AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #1 Skrevet 1. september 2015 Er dette lov? Kjenner til et par foreldre som har mikrosenderkamera festet til barnet i barnehagen fordi de vil overvåke ansatte... Når barnet starter skolen vil de overvåke undervisningen og klassemiljøet (bråk, mobbing) for å gi sitt barn mest mulig støtte. Hva tenker andre - er dette mer utbredt enn hva media skriver/ikke skriver?Anonymous poster hash: 3f254...0da
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #2 Skrevet 1. september 2015 Finnes det noen som gjør det? Eller tenker du hypotetisk her? Jeg vil vel tro at dette er strengt forbudt, da overvåking av andre skal merkes og skiltes slik at man vet at man blir filmet. Anonymous poster hash: 0382c...921 33 1
Gjest Skrevet 1. september 2015 #3 Skrevet 1. september 2015 Jeg har aldri opplevd (lærerjobb) eller hørt om foreldre som gjør det. Tror forøvrig mange ville fått seg både en og to oppvekkere når det kommer til eget barn, i alle fall de litt eldre i skolealder.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #4 Skrevet 1. september 2015 Dette må da være ett alvorlig brudd på personvernloven!!! Anonymous poster hash: e2199...a9c 14 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #5 Skrevet 1. september 2015 Er dette lov?Kjenner til et par foreldre som har mikrosenderkamera festet til barnet i barnehagen fordi de vil overvåke ansatte... Når barnet starter skolen vil de overvåke undervisningen og klassemiljøet (bråk, mobbing) for å gi sitt barn mest mulig støtte. Hva tenker andre - er dette mer utbredt enn hva media skriver/ikke skriver?Anonymous poster hash: 3f254...0da Har de foreldrene fortalt deg dette? Hvor på barna har de festet dette utstyret, og hvordan ser det ut? Anonymous poster hash: 7caa5...4e2 6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #6 Skrevet 1. september 2015 Hahaha hvis det faktisk er noen som gjør dette så rapporterer du dem til politiet, så får man samtidig koble inn barnevernet. Er ikke lov å drive med videoovervåking på den måten. Anonymous poster hash: 1334f...89d 14 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #7 Skrevet 1. september 2015 Dette er ikke lov. Det er ulovlig overvåking ikke bare av de ansatte, men også de andre barna. Jeg tror ikke det gir barna deres noen fordel heller, hva tenker de å gjøre med den informasjonen de får gjennom ulovlig overvåking? Anonymous poster hash: 09d71...833 7
minister-mio Skrevet 1. september 2015 #8 Skrevet 1. september 2015 Oj, tenk på alle barna som i så fall blir filmet :O 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #9 Skrevet 1. september 2015 Dette er ikke lov. Det er ulovlig overvåking ikke bare av de ansatte, men også de andre barna. Jeg tror ikke det gir barna deres noen fordel heller, hva tenker de å gjøre med den informasjonen de får gjennom ulovlig overvåking? Anonymous poster hash: 09d71...833 Kanskje de er pedoer. Uansett, anmeld snarest om dette faktisk foregår. Anonymous poster hash: 1334f...89d 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #10 Skrevet 1. september 2015 Kan være greit for å bevise mobbing, men kan jo også misbrukes. Anonymous poster hash: a99de...36d 6
minister-mio Skrevet 1. september 2015 #11 Skrevet 1. september 2015 Håper ikke videoene kommer på nettet eller på annen måte i hendene på noen som kan misbruke de
MockingJay Skrevet 1. september 2015 #12 Skrevet 1. september 2015 Huff, det der satt jeg faktisk å drømte om når jentungen startet i barnehagen Men altså, som alle andre normale folk så innså også jeg hvor komplett tullerusk det var. Av og til må man bare gi fra seg kontrollen. 12
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #13 Skrevet 1. september 2015 Absolutt ikke lov. Anmeld Anonymous poster hash: 63122...970
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #14 Skrevet 2. september 2015 Har jeg aldri hørt om, og det er selvfølgelig ikke lov. Media skriver vel ikke om det, for det skal jo ikke skje? Hvis noen foreldre prøver seg på noe sånt, blir de jo politianmeldt vil jeg tro. Og i en barnehage, ungene skifter jo tøy daglig, ser ikke helt hvordan sånne spionkameraer skal gjemmes eller ikke havne i en skuff/vaskemaskinen. Anonymous poster hash: 7b25d...f70 2
Marimba Skrevet 2. september 2015 #15 Skrevet 2. september 2015 Overhodet ikke lov, og overhode ikke noe jeg hadde godtatt i mitt klasserom. Tenk på det stakkars barnet, som ikke lærer seg å være uavhengig, men alltid vil ha mamma og pappa i nærheten som "dommer" og opprydder. Tenk på de stakkars barna rundt, de har også krav på personvern! Tenk på læreren som får så lite tillit fra foreldrene. Hadde det vært noe jeg sleit med i mitt klasserom (mobbing, uro etc.) så kunne jeg ha godtatt veiledning fra leder/andre med relevant utdannelse, men aldri overvåkning av foreldre som kun ser saken fra sitt barn sin side. 2
Gjest Angry Man Skrevet 2. september 2015 #16 Skrevet 2. september 2015 Vel enhver sak har to sider. På den ene siden er denne typen skjult overvåkning definitivt ulovlig etter norsk lov. På den annen side kan det være berettiget hvis noe virkelig er galt i barnehagen, type ved misstanke om misshandel eller lignende. Men man skal jammen ha en berettiget misstanke for å gjøre noe slikt.
Marimba Skrevet 2. september 2015 #17 Skrevet 2. september 2015 Vel enhver sak har to sider. På den ene siden er denne typen skjult overvåkning definitivt ulovlig etter norsk lov. På den annen side kan det være berettiget hvis noe virkelig er galt i barnehagen, type ved misstanke om misshandel eller lignende. Men man skal jammen ha en berettiget misstanke for å gjøre noe slikt. Blir det i det hele tatt godkjent som bevis, dersom et slikt kamera skulle fange opp mishandling?
Gjest Angry Man Skrevet 2. september 2015 #18 Skrevet 2. september 2015 (endret) Blir det i det hele tatt godkjent som bevis, dersom et slikt kamera skulle fange opp mishandling? Muligens. Det er slik at hovedregelen er at begge parter fritt kan legge fram de bevis de måtte ønske. Men så kan domstolene nekte bevis som er fremkommet på en utilbørlig måte. De foretar da en individuell vurdering i hver sak hvor de ser på begge siders argumentasjon. Det har vært tilfeller hvor de har nektet bruk av ulovlig video/lyd opptak men også tilfeller hvor det har blitt tillatt. Du kan sikkert google det og få opp noen konkrete dommer og slikt for å få mere oversikt. edit: la ikke merke til misshandlings biten din. Er rimelig sikker på at det er godtatt bevis i en misshandlingsak. Det er såpass alvorlig at de driter en lang f i om opptaket er lovlig eller ikke. Hadde det vært foreks nasking kunne det stilt seg annerledes. Endret 2. september 2015 av Angry Man
Gjest Blomsterert Skrevet 2. september 2015 #19 Skrevet 2. september 2015 Er dette lov? Kjenner til et par foreldre som har mikrosenderkamera festet til barnet i barnehagen fordi de vil overvåke ansatte... Når barnet starter skolen vil de overvåke undervisningen og klassemiljøet (bråk, mobbing) for å gi sitt barn mest mulig støtte. Hva tenker andre - er dette mer utbredt enn hva media skriver/ikke skriver?Anonymous poster hash: 3f254...0da Paranoide foreldre? Stakkars unger.Det der er ikke lovlig,noe av det merkeligste jeg har lest her!
LukaFrost Skrevet 2. september 2015 #20 Skrevet 2. september 2015 Kan være greit for å bevise mobbing, men kan jo også misbrukes. Anonymous poster hash: a99de...36d Nei, det kan så absolutt ikke være greit!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå