Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste mnd har jeg gradvis gått opp 2 kg. Det er ikke mye, men min erfaring er at når det først kommer en kg eller to så tar de plutselig med seg hele familien sin og blir mange. 

Har sett trenden lenge men trodd at det bare var naturlige svinginger - men nå har "svingingene" vart i to mnd. Har gått fra 54-56 kg. Er 158 høy. Har gått ned i vekt siste året og planen er å lande på rundt 52 som er en grei trivselsvekt for meg. 

Jobben min har blitt mer stillesittende enn tidligere og jeg antar at det er grunnen til økningen. Sitter 8-10+ timer på jobb + pendling til og fra i bil. Trener 3-4 ganger i uken men det er rett og slett ikke nok til å kompensere for så liten hverdagsaktivitet som jeg har. Er avhengig av bil så jeg kan ikke "gå av et busstopp tidligere" og det er heller ikke trapper på jobben. 

Syns jeg spiser lite fra før - ligger på rundt 1500 kalorier (skriver ned hver dag). Går med aktivitetsklokke som viser at jeg forbrenner ca 1700 kcal i gennomsnitt i døgnet uten trening hvis jeg har litt hverdagsaktivitet. Dvs at hvis jeg da kun trener tre ganger i uken + skeier ut en lørdag så går kcal i null eller overskudd. 

Må jeg bare innse at jeg er nødt å spise enda mindre? Syns jeg har så fryktelig lite spillerom kalorimessig som det er. 

Lurer på å kontakte pt eller strongbody.no el.l bare for å ta tak i dette skikkelig før jeg "plutselig" er 65 kg men tenker jo at dette er noe jeg fint bør kunne justere selv også. 

Nøkkelen er vel kanskje at jeg er så sliten av all jobbingen og stillesittingen at jeg ikke helt har motivasjonen til å være enda strengere med kostholdet. Noen som har tips til meg mht tankegang, spisevaner eller f.eks har prøvd tjenester som strongbody?

Kjenner at jeg trenger å røske litt i tankegangen min før det er for seint. 2 kg er ikke mye men på min høyde så vises det faktisk godt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke du bør dra ned ytterligere på kaloriene. Jeg er bittelitt lavere enn deg, veier 45 kilo og har en stillesittende jobb. Trener 3-4 ganger i uken, løping og spinning. Går kanskje en tur eller to i helgene i tillegg til denne treningen. Jeg spiser 2000 - 2100 kalorier daglig, og jeg står stabilt i vekt. Og ettersom jeg står stabilt på dette og veier noen kilo mindre enn deg så tenker jeg at du ikke bør redusere ytterligere. 1500 kalorier er lite nok, og går man under det er det lett for å sprekke og gå rundt veldig sulten, blir slapp og sliten. Du er overhodet ikke stor, så de kiloene du vil ta av kan du heller bruke litt tid på. Hva spiser du på en typisk dag? Og skjeier du skikkelig ut den ene dagen?

Anonymous poster hash: a1b54...a07

Skrevet

Jeg spiser vanligvis i løpet av en dag noe sånt som dette i en eller annen kombinasjon sånn at det blir rundt 1500 kcal pr dag.

Går etter det jeg liker og veier og måler hver dag. Er glad i å spise så jeg spiser ofte. 

Er veldig, veldig glad i skyr, mager vaniljekesam og yoghurt. 

Frokost: 1 skyr eller gresk yoghurt med 20 g musli

Mellommåltid: som frokost el noe i den dur

Lunsj: enten knekkebrød med makrell i tomat og en skyr eller samme som middag.

Mellom: frukt  + skyr 

Er ikke så veldig glad i middag men det kan f.eks. være enten en vaffel laget av kesam, havremel og egg (150 kcal pr stk), fiskestykke med grønnsaker, og/eller byggris, pitapizza (halvt pitabrød med karbonadedeig og gulost). 

Har jeg kalorier igjen så spiser jeg gjerne en kesam-vaffel til kvelds eller evt knekkebrød eller noen ss mager vaniljekesam med sukkerfritt blåbærsyltetøy og noen mandler til kvelds. 

I tillegg spiser jeg:

1 questbar (160 kcal)

ca 200 g grønnsaker (gulrot, søtpotet, cherrytomat etc

0,5 avokado eller en håndfull nøtter

tran

vitamin og mineraltilskudd

Jeg vet jeg strengt tatt burde bytte ut questbaren med sunn mat, men den går jeg og gleder meg til hele dagen så det vil jeg ikke. Liker ikke egg og er ikke noe glad i kylling og kjøtt heller. 

Fettkilde er nøtter, avokado og makrell i tomat. Tar tran de dagene jeg ikke spiser makrell. 

Jeg skeier ikke ut en dag i uken men jeg gjør det hvis jeg skal på noe - bursdag, ut med jobben etc. Prøver å regne det inn i kcal-budsjettet sånn at jeg ikke kommer så veldig langt over, men en gang i mnd eller sånn så kan det bli 1000-2000 kcal ekstra.

Eller jeg kan spise en hel kjekspakke innimellom men det er ikke en gang i mnd en gang så det kan ikke ha noe å si så lenge det ikke kommer på toppen av noe annet. Tenker at det jevner seg ut så sant det ikke er oftere. 

Skrevet

Dytter litt i denne.. dårlig samvittighet etter å ha trykket i meg et tonn med nøtter og mandler. 

Skrevet

Du spiser alt for lite.

Anonymous poster hash: 95fbf...b9e

Skrevet

Det er veldig lite variert og mye melkeprodukter. Bra med melk, men ikke bare det. Jeg savner kjøtt og grønnsaker bl.a. Den middagen var ikke noe særlig.

Er det ikke slitsom å småspise hele dagen og aldri bli skikkelig mett?

Anonymous poster hash: 31e68...d7d

Skrevet

Dårlig samvittighet for å spise høres ikke bra ut. Det trenger ikke være sånn. Les denne artikkelen og klikk deg gjerne rundt på området: http://ellynsatterinstitute.org/hte/whatisnormaleating.php

Takk for link :-) Tror at dårlig samvittighet for å ha trykket i seg sånne mengder at det vil gjøre utslag på vekten er ganske normalt, jeg altså :-)

Skrevet

Vil bare få skrive noen støttende ord, for jeg er nøyaktig like høy (lav!) som deg, 158cm.

Det suger at vår vedlikeholdsnivå er så lavt! Jeg veier 52, har altså en bmi på over 20, og må spise ca 1600kcal om dagen for å opprettholde vekten. Spiser jeg 1600kcal om dagen + koser meg litt ekstra i helgene, legger jeg sakte men sikkert på meg. Uretteferdig :/

Nå ligger jeg ganske stabilt på 51-52 kg, men det må en stor dose selvkontroll til for ikke å spise for mye. Ikke hør på de om sier du spiser for lite, det er faktisk den eneste måten å gå ned i vekt på, og de som sier det skjønner sannsynligvis ikke hvor lite brensel slike lave kropper faktisk trenger.

Jeg tror den tryggeste måten å klare å gå ned i vekt på, er å gjøre som du gjør og kun ligge 200-300 kalorier i underskudd. Så må du rett og slett bare være veldig tålmodig og sette det mål på å klare å gå ned 2kg på et halvt år i stedet for på en måned. Prøv å begrens helgekosen (men jeg vet det er vanskelig. Man skal jo ha et liv!).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...