Gå til innhold

Samlivsbrudd - huslån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen kjøpte et hus sammen. Nå skal vi separeres. Barna skal bo fast hos meg. Mannen vil ikke ha noe med huset å gjøre lenger, og vil at alt skal stå i mitt navn.

Hvordan ordner vi dette? Er det bare å ringe banken hvor vi har lån?

Anonymous poster hash: f0ee7...e61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huset må tinglyses over i ditt navn. Lånet må føres over på deg. Har du råd til det? Banken må ta en ny vurdering om du kan sitte med huslånet alene med barn. Kanskje må du kjøpe ut eksen din. Da har du plutselig full belåning. Lykke til.

Anonymous poster hash: 0857a...5f4

Skrevet

Huset må tinglyses over i ditt navn. Lånet må føres over på deg. Har du råd til det? Banken må ta en ny vurdering om du kan sitte med huslånet alene med barn. Kanskje må du kjøpe ut eksen din. Da har du plutselig full belåning. Lykke til.

Anonymous poster hash: 0857a...5f4

Mannen vil ikke ha noe for sin del av huset. Står ca 1,5 mill igjen på lånet. Dette klarer jeg selv å betjene da vi leier ut kjelleren, og leien vi tar inn der dekker hele lånet.

Hvem kontakter jeg ang tinglysing? Og har det andre konsekvenser jeg ikke har tenkt over?

Skrevet

Du kontakter banken. De trenger skriftlig bekreftelse av begge på at du skal overta lånet og at han ikke skal kjøpes ut. I tillegg til selvangivelse, lønnslipper osv, for å sjekke at du kan klare å ha lånet alene.

Så kontakter du kartverket. Du kan laste ned skjøte på nettsidene deres, og dette må fylles ut og sendes inn til kartverket sammen med en kopi. Da blir det tinglyst og det tar ca 5 virkedager. Om dere ikke har bodd sammen i over 2 år, må du betale dokumentavgift.

Skrevet

Regner med at du må kjøpe han ut, hvis ikke er han ganske dum.

Anonymous poster hash: aa7c9...450
Skrevet

Du kontakter banken. De trenger skriftlig bekreftelse av begge på at du skal overta lånet og at han ikke skal kjøpes ut. I tillegg til selvangivelse, lønnslipper osv, for å sjekke at du kan klare å ha lånet alene.

Så kontakter du kartverket. Du kan laste ned skjøte på nettsidene deres, og dette må fylles ut og sendes inn til kartverket sammen med en kopi. Da blir det tinglyst og det tar ca 5 virkedager. Om dere ikke har bodd sammen i over 2 år, må du betale dokumentavgift.

Tusen takk for hjelpen!

Skrevet

Mannen vil ikke ha noe for sin del av huset. Står ca 1,5 mill igjen på lånet. Dette klarer jeg selv å betjene da vi leier ut kjelleren, og leien vi tar inn der dekker hele lånet.

Hvem kontakter jeg ang tinglysing? Og har det andre konsekvenser jeg ikke har tenkt over?

Hvorfor vil han ikke ha noe for sin del av huset?

Anonymous poster hash: 9f181...fcf

Skrevet

Hvorfor vil han ikke ha noe for sin del av huset?

Anonymous poster hash: 9f181...fcf

Hvorfor er det relevant?

Anonymous poster hash: d2084...cd9

Skrevet

Hvorfor er det relevant?

Anonymous poster hash: d2084...cd9

Kan kanskje være greit med kontakt med en advokat for å ordne oppgjøret slik at det ikke plutselig kommer krav senere?

Anonymous poster hash: 3a7ec...df0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...