AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #1 Skrevet 1. september 2015 Hjelp! Min eldste sønn er konfirmant til våren! Jeg har allerede booket lokale på min arbeidsplass, men hva nå? Hva skal jeg servere, hvor får jeg tak i pynt + alt annet praktisk! Middag eller koldtbord, catering eller lage selv? Trenger rett og slett tips til hvordan jeg kan lage en fin konfirmasjonsfest som ikke koster skjorta, da jeg er alenemamma og ikke har så god råd ettersom jeg jobber veldig redusert mens jeg studerer. Vet ikke helt hvor mange gjester det blir, da både min og min avdøde manns familie bor et stykke unna. 20? 40? Min første konfirmant, så jeg tar i mot tips om ALT. Takk. Anonymous poster hash: d8adb...8a3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #2 Skrevet 1. september 2015 Først må du høre hvilke ønsker konfirmanten har, noen har sterke ønsker om både bordpynt og farger, andre tar det ikke så nøye og overlater til mor... Start så med bordpynt: Papirduker kan kjøpes rimelig på rull, om du da ikke har hvite duker du kan låne. Bordpynt trenger ikke være dyr den heller; lån lysestaker/telysestaker hos familie og venner, om da ikke jobben din har noe du kan bruke. Blomster på bordet er vanlig, men det kan like gjerne være en enkel Gerbera eller Hortensiablomst. Servietter kan være flott pynt om de blir brettet litt fint, forøvrig er det kult å brette skjorter av servietter om konfirmanten er gutt. Når det gjelder mat, så er det mye du kan gjøre rimelig. På mine kanter er det vanlig å bake til hverandres dåp, konfirmanter osv. Ergo kan du spare både penger og arbeid her, selve konfirmantkaken er vanlig å bestille om du da ikke er veldig flink å bake. Synes faktisk ikke det er så veldig dyrt å bestille en kake enten med temabasert pynt (etter konfirmantens ønske) eller kake med bilde av konfirmanten - pris kommer an på hvor avansert og stor kaken skal være. Forøvrig er det mange kaker du kan bake en måned i forveien å så fryse ned: gulkake, nøttekake, iskake osv. Jeg ba min mor om å lage fiskesalat i stedet for kake, og svigermor lagde eggerøre og hadde med det og laks. Ellers kan du lage karbonader en måned før, og er det mange barn, er pizzasnurrer veldig, veldig populært! Disse kan du også lage i god tid og fryse ned. Sist vi var i konfirmasjon fikk vi tapas med litt vri, det var både litt norsk spekemat, litt spansk tradisjonell tapas som kjøttboller i tomatsaus (lagd og fryst ned av moren til konfirmanten) og så hadde de fått en thailands nabo til å lage vårruller - disse vårrullene og pizzasnurrene gikk først blant de yngste Så er det jo det som koster: antrekk til konfirmanten.... Er det en jente kan hun kanskje låne bunad, mens en gutt må nesten ha dress. Dressmann har rimelige dresspakker der, og tro meg, en konfirmantdress er ikke noe å legge mye penger i, da gutter i den alderen vokser ganske så raskt. Anonymous poster hash: 58a58...a0d 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #3 Skrevet 1. september 2015 Man trenger ikke alskens bordpynt og dill til en konfirmasjon. Mine foreldre har alltid hatt god får, men vi hadde ikke noe over the top greie til våre konfirmasjoner. Bordet ble dekket med lånt hvit duk til min søster sin konf, og med papirduk til min (hele slekten er sølefanter, viser det seg..). Pynt var enkelt og greit selvplukkede blomster fra veikanten. Vi hadde koldtbord, men det er jo ikke noe problem å lage maten selv. Enten kjøpe inn pålegg, lage eggerøre, gjerne karbonader, og slikt selv. Det spørs jo hvor mange som kommer. Et annet alternativ er å lage en stor gryte, så blir det litt mindre jobb. Kaker kan man fint bake selv. Baker man noe som kan fryses slipper man stresse så mye dagene før, men kan lage god tid i forveien. Vi hadde bare hjemmebakt. Anonymous poster hash: f11ff...b7a 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #4 Skrevet 1. september 2015 Man trenger ikke alskens bordpynt og dill til en konfirmasjon. Mine foreldre har alltid hatt god får, men vi hadde ikke noe over the top greie til våre konfirmasjoner. Enig. Det er BARE konfirmantens mor, og de som evt. er spesielt interessert i interiør og dill fra før, som bryr seg om bordpynten i en konfirmasjon. Det samme gjelder egentlig bryllup. Anonymous poster hash: 6fc8c...dc2 4
Millimani Skrevet 1. september 2015 #5 Skrevet 1. september 2015 Først spør du konfirmanten hvilke ønsker han har. Hva vil konfirmanten selv ha å spise i konfirmasjons-selskapet sitt? Koldtbord eller tre-retters? Jeg valgte selv suppe til for-rett og reinsdyr-stek til hoved-rett, hva desserten var husker jeg ikke... Begge søstrene mine valgte koldtbord. Bordpynt var for det meste friske blomster. Er det ikke for varmt så er det også fint å tenne stearinlys her og der. Husker du din egen konfirmasjon så finner du kanskje egne tips derfra? Antall gjester kommer jo an på dere, og hvor store familiene er. Det mest vanlige er jo å invitere de samme som var i dåpen. Nærmeste familie og faddere til dåpsbarnet, og har søskenbarna og fadderne gifta seg så er det vanlig å invitere maken også. Så går det kanskje an å invitere andre nære venner senere på dagen til kaker og kaffe. Sånn var det iallfall for meg, søstrene og søskenbarna mine 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #6 Skrevet 1. september 2015 Mye jobb med koldtbord, men du kan lage det meste i forveien. Kjøp oksefilet (lag roastbiff), skinkestek, lammestek som du tilbereder, skjærer i skiver og fryser. Lag karbonader, eggerøre, røkelaks, helstekt laks, kyllingsalat, pastasalat, grønn salat. Server spekemat og forskjelige type ost med kjeks, oliven, druer, frukt, oppskjærte grønnsaker. Potetsalat, waldorfsalat kan du kjøpe. Bak rundstykker og brød. Husk smør, majones, rømme og aioli. Andre forslag er kyllinglår, fenalår, lefseruller, fiskepudding, cabaret. Men er det mange gjester er det bedre å holde seg til noen få retter. Du kan også servere en varmrett ved siden av, lasagne, sodd, gryterett hvis det kommer mange barn og ungdommer. Det kan du også forberede dagen før og varme opp etter sermonien. Det tar alltid litt tid før maten kommer på bordet. Anonymous poster hash: 5e3dc...054 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #7 Skrevet 1. september 2015 Fantastisk, dere er snille, altså! Tar i mot alle gode tips med åpne armer! Anonymous poster hash: d8adb...8a3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #8 Skrevet 1. september 2015 Angående kjøp av dress til gutten: Det går helt fint an å låne det av andre/leie/kjøpe billig; men pass på at den passer ham slik han er mtp str. på konfirmasjonsdagen, og ikke slik han vil være om 1-2 år. Slipset bør også gå ned til beltet. Da ser det finest ut. Og sokkene bør helst (etter min mening) være ensfargede i samme farge som dressbuksa. Anonymous poster hash: bd526...6e4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #9 Skrevet 2. september 2015 Gutter vokser enormt fort i den alderen. Vår sønn konfirmerte seg i slutten av mai, og fikk da (en rimelig dress) som satt perfekt da, men når det nærmet seg juleball i desember måtte vi ut å kjøpe nye bukser (gikk ikke an å legge mer ned på beina, og han var blitt større rundt livet) En dress trenger man ikke ether min mening å legge mye penger i, det viktigste er at dressen ser flott ut på konfirmanten selve dagen. Anonymous poster hash: 58a58...a0d
Orchideae Skrevet 2. september 2015 #10 Skrevet 2. september 2015 Vi var i konfirmasjon for en stund siden og fikk servert gryterett med salat og loff. Enkelt, godt og rimelig!
Susa Skrevet 2. september 2015 #11 Skrevet 2. september 2015 Her jeg bor er ikke koltbord så vanlig. Her blir det som regel servert spekemat, eggerøre, potetsalat, loff og rømmegrøt. Spekematen kan du handle i god tid, se etter tilbud. Jeg har selv speka elgkjøtt flere ganger, det er knallgodt. Søskenbarnet mitt valgte lappskaus da hun skulle konfirmeres, har også fått taco!
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #12 Skrevet 2. september 2015 Mange tar fotografering hos fotograf. Det gjorde vi også til begge våre, men begge gangene ble bildene vi tok selv mye kjekkere. Tok bildene ute i hagen med skog i bakgrunn. Er du eller noen du kjenner god god til å ta bilder trenger dere ikke fotograf. Brukte bilder vi selv hadde tatt til takkekort.Anonymous poster hash: 0b2c4...94b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå