lovbrudd innebærer strafferettslige sanksjoner. Bestemmelsen omfatter forbrytelser mot rikets sikkerhet og allmennfarlige forbrytelser som ildebrann, sprengning, oversvømmelser, flykapring og liknende. Alvorlige forbrytelser mot enkeltpersoner, som voldtekt, incest, grov legemsbeskadigelse og drap, er også omfattet.

Skrevet

Knut har ingen hjemmel til å bryte taushetsplikten og anmelde dette, da det ikke er umiddelbar fare for liv og helse. Dersom han er helsepersonell hadde jeg anmeldt han til fylkeslege. Og jeg hadde nektet å forklare meg til politiet.

Anonymous poster hash: 6a834...8ae

• Liker 4
Skrevet

Du trenger ikke lyve til politiet. Du har rett til å nekte å uttale deg. Det er kun i rettslige avhør at du ikke kan nekte å svare.

Anonymous poster hash: 19d21...774
  • Liker 8
Skrevet

Her er altfor lite konkrete opplysninger om saken til at noen kan gi deg et godt svar. Mén man lyver ikke til politiet, det kan få konsekvenser.

Anonymous poster hash: 22512...e2c

• Liker 2
Skrevet

Avverge gjentakelse av alvorlig forbrytelse Etter § 139 i straffeloven (lov av 22. mai 1902 nr. 10) er enhver borger pålagt opplysningsplikt til politiet for å avverge gjentakelse av alvorlige forbrytelser som er oppregnet i bestemmelsen. Bestemmelsen forutsetter at det allerede er begått en straffbar handling, og at det er nødvendig å avverge nye tilsvarende handlinger. Bestemmelsen håndheves av påtalemyndigheten og domstolene, slik at lovbrudd innebærer strafferettslige sanksjoner. Bestemmelsen omfatter forbrytelser mot rikets sikkerhet og allmennfarlige forbrytelser som ildebrann, sprengning, oversvømmelser, flykapring og liknende. Alvorlige forbrytelser mot enkeltpersoner, som voldtekt, incest, grov legemsbeskadigelse og drap, er også omfattet.     Anonymous poster hash: d32e7...7b4

Dette er ikke relevant for denne saken, og helsepersonells taushetsplikt, opplysningsrett og opplysningsplikt reguleres av helsepersonelloven.

• Liker 4
Skrevet

Et av problemene er at Knut har gitt politiet noen opplysninger om gjerningspersonen som kan gjøre det relativt greit for dem å finne ham. En av grunnene til at jeg ikke ønsker å involvere politiet i dette er at sjansen er stor for at jeg treffer ham igjen.

Han studerer på samme sted som meg, og selv om det er mange studenter og vi studerer veldig forskjellige ting, så orker jeg ikke tanken på å måtte treffe ham igjen og vite at han ble anmeldt av politiet.

Jeg takler ikke å tenke på hva han gjorde, hva som skjedde og hva det har gjort for meg i ettertid. Jeg vil legge det bak meg, og vil ikke la ham få den gleden av å vite at dette smertet meg. Orker ikke å anmelde og vite at han slipper unna på grunn av manglende bevis. Er livredd for at han eller vennene hans skal skade meg på grunnlag av anmeldelsen. Jeg vil ikke ta stilling til det, og i hvert fall ikke forklare noen flere ganger hva som skjedde...

TS

Skrevet

Jeg har opplevd en voldtekt før, det var forferdelig traumatisk, men saken ble henlagt trass i gode bevis. Jeg orker ikke å gå igjennom noe slikt igjen. I hvert fall når jeg vet at det ikke finnes noen som helst form for bevis i denne saken...

TS

Skrevet

Hei, jeg som skrev svar #8.

Politiet vil sannsynligvis ønske å snakke med deg før de eventuelt åpner en etterforskning. Det er jo tross alt du som vil få status som fornærmet i saken. Hvis de kaller deg inn til avhør, og du forholder deg til din rett til å nekte å snakke med dem, da vil jeg tro de må avslutte saken. En anmeldelse fra tredjeperson der offeret nekter å uttale seg - det blir det ingen straffesak av. Og da ser de nok ingen hensikt å konfrontere overgriperen heller.

Det blir litt tro og synsing her. Men erfaringsmessig så har jo politiet mer enn nok å gjøre, de trenger ikke å lete etter flere saker.

Anonymous poster hash: 19d21...774
  • Liker 5
Skrevet

Jeg tror du bare kan bli straffet om du anmelder, for så å si at du løy.

Men TS, uansett om du velger å anmelde han eller ei håper jeg du vurderer å få hjelp med dette av f.eks fastlegen eller psykolog. For ringvirkningene (i mangel på et bedre ord) kan bli store og de trenger ikke å komme med en gang. Du kan få en større jobb med å arbeide med ringvirkningene om du venter.

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke å forklare deg til politiet, og mest sannsynlig ville saken uansett blitt henlagt, slik går det med de fleste voldtektsanmeldelser.

Anonymous poster hash: ad6a9...0e5
Skrevet

Hva med å tenke på at dette svinet får gå fri uten konsekvenser og sikkert gjør det samme igjen?

Anonymous poster hash: 7a1c5...9c7
  • Liker 5
Skrevet

Støtter AnonymBruker over her. Jeg synes du skal fortelle politiet nøyaktig det som skjedde. Du har vært i en forferdelig situasjon, men det må få konsekvenser for han. Hvordan tenker du det vil føles ut dersom du finner ut at han har gjort noe lignende med en annen? 

Anonymous poster hash: 5cf42...129
Skrevet

om voldtektsmannen ender opp me å gjøre det samme en gang til mot noen andre, synes jeg det er veldig synd å ikke anmelde det. Føler det er et felles samfunnsansvar å faktisk anmelde mennesker slik at de blir tatt og ikke gjør det igjen.

Anonymous poster hash: 05420...87d

• Liker 2
Gjest Christina146
Skrevet

Ok. Takk for svar. Ser nå på linken at Knut har lov til å anmelde det, men jeg undrer fortsatt på hva som skjer om jeg lyver til politiet.

Du har nok av dem som sier at de ble voldtatt når de ikke ble det, men i denne saken er det jo omvent: Jeg sier at det ikke skjedde. Det vil ikke få noen konsekvenser for noen andre enn meg og politiet slipper å kaste bort ressurser på noe jeg syntes er unødvendig.

Kan jeg straffes for å nekte for at jeg ble voldtatt?

TS

Hvordan kan du vite at dette bare ikke går utover deg, når mannen opplever å ikke få noen konsekvenser?

Hvordan vet du da at han ikke gjør det igjen med andre, og i verste fall fullfører?

Skrevet

Om du blir kontaktet av politiet ville jeg forklart meg kort om hva som hente, at jeg har vært igjennom grovere hendelser før og orker ( i mangel på bedre ord) ikke å ta kampen igjen. At jeg derfor ikke vil anmelde selv. "Forhåpentligvis vil de da registrere det, men henlegge saken". Det er vintig å være ærlig så bevisbyrden er sterkere om han velger å prøve seg/gjennomføre det på noen andre. Jeg skal ikke belære deg om at du ikke tar opp kampen igjen.. Men jeg synes dette er trist for din egen del og evt. Fremtidige offer. Jeg skriver ikke dette for å gi deg dårlig samvittighet, å beklager hvis jeg får deg til å føle på det. Ønsker deg alt godt. Ta vare på deg selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...