AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #1 Skrevet 1. september 2015 I den nye barnehagen vår så er det altså slik på vår datters avdeling. Ped lederen påstår at det er lov i hht forskriftene. Men er det egentlig det?? Som regel er vel en av de voksne på do/bleieskiftrommet/i møte/har lunch så i praksis er det jo en voksen på ni barn??Anonymous poster hash: 86eef...21a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #2 Skrevet 1. september 2015 Dette er en FUS-barnehage på østlandet, dersom det har noe å si.Anonymous poster hash: de32e...227
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #3 Skrevet 1. september 2015 Det er etter forskriftene og helt vanlig. Er vel mer unormalt med fler voksne.Anonymous poster hash: f80af...841 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #5 Skrevet 1. september 2015 Helt vanlig og etter reglene. Om det er forsvarlig er en helt annen sak. Som du sier; i praksis er det aldri tre på avd samtidig. Jobber vakter som overlapper, pauser og møter. De som bestemmer har ingen formening om hvordan virkeligheten er Anonymous poster hash: b25a6...801 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #6 Skrevet 1. september 2015 I den nye barnehagen vår så er det altså slik på vår datters avdeling. Ped lederen påstår at det er lov i hht forskriftene. Men er det egentlig det?? Som regel er vel en av de voksne på do/bleieskiftrommet/i møte/har lunch så i praksis er det jo en voksen på ni barn??Anonymous poster hash: 86eef...21a Det er vel det som er kravet, så det er ikke ulovlig. Men diskusjonen om hvor mange barn det skal være per voksen bør fortsette, for det er jo ikke helt bra spør du meg. Vi har 4 voksne på 20 barn på begge de store avdelingene, og en ekstra som går mellom begge, i vår barnehage. Privat bhg dette også. Anonymous poster hash: 5dbc8...625
Gjest solavskjerming Skrevet 1. september 2015 #7 Skrevet 1. september 2015 Er det som er i vår barnehage også. Men tror neppe jeg ville tatt på meg ansvaret for 6 barn på fritiden, hjemme i vårt eget hus, ja. Men ikke ute på tur, og ihvertfall ikke i nærheten av vann.
Gjest Mythic Skrevet 1. september 2015 #8 Skrevet 1. september 2015 Det er etter normen, og er helt vanlig. I lov om barnehager står det: For barn over 3 år skal det være en pedagog pr 18 barn, og ellers tilstrekkelig øvrig personale. På min gruppe er vi 3 voksne på 21 barn over 3 år.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #9 Skrevet 1. september 2015 Det er absolutt etter forskriftene, og det mest vanlige. Det anbefales 3 voksne _ansatt_ per barn. I realiteten er det kun tre og en halv time hver dag der alle tre er tilstede på grunn av pauseavvikling, møter og annet. Da snakker vi _uten_ fravær, noe som er veldig høyt i barnehager naturlig nok da man i dette yrket er mer utsatt for smitte enn på sykehus. Hva som er forsvarlig er en ting. Barn skal være trygge i en barnehage. Jeg vil si at det stort sett går helt fint å følge opp 18 barn på en forsvarlig måte når man er tre. Men noen barnegrupper har spesielle utfordringer, barn som trenger ekstra oppfølging osv. En annen ting er at det forventes at barnehagen bedriver pedagogisk arbeide. Med det menes ikke bare at de skal lage formingsprodukter og synge sanger i samlingsstund. Å jobbe på en pedagogisk måte gjennom dagen slik at barna lærer god kommunikasjon og samhandling samt selvstendighet og motorisk utvikling er tidkrevende og voksentetthet er nødvendig for å greie å følge opp og gi hvert barn det barnet trenger. Anonymous poster hash: 60ea8...689
Muscae Skrevet 1. september 2015 #10 Skrevet 1. september 2015 Det er absolutt etter forskriftene, og det mest vanlige. Det anbefales 3 voksne _ansatt_ per barn. Anonymous poster hash: 60ea8...689 Å, der ville jeg gjerne jobbet! Den generelle bemanningsnormen sier en voksen per tre-fire barn under tre år, og en voksen per seks-åtte barn over tre år. Og slik har den vært i alle fall de siste tretti årene, selv om barnehagen og samfunnet har utviklet seg veldig på disse årene. Økte krav om faglig innhold, dokumentasjon, registrering osv, samt flere barn med flerspråklig bakgrunn, burde tilsi at man trenger flere voksne. Men det er det dessverre ingen som ser... 3
Sissa Skrevet 1. september 2015 #11 Skrevet 1. september 2015 Datteren min går også i en FUS barnehage på østlandet, på en 3-6års avdeling. Når jeg så at det kun var 3 voksne på 18 barn, ble jeg veldig stressa og lurte på hvordan det skulle gå. Men nå som hun har begynt tenker jeg ikke noe mer over det. Jeg har aldri fått en dårlig følelse, eller tenkt at det er uforsvarlig etter at hun begynte. Kjempe fornøyd med både ansatte og barnehagen.
minister-mio Skrevet 1. september 2015 #12 Skrevet 1. september 2015 (endret) Det er absolutt etter forskriftene, og det mest vanlige. Det anbefales 3 voksne _ansatt_ per barn. Jeg tror du mener en ansatt per 3 barn (under 3 år). 3 voksne per barn hadde blitt en barnehage stappfull av voksne Endret 1. september 2015 av mini-mio 1
Harlekin Skrevet 2. september 2015 #13 Skrevet 2. september 2015 Ja, det er lov og helt vanlig, men jeg synes også det virket knapt. Men det har gått helt fint, stort sett.
tingeling Skrevet 2. september 2015 #14 Skrevet 2. september 2015 Har hatt barn i barnehage i tilsammen 9 år, og det har vært normen. Størstedelen av tiden har det fungert utmerket og barna har hatt det fantastisk i barnehagen. Så har det selvsagt vært noen perioder med ustabilitet blant de voksne, men det har vært minimalt. Min erfaring er at dette fungerer helt fint, hvis det er trygge, engasjerte voksne, god ledelse i barnehagen og mulighet til å sette inn vikar ved behov.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #15 Skrevet 2. september 2015 Barnehageloven (som alle ansatte plikter å jobbe etter) har krav om 1 pedagog pr 18 barn over 3 år.....hvor mange andre ansatte sier loven ingenting om😆vår datter på snart 3 år har 24 barn og 4 voksne på sin avd. ..Anonymous poster hash: 662a4...f60
Alkymist Skrevet 2. september 2015 #16 Skrevet 2. september 2015 (endret) I vår barnehage er det 1 voksen på 6 barn ute på tur. Inne i barnehagen tror jeg de kan være enda et par til pr voksen. Så dette høres helt vanlig ut. Edit; Det er likevel veldig ofte flere, det er nesten alltid noen som har språkppraksis eller andre studenter der. Endret 2. september 2015 av Alkymist
minister-mio Skrevet 2. september 2015 #17 Skrevet 2. september 2015 Barnehageloven (som alle ansatte plikter å jobbe etter) har krav om 1 pedagog pr 18 barn over 3 år.....hvor mange andre ansatte sier loven ingenting omvår datter på snart 3 år har 24 barn og 4 voksne på sin avd. ..Anonymous poster hash: 662a4...f60 Feil - Loven sier det skal være tilstrekkelig personale til å drive forsvarlig pedagogisk virksomhet virksomhet
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #18 Skrevet 2. september 2015 Feil - Loven sier det skal være tilstrekkelig personale til å drive forsvarlig pedagogisk virksomhet virksomhet Same same. "Forsvarlig pedagogisk virksomhet" bedriver man med en ped.leder på en hel barnehage. Antall barn per ansatt sies det ingenting om.Anonymous poster hash: ba2a3...0b7
minister-mio Skrevet 2. september 2015 #19 Skrevet 2. september 2015 Same same. "Forsvarlig pedagogisk virksomhet" bedriver man med en ped.leder på en hel barnehage. Antall barn per ansatt sies det ingenting om.Anonymous poster hash: ba2a3...0b7 Jo det sies noe om det. Det sies ikke antall, men noe sies.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #20 Skrevet 2. september 2015 I min sønns barnehage har de 8 voksne på 18 barn, 2-4 år. På 4-6 års avdelingen er de 24 barn og har 6 voksne. Anonymous poster hash: 22985...986
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå