AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #1 Skrevet 1. september 2015 Noen som har tips for å lose små barn gjennom blodprøver/vaksinasjon? Vi kom hjem fra sykehuset med uforrettet sak i dag... 5-åringen har noen sprøyter hun må ta de nærmeste ukene. I dag var det blodprøve på sykehuset. Hun slo seg helt vrang, hylte, skrek, hun gråt, har aldri sett henne slik før....:-( jeg prøvde alle triks jeg kom på (lokke med premie, at hun skulle få se på ipad imens, hadde på emla-krem, forklarte hvorfor hun måtte gjennom dette, etc....). Sykepleieren sto bare taus i bakgrunnen og gjorde ingenting, snakket ikke så godt norsk heller. Men hun sa hun kunne tilkalle folk som kunne holde fast armene og bena hennes. Det er helt uaktuelt, hun må gjennom flere stikk i månedene fremover, og jeg vil ikke traumatisere henne helt. Vi kontaktet lege og fikk utsatt blodprøven til neste uke. Men i morgen må hun vaksineres. Alt dette er pga tidligere sykdom, og er ikke noe vi kan utsette på ubestemt tid. Noen som har tips til å overvinne sprøyteskrekk?Anonymous poster hash: 80521...d1c
Favole Skrevet 1. september 2015 #2 Skrevet 1. september 2015 (endret) La sykepleieren stikke deg først og vis at det ikke er farlig? Det kan hjelpe. Endret 1. september 2015 av Favole
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #3 Skrevet 1. september 2015 La sykepleieren stikke deg først og vis at det ikke er farlig? Det kan hjelpe. Oi, ser for meg at dette faktisk kunne fungert! Da får hun se hva som skjer først, det blir mer konkret og ikke en skremmende, ukjent ting. Takk for tipset, noterer det!Anonymous poster hash: 80521...d1c
Favole Skrevet 1. september 2015 #4 Skrevet 1. september 2015 Det har ofte god effekt at barn får se en av foreldrene få sprøyte først. Om hun har en bamse hun er glad i kan dere ta denne med og kanskje la den være pasient først, det har vi gjort en del av på jobb med positive resultater. Snakk gjerne om det på forhånd før hun rekker å bli redd. Si at først skal mamma/pappa få sprøyte, så bamsen og så henne til slutt. Hvis hun ikke er så oppskaket kan lovnad om film, belønning osv nå mer inn enn når hun allerede er redd og ikke vil. Alt av bestikkelser er innafor i slike tilfeller (nesten i hvert fall ). 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #5 Skrevet 1. september 2015 La sykepleieren stikke deg først og vis at det ikke er farlig? Det kan hjelpe. Dette kan jeg love det at ikke blir gjort, med mindre en lege rekvirerer prøver av mammaen. Blodprøver er ikke noe vi tar unødvendig. Vanligvis blir barn snakket med til de sammarbeider, det er like mye den som skal stikke som den som blir stukket sitt ansvar å få gjort "stikket" på en tilfredstillende måte. Kan bestemor, tante eller pappa følge med inn, mens mamma venter hjemme/utenfor? Bedvelseskrem ,pleier og å være en god løsning. Du har en pratejobb foran deg. Anonymous poster hash: 71188...3c5 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #6 Skrevet 1. september 2015 Får vondt. Hadde sprøyteskrekk til jeg var vel 40. Var mareritt da jeg måtte ta blodprøver under graviditeten. Har ikke noen råd. Lykke til. Anonymous poster hash: ba0ef...671
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #7 Skrevet 2. september 2015 Dette kan jeg love det at ikke blir gjort, med mindre en lege rekvirerer prøver av mammaen. Blodprøver er ikke noe vi tar unødvendig. Vanligvis blir barn snakket med til de sammarbeider, det er like mye den som skal stikke som den som blir stukket sitt ansvar å få gjort "stikket" på en tilfredstillende måte. Kan bestemor, tante eller pappa følge med inn, mens mamma venter hjemme/utenfor? Bedvelseskrem ,pleier og å være en god løsning. Du har en pratejobb foran deg.Anonymous poster hash: 71188...3c5 Herlighet, må da være mulighet å gi moren et lite stikk sånn at barnet forhåpentligvis kan bli trygg på det... Makan til lite hjelp det er i helsepersonell som strengt tatt skulle forstått problemet bedre... Men mye rart som jobber der og. Anonymous poster hash: da697...9c0 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #8 Skrevet 2. september 2015 Dette kan jeg love det at ikke blir gjort, med mindre en lege rekvirerer prøver av mammaen. Blodprøver er ikke noe vi tar unødvendig. Vanligvis blir barn snakket med til de sammarbeider, det er like mye den som skal stikke som den som blir stukket sitt ansvar å få gjort "stikket" på en tilfredstillende måte. Kan bestemor, tante eller pappa følge med inn, mens mamma venter hjemme/utenfor? Bedvelseskrem ,pleier og å være en god løsning. Du har en pratejobb foran deg. Anonymous poster hash: 71188...3c5 Jo, det blir gjort, selv om det ikke nødvendigvis er praksis der du jobber. Anonymous poster hash: 9e6b7...75f 1
Gjest SykkelJenny Skrevet 2. september 2015 #9 Skrevet 2. september 2015 Få en annen voksen til å følge barnet neste gang. Sønnen min slo seg totalt vrang da han skulle til tannlegen første gang. Det var bare helt utrolig mye skrik og hyl. Neste gang sa jeg til faren at han måtte prøve å bli med ham og da satt han som et lys - ingen problem overhode. Og etter den gang var det aldri så mye som en protest når han skulle til tannlege eller lege.
Sol79 Skrevet 2. september 2015 #10 Skrevet 2. september 2015 (endret) Kjøp emlaplaster på apoteket.http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-87251.aspx Får du det på resept er det billigere. 3-åringen min har brukt det hver gang han har tatt blodprøve og han kjenner ingenting. Utrolig at de ikke har foreslått det til deg. Så nå at du hadde brukt emlakrem. Endret 2. september 2015 av Sol79
Favole Skrevet 2. september 2015 #11 Skrevet 2. september 2015 Dette kan jeg love det at ikke blir gjort, med mindre en lege rekvirerer prøver av mammaen. Blodprøver er ikke noe vi tar unødvendig. Vanligvis blir barn snakket med til de sammarbeider, det er like mye den som skal stikke som den som blir stukket sitt ansvar å få gjort "stikket" på en tilfredstillende måte. Kan bestemor, tante eller pappa følge med inn, mens mamma venter hjemme/utenfor? Bedvelseskrem ,pleier og å være en god løsning. Du har en pratejobb foran deg. Anonymous poster hash: 71188...3c5 Og jeg kan love at dette blir gjort veldig ofte for å få barn trygge i slike situasjoner, uten at det er rekvirert blodprøver av mor eller far. 1
Tss Skrevet 2. september 2015 #12 Skrevet 2. september 2015 Har også sprøyteskrekk. Var så uheldig å måtte ta litt ekstra i graviditeten. Nå er jeg nitten år, men det som hjelper meg er når jeg vet at det skal bli tatt blodprøve på forhånd. Altså, ikke halvtime før, men gjerne en uke. Da får jeg forberedt meg.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #13 Skrevet 2. september 2015 Og jeg kan love at dette blir gjort veldig ofte for å få barn trygge i slike situasjoner, uten at det er rekvirert blodprøver av mor eller far. Jeg har jobbet på et av landets største "stikkested", og vi har aldri tatt blodprøve på den som følger barnet for å demonstrere for barnet at stikk ikke er farlig/ubehagelig eller vondt. Vi har faktisk ikke lov til å sette en nål i et menneske uten rekvisasjon fra lege. Anonymous poster hash: 71188...3c5 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #14 Skrevet 2. september 2015 Jeg var også kjempe redd for sprøyter og svimte veldig ofte av fra jeg var liten. Det eneste som hjalp var bare å gjøre det mange nok ganger. Ble mer obs på å puste veldig dypt og rolig, for tidligere holdt jeg pusten. Og når jeg nærmet meg 16/17, så ble det bedre. Nå er jeg bare bitte litt redd vaksiner, for de må litt dypere Anonymous poster hash: 7c734...e6b
bush babe Skrevet 2. september 2015 #15 Skrevet 2. september 2015 Der jeg jobber stikker vi ofte foreldrene først, så det gjøres selvfølgelig. Men jeg tror uansett det kan bli vanskelig hvis du følger henne neste gang også, da hun nå vet at hun kan "slippe unna" når du har henne med. Så la far eller annen voksen følge, og forklar tydelig mange dager i forveien at det må gjøres denne gangen. (gjenta, gjenta, gjenta). Gi henne emblaplaster også. Og lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #16 Skrevet 2. september 2015 Jeg har lært barnet mitt det samme trikset jeg selv bruker til sprøyter, tannlegen og slikt, å klype meg selv hard og vondt i låret samtidig. Det avleder bra. Anonymous poster hash: dce24...cb9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #17 Skrevet 2. september 2015 Noen andre må følge. Nå har hun fått slippe sammen med deg. Samt at nesten alle barn er minst tøffe når mamma er med. Jeg anbefaler en onkel eller bestefar:) Jeg syns ikke det å stikke mor først nødvendigvis vil hjelpe, for det er jo faktisk litt vondt. Bedre å være ærlig, forklare at det er litt vondt men vi må gjøre det pga sånn og slik. Vi har bedøvelseskrem på først slik at man ikke kjenner så mye osv. Jeg syns heller ikke overdreven forberedelse av barnet er det beste alltid, man kan også ufarliggjøre det ved å snakke om det som noe dagligdags som alle må av og til.Anonymous poster hash: 2a3f8...b6e 5
Lou Salome Skrevet 2. september 2015 #18 Skrevet 2. september 2015 (endret) Med emlaplaset gjør det jo ikke vondt, så det er jo det barnet må forberedes på, og forklares og erfare. Forslaget med en onkel som følger hele veien med foreldre langt unna, og som kjøper et kult blad og en is i kiosken etterpå er et utmerket forslag. Endret 2. september 2015 av Lou Salome 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #19 Skrevet 2. september 2015 Er dette så vanskelig, så er leketerapien på sykehuset dit barnet må henvises først. Det er slike tilfeller leketrapien er opprettet for. Anonymous poster hash: 71188...3c5 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #20 Skrevet 2. september 2015 Det har ofte god effekt at barn får se en av foreldrene få sprøyte først. Om hun har en bamse hun er glad i kan dere ta denne med og kanskje la den være pasient først, det har vi gjort en del av på jobb med positive resultater. Snakk gjerne om det på forhånd før hun rekker å bli redd. Si at først skal mamma/pappa få sprøyte, så bamsen og så henne til slutt. Hvis hun ikke er så oppskaket kan lovnad om film, belønning osv nå mer inn enn når hun allerede er redd og ikke vil. Alt av bestikkelser er innafor i slike tilfeller (nesten i hvert fall ). Jeg syns det er ekstremt sjelden at bestikkelser hjelper egentlig. Ufarliggjøre, vise at man selv som forelder ikke gruer seg og heller ser på det som noe hverdagslig er bedre. Emblaplaster og at en annen voksenperson følger.Anonymous poster hash: 2a3f8...b6e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå