Gå til innhold

HJELP - (BI) studenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg begynte på BI i høst. Er 29 år, har barn og jobb ved siden av. Trodde dette skulle gå såå greit, men føler allerede at jeg henger etter! Har så vidt begynt å skaffe meg oversikt over alle fagene, har ikke fått kjøpt inn alle bøkene enda (!) og har langt ifra fått deltatt på alle forelesningene heller.. Hvordan skal dette gå?! 

Er jo bare et par måneder til eksamensperioden begynner! 

Kan jeg spørre dere flinke studenter om tips? 

- Hvordan legger dere opp studiehverdagen?

- Hvordan planlegger dere hva dere skal lese/hvordan holder dere oversikten over alle de 5 fagene og de ulike innleveringsoppgavene?

- Bør jeg skaffe meg Word for mac? Jeg bruker bare pages som er det inkluderte skriveprogrammet på macen min. 

Jeg har ikke mulighet til å være med på så mye gruppearbeid/lesing ved siden av, så blir en litt "ensom" student - tror dere dette gjør noe? :/ 

Anonymous poster hash: 37ac7...120
Skrevet

Det er grenser for hvor langt vak du kan henge etter to uker.

Nr 1: ro deg ned. Du klarer å ta igjen det tapte på en helg.

Nr 2: les over pensum før forelesning, og følg med. IKKE dropp kalkulatorforelesningen i bøk.

Nr 3: word er fint, lettere og skaper ikke noe kluss når du sender inn oppgaver. Pages kan fort ødelegge hele oppsettet.

Jeg var en elendig student 1

semester på BI. 1.november satt jeg inn støtet, og det gikk veldig bra. Så forbered deg litt før timen, jobb med oppgaver i etterkant og det bør gå helt fint. Jeg var ikke i en eneste gruppe første semester. Er ikke i alle fag jeg får utbytte av det

Anonymous poster hash: f86d7...b7d

Skrevet

Det er grenser for hvor langt vak du kan henge etter to uker.

Nr 1: ro deg ned. Du klarer å ta igjen det tapte på en helg.

Nr 2: les over pensum før forelesning, og følg med. IKKE dropp kalkulatorforelesningen i bøk.

Nr 3: word er fint, lettere og skaper ikke noe kluss når du sender inn oppgaver. Pages kan fort ødelegge hele oppsettet.

Jeg var en elendig student 1

semester på BI. 1.november satt jeg inn støtet, og det gikk veldig bra. Så forbered deg litt før timen, jobb med oppgaver i etterkant og det bør gå helt fint. Jeg var ikke i en eneste gruppe første semester. Er ikke i alle fag jeg får utbytte av det

Anonymous poster hash: f86d7...b7d

Takk ;) skal prøve å roe meg ned hehe. Om det er helg eller hverdag spiller forsåvidt ingen rolle, jeg får ikke lest før på kveldstid uansett og da er jeg ofte ganske sliten, så kan ikke akkurat sitte oppe hele natta.. Også er det full rulle neste dag igjen.

Men godt å høre at det er mulig å hente seg inn igjen, selv så sent som november(?!).

Skrevet

Haha, uff, jeg kjenner meg igjen! Det første semesteret var et realt slag i trynet! For ikke å snakke om eksamen...  :sjokkert:  (Jeg har alltid tatt ting lett, har ikke behøvd å lese mye, så tenkte at dette gikk mighty fine! Men... Jeg fikk dårlige resultater og strøyk faktisk på en eksamen til jul... Hadde helt undervurdert hva som ble krevet av meg.)

Jeg var også voksen student, hadde ikke barn men var gravid, og familie og liv utenom, for å si det på den måten. Var/ble også en "ensom student". 

Mine tips er å sette igang å lese nå! Lag deg en oversikt over hva som skal leses (sidene) til hver forelesning, les det! og vær forberedt. Du får så mye mer ut av forelesningene da. Les igjen etter forelesning, og renskriv notater fra forelesning + referat fra pensum (da vet du hva det blir lagt vekt på). 

Du har vel fått en oversikt over temaer og sider til hver forelesning i hvert fag? Bruk den. Lag deg en liste for hvert fag med hva som skal leses hver dag/uke. 

Og prøv å få med deg noen å lese sammen med. Det finnes mange som har det som deg; barn og ekstra jobber, som ikke kan sitte på BI hele dagen + kvelden (for det finnes de som gjør det også). Du lærer mye mer av å diskutere med noen. 

Lykke til!

Anonymous poster hash: 5a817...b21
Skrevet

Haha, uff, jeg kjenner meg igjen! Det første semesteret var et realt slag i trynet! For ikke å snakke om eksamen... :sjokkert: (Jeg har alltid tatt ting lett, har ikke behøvd å lese mye, så tenkte at dette gikk mighty fine! Men... Jeg fikk dårlige resultater og strøyk faktisk på en eksamen til jul... Hadde helt undervurdert hva som ble krevet av meg.)

Jeg var også voksen student, hadde ikke barn men var gravid, og familie og liv utenom, for å si det på den måten. Var/ble også en "ensom student".

Mine tips er å sette igang å lese nå! Lag deg en oversikt over hva som skal leses (sidene) til hver forelesning, les det! og vær forberedt. Du får så mye mer ut av forelesningene da. Les igjen etter forelesning, og renskriv notater fra forelesning + referat fra pensum (da vet du hva det blir lagt vekt på).

Du har vel fått en oversikt over temaer og sider til hver forelesning i hvert fag? Bruk den. Lag deg en liste for hvert fag med hva som skal leses hver dag/uke.

Og prøv å få med deg noen å lese sammen med. Det finnes mange som har det som deg; barn og ekstra jobber, som ikke kan sitte på BI hele dagen + kvelden (for det finnes de som gjør det også). Du lærer mye mer av å diskutere med noen.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 5a817...b21

Tusen takk for svar:) godt å høre jeg ikke er den eneste :P føler jeg har kommet inn i en ond spiral hvor jeg kvier meg for å gå på forelesning, sitte alene i pausene, henger etter faglig, ikke har noen å samarbeide med.. Lagde meg en oversikt igår over hvordan uka burde legges opp med lesing osv og jeg fikk rett og slett ikke kabalen til å gå opp! Døgnet har ikke nok timer føler jeg.. :(

Skrevet

Jeg har ett godt råd i tillegg til de andre; GJØR TIDLIGERE EKSAMENSOPPGAVER. Begynn med dette allerede i dag og jobb jevnt med dem til du nesten kan dem utenatt. 

Ellers har jeg hatt god hjelp av ulike undervisningsvideoer på youtube etc. 

Lykke til, dette klarer du! 

Anonymous poster hash: 53f79...75c
Skrevet

Samboeren min tar master på BI nå.

Han er veldig strukturert og karakterene resulterer deretter. Han har B i snitt fra bachelor.

Hvordan han leser har jeg ikke spurt om, men han leser (er på skolen) fra kl 8/10 til 20 hver dag, bortsett fra søndager. Han sitter også litt kortere lørdager.

Det er jo selvfølgleig ikke en fasit på hvordan du kommer det igjennom dette, poenget mitt er at du burde strukturere studiehverdagen din. Bestemme deg for hvilket klokkeslett du skal lese og evt hvor mye du skal lese hver gang. Noen gjør det bra med skippertak, men ikke sats på det.

Anonymous poster hash: 14d50...1b2

Skrevet

Jeg har ett godt råd i tillegg til de andre; GJØR TIDLIGERE EKSAMENSOPPGAVER. Begynn med dette allerede i dag og jobb jevnt med dem til du nesten kan dem utenatt.

Ellers har jeg hatt god hjelp av ulike undervisningsvideoer på youtube etc.

Lykke til, dette klarer du!

Anonymous poster hash: 53f79...75c

Ikke enig i at man burde begynne på eksamensoppgavene i dag. Vent heller til du har gått gjennom hele pensum og har noenlunde forståelse for pensum. Ellers ender du bare opp med å huske fasit, og ikke faktisk ha forståelse for faget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...