Gå til innhold

Er jeg gal? (familieforøkelse)

Isobel

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 herlige barn, den minste er 15 mnd. Det jeg nå går og funderer på er om vi skal få et barn til. Hvis jeg skal ha et barn til, nr 4 altså, så vil jeg ha det nå ganske snart (ca. om et år) da vil jeg få 3 små barn på 0, 2 og 4 + eldstemann som er litt større.

Nå går jeg og vingler; skal skal ikke? Tenker på det hele dagen og i tre timer har jeg absolutt lyst og i de neste tre timer; nei det går bare ikke.

Vi klarer fint 4 barn økonomisk, selv om det da betyr at hver av de vi har får jo enda en å "dele" med.

Samtidig så tenker jeg på hvordan blir det når de blir tenåringer og ha 4 nesten "voksne" mennesker i huset i tillegg til oss selv, klarer jeg å håndere 4 barn?

Det er jo ganske travelt allerede de to eldste går jo på aktiviteter 3 dager i uken og det blir ofte kjøring, jeg tar en og mannen tar en...

Uff jeg er i villrede her, ønsker meg veldig et barn til men...

-Er det noen som har noen tanker og erfaringer å dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi.... fire barn sett fra min side er MYE. Jeg har selv fire, de er snart 5 mnd, 4 år, 12 år og 14 år. De to eldste er ikke mine bologisk, men de har bare meg og faren, og bor fast hos oss. Det jeg synes er mest frustrerende er at det alltid er NOE som skjer, det er aldri tid til å ta det med ro etter middagen, eller i helgene for den saks skyld.... fotballtrening, kamper, musikk, konserter, ballett, babysvømming, besøk av venner og mas om lekser er bare noe av det som fyller tiden. En annen sak er det at det blir ENORME mengder med klær og vaske, og en oppvaskmaskin som går og går - og må tømmes i ett sett...

Men, bevare meg vel... det er mye gled i alle barna også! Men jeg gleder meg til femten år fra nå av...da skal jeg ligge på sofaen og slappe av, eller ha muligheten til en søndag "bakfull" uten at det igrunn gjør noe.....!

Lykke til med besluttningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel også ta i betrakting hvordan livet vil bli hvis du (mot formodning, men det hender mange) skulle bli alene med de fire ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på de som klarer fint 6 barn.

Tror aldri du kommer til å trege på at du fikk nr. 4 , men du kommer til å trege på at du ikke fikk nr. 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har vært fire søsken. Det har vært kjempeflott. Selv om det til tider har ført til litt stram økonomi, har det vært utrolig gøy og givende å være så mange søsken. Som ungdom/voksne har vi blitt venninner og har det utrolig fint sammen. Så dersom du ønsker en til - sett i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du med tre så små barn har overskudd til å ønske deg nr. fire, synes jeg du skal gjøre det!

Jeg misunner deg at du har såpass med overskudd! :wink:

Barnet er ønsket, økonomien er i orden og jeg går ut i fra at barnefaren er enig med deg. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle du være gal for å ønske deg mange barn? Siden du allerede har tre så vet du jo godt hvor mye arbeid det følger med barn, og også hvor mye glede! Så da er du jo kvalifisert til å ta en slik avgjørelse synes jeg :) Når det er sagt så er det selvfølgelig et must at mannen er enig synes jeg. Synes det ville være litt feil å presse ham for å få en til når dere allerede har tre. (Noe annet selvfølgelig hvis dere ikke hadde noen barn eller bare ett og du ønsket deg en til). Men hvis han er inneforstått med det og dere har økonomi til det, så hvorfor ikke? Nå som jeg er så utrolig heldig å ha en datter selv (vi er nok ikke så heldige at vi bare kan bestemme oss for å få en til når vi ønsker) så synes jeg ikke det er avskrekkende med flere faktisk. Jeg ser at bare man klarer å organisere seg så er arbeidsmengden overdrevet egentlig, og gleden veier uansett opp. Det var mere strev å ta hovedfag for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange svar, men er veldig i tvil fremdeles. Men har ikke tenkt å starte den evt prøvingen før i desember så har noen mnd til å bestemme meg på.

Ja, mannen min er enig, hvis jeg vil er han med og hvis jeg ikke vil er det helt opp til meg det også...

Mange sier at det ikke er noe forskjell fra 3 til 4 unger, der er jeg litt uenig; det er jo snakk om 1 menneske til.

Er litt redd for at det (for å sette det litt på spissen) "blir dråpen som får begeret til å flyte over". Samtidig det er jo mange andre som har fire barn og klarer det helt fint.

Jeg tenker også litt på selve graviditeten. Jeg har utrolig lite energi, er meget trøtt og mest sannsynlig får jeg bekkenløsning. Jeg har jo en mann som kan hjelpe til da, så det kommer nok til å gå bra. Kommer jo også sikkert til å bli sykemeldt fra midten av svangerskapet pga bekkeløsning (har hatt det i alle svangerskapene). Det er jo også en risiko for at bekkenløsningen kan bli verre denne gangen også, men tror selv at plagene forsvinner med graviditeten.

Når jeg ser på hvordan jeg skriver ser det nesten ut som om jeg kommer med 1000 grunner til hvorfor jeg ikke skal få et barn til. Nesten som om jeg har bestemt meg for at jeg skal ha et barn til, men prøver å overtale meg selv til å ikke få et til. Med de tre andre så har det vært så selvsagt at jeg skulle ha de, ingen tvil liksom. Det var tre barn vi ville ha.

Huff det blir rotete dette her, akkurat som tankene mine for tiden :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

FRa 3-4 barn er det ikke serlig forskjell tror jeg.

Jeg har selv 3 og ønsker meg flere,og oppvaskmaskinen,vaskemaskinen,tørketrommelen går innmari mye for det.

Så et barn til utgjør ikke all verden når du er vant med masse stell og styr fra før.

Når det er økonomi til det og du ønsker deg et til så hvorfor ikke??

Det er jo bare praktiske spørsmål du stiller,og de kan løses.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn søsken-messig sies det jo av mange at det er bedre og være 4 søsken enn 3 - for da blir ingen i midten...

Vet ikke hvordan du stiller deg til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhhh...jeg vet akkurat hvordan du har det.

Vi har tre gutter sammen og mann min har en sønn fra før, så her er det livlig til tider, pluss bikkja da......

Min mann og jeg har blitt enige om at han skal sterilliseres........men jeg har så innmari lyst på flere barn....................

Nå må det sies at min mann nærmer seg 45 år, vi har akkurat kjøpt oss nytt hus og det er fullt mulig med flere barn der, men så var det alle argumentene i mot da......

Dem er det nok av.....men de bare preller av når hormonene mine koker................!! Kan ikke finne på og si det til min mann at jeg vil ha flere..han er helt klar til og settte i gang igjen han da!!

Nei, her må nok gubben kutte strengen før mor mister sans og samlig.

Ønsker deg lykke til med valget!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...