Gå til innhold

Barn med diabetes, noe å få panikk for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen der ute som kna berolige en urolig mamma?

Vi mistenker at 2-åringen har diabetes pga det enorme inntaket av vann og at barnet tisser mer enn det får i seg av væske. Nå er jeg i tillegg hjemme med barnet etter at de ringte fra barnehagen og meddelte at barnet var slapt og helt utenfor, uten å ha feber. I tillegg har h*n det siste døgnet, om mulig, drukket enda mer.

Men timene til jeg skal til legen virker uendelig lange. Vet det ikke er noen som kan fortelle meg om han har diabetes. Men kanskje noen kan fortelle at det ikke er en så ille diagnose å få stilt? Bare tanken på at vi skal få høre at det er det som er galt får meg til å få panikk. Fordi jeg ikke har den minste peiling på hvordan en slik diagnose vil påvirke barnet.

Anonymous poster hash: 07c84...a01
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner du er bekymret.Diabetes er skummelt når en ikke har erfaring

Ville ringt Diabetesforbundet jeg. De har mye kunnskap.

815 21 948 (hverdager 9-15)

Skrevet

Skjønner du er bekymret.Diabetes er skummelt når en ikke har erfaring

Ville ringt Diabetesforbundet jeg. De har mye kunnskap.

815 21 948 (hverdager 9-15)

Takk for omtanke og telefonnummer. Men tenker jeg piner meg fram til legetime litt senere i dag. Da vil vi jo forhåpentligvis få det avkreftet, evt den informasjonen vi trenger å få :-)

Ts

Skrevet

Ønsker dere lykke til.

Diabetes kan være vanskelig å takle for en liten tass, men dette vil han bli vant med etterhvert og til slutt vet han ikke om noe annet. Du trenger ikke ha panikk da du vil få all den informasjonen og opplæringen på sykehuset.

Jeg vet at diabetesforeningen har et eget hus du kan besøke, hvertfall her i Bergen. Hvordan det er andre steder, vet jeg ikke.

Håper du vil fortelle oss hvordan det går  :)

Anonymous poster hash: 7d122...ae9
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med barn som har diabetes, men mannen min fikk diabetes type 1 for 7 år siden. Vi har tenkt litt på det ift våre barn siden det er arvelig. Foreløpig er det ingen tegn Du kan iallefall trøste deg med at barn veldig ofte slipper unna alle stikkene i løpet av dagen. De får gjerne insulinpumpe som gjør at de kan leve tilnærmet likt normalt.

Håper dere får avkreftet mistanken.

Anonymous poster hash: 8be8b...273

Skrevet

Fikk avkreftet mistanken. Men føler ikke vi kom så veldig mye lengre av den grunn, da vi fikk beskjed om å nekte jenta så mye å drikke. Ikke bare bare å skulle nekte en 2 åring vann når hun er tørst. Skal gi forsøket en uke, om vi ikke har klart å trappe ned så måtte vi komme tilbake.

Ts

Skrevet

Jeg ville fortsatt kontakted diabetesforbundet.De har som oftest mye bedre kunnskaper om diabetes enn fastlegen.Selv om mange fl er gode

Skrevet

Jeg ville fortsatt kontakted diabetesforbundet.De har som oftest mye bedre kunnskaper om diabetes enn fastlegen.Selv om mange fl er gode

Legen ser på blodsukkeret og hba1c om en har diabetes. Å kontakte Diabetesforbundet fordi en ikke er enig med legens diagnose og kanskje begynne å medisinere selv, er farlig.

Jeg tenker mer uvi når jeg hører symptomene.

• Liker 4
Skrevet

Legen ser på blodsukkeret og hba1c om en har diabetes. Å kontakte Diabetesforbundet fordi en ikke er enig med legens diagnose og kanskje begynne å medisinere selv, er farlig.

Jeg tenker mer uvi når jeg hører symptomene.

Uhm hvem snakket om å medisinere? Ikke jeg i alle fall! Så skal du pirke,så få ting rett først!

Ikke alle har samme symptomer,så jeg ville ikke slått meg til ro.Selv fikk jeg diagnosen etter å ha vært påståelig,noe var feil. Og det var det. Selv om hba1c var innenfor det normale.2mnd etterpå var det på 19!

• Liker 2
Skrevet

At noen drikker og tisser mye trenger ikke bety at det er diabetes. Når man drikker mye er det vanlig at det kommer ut igjen.

Anonymous poster hash: 09ee7...479

• Liker 1
Skrevet

At noen drikker og tisser mye trenger ikke bety at det er diabetes. Når man drikker mye er det vanlig at det kommer ut igjen.

Anonymous poster hash: 09ee7...479

Er selvfølgelig klar over det. Men når 2 åringen drikker opp til 3 liter på en dag er det mye, så mye at vi har fått beskjed om å nekte henne drikke!

Og jeg har ihvertfall fått beskjed om at ved unormalt stort væskeinntak må det sjekkes for diabetes.

Nå var det heldigvis ikke det det var hos oss. Vi må bare ta kampen med å få ned væskeinntaket.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Fikk avkreftet mistanken. Men føler ikke vi kom så veldig mye lengre av den grunn, da vi fikk beskjed om å nekte jenta så mye å drikke. Ikke bare bare å skulle nekte en 2 åring vann når hun er tørst. Skal gi forsøket en uke, om vi ikke har klart å trappe ned så måtte vi komme tilbake.

Ts

Hvordan kunne legen avkrefte mistanken så fort. Tok han ikke blodprøve?

Anonymous poster hash: 68a91...03f

• Liker 1
Skrevet

Det er sannsynligvis tatt blodsukker og avkreftet etter dette.

Du har hørt riktig. Diabetes er hoved årsak til unormalt stort vannintak og tissing. Nå er jo det avkreftet, men annen årsak kan hormonelle årsak til dette. Altså ubalanse i kroppens hormoner som styrer inn/ut. Dette er sjelden og sjansen for at din to-åring har det er liten. Du gjør riktig i å følge med på inntak en uke, og ta det opp på nytt. Ikke bli skremt, dette er som sagt veldig sjeldent. Sannsynligvis har du en sønn som er veldig glad i vann

Skrevet

Drikker man mye vann- så tisser man jo mye også.. syntes 3 liter var vel mye for en liten kropp.. men samtidig så ville jeg som mor blitt veldig urolig om barnet mitt virkelig var såå tørst..

Stesønnen min fikk diabetes når han var 11 år, det ble oppdaget ved at han gikk drastisk ned i vekt, samt veldig dårlig.. 

Anonymous poster hash: c1f81...38b
Skrevet

Hvordan kunne legen avkrefte mistanken så fort. Tok han ikke blodprøve?

Anonymous poster hash: 68a91...03f

Legen målte blodsukker, som var helt normalt. Så regner med det er alt som skal til for å avkrefte det? :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...