tessieho Skrevet 1. september 2015 #1 Skrevet 1. september 2015 Heihei! Jeg går siste året på videregående, og har særemne i norsk dette året. Her har jeg lyst til å snakke om hvordan ulike europeiske forfattere skildret kvinneskikkelsene i bøkene sine fra 1800-1850. Jeg har valgt den romantiske sjangeren, og har allerede funnet 2 kvinnelige og 1 mannlig forfatter som passer godt til det jeg vil få fram; jeg ønsker nemlig å få frem at mannlige forfattere skrev kvinneskikkelsene sine "ned", mens kvinnelige forfattere skrev dem "opp". Ved å velge den romantiske sjangeren er det ikke veldig lett å finne mannlige forfattere. Derfor lurer jeg på; er det noen som vet om en europeisk, mannlig forfatter som skrev om romantikk mellom 1800-1850, og som ikke stilte kvinneskikkelsen(e) i noe godt lys? Har allerede "Kameliadamen" av Alexandre Dumas jr. Noe hjelp å få?
Pooh Skrevet 4. september 2015 #2 Skrevet 4. september 2015 (endret) Vet ikke hva de skrev om kvinner men Sir Walter Scott, Chateaubriand og Stendhal skrev i denne tidsperioden og regnes som romantikere. Endret 4. september 2015 av Pooh
tessieho Skrevet 7. september 2015 Forfatter #3 Skrevet 7. september 2015 Takk skal du ha for svar, Pooh skal sjekke opp dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå