AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #1 Skrevet 1. september 2015 Jeg har mottatt 500.000 i gave fra min grandtante. Men hva skal man bruke det til? Har bygget nytt bad, kjøkken og skiftet alle vinduer i huset for to år siden. Har boliglån med 80% belåning. Huset er tipp topp, men litt småtteri gjenstår som småoppusing på noen rom, nytt belegg osv. Har ikke billån men trenger med tid og stunder ny bil. Så hva bruker man det på? Lar jeg det gå til huslån må jeg dokumentere hver krone hvis jeg skal låne opp og pusse opp senere. Ergo jeg må finregne på hver krone og banken kan bestemme over mine penger. Kjøpe splitter ny bil har jeg tenkt på men da har jeg ingenting igjen etter 10 år. Samtidig kan jeg slippe billån i 10 år. Oppussing i huset har slått meg. Men ingenting som haster. Noen nye møbler har jeg tenkt på. Har tenkt på en måneds ferie i usa neste sommer med mann og barn. Det er drømmen, og dette er en once in a life time chance. Fond er ikke aktuelt. Vil ikke låse pengene. Har 100K i studielån men bør vel ikke betale det ned før huslånet. Har ikke annen gjeld enn huslån og studielån. Er fagarbeider og kunne tenke meg å ta høyere utdanning. Men pga hus, jobb og familie har det blitt utsatt. I utdanninga er det lange praksisperioder, som ville gjøre det vanskelig å jobbe ved siden av, som ville gått utover økonomien. Med disse pengene kunne vi levd tilnærmet som før hvis jeg studerer desentralisert i 4 år og jobber så mye jeg kan ved siden av studier. Siste alternativ er å ha det i banken. Der står det nå. Men banken har mast om fondssparing blandt annet. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette. Har bestandig tenkt at om jeg vinner i lotto så skal jeg unne meg det og det. Men nå sitter jeg med 500K i fri kapital og aner ikke hva bruke de på. Hva ville DU gjort med en halv million??Anonymous poster hash: 482b5...774
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #2 Skrevet 1. september 2015 Med 80% belånt hus, ville jeg betalt ned på det. Skjønner ikke helt hva du mener med å måtte vise hva hver eneste krove går til. Lånte akkurat 100000 på boligen min, og banken brydde seg kokebok hva de gikk til siden belåningsgraden min var på under 65%. Anonymous poster hash: a7f5e...a80 10
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #3 Skrevet 1. september 2015 Definitivt betalt huslån.Anonymous poster hash: 043ea...4ff 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #4 Skrevet 1. september 2015 Med 80% belånt hus, ville jeg betalt ned på det. Skjønner ikke helt hva du mener med å måtte vise hva hver eneste krove går til. Lånte akkurat 100000 på boligen min, og banken brydde seg kokebok hva de gikk til siden belåningsgraden min var på under 65%. Anonymous poster hash: a7f5e...a80 Da vi pusset opp bad, kjøkken og vinduer i 2013 måtte vi låne opp litt på huset da vi ikke hadde nok penger selv. Da måtte banken ha overslag over alt vi skulle gjøre. Alt av regninger for vinduer, lister, hvitevarer, u name it. Alt måtte sendes til banken for oppgjør. Så. Det er grunnen til at jeg ikke vet om jeg vil sette det i huslånet før oppussing, i frykt for å måtte be banken om "lov" til å pusse opp for det som er min kapital.Anonymous poster hash: 482b5...774
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #5 Skrevet 1. september 2015 Jeg ville brukt en god del på å betale ned lån, og satt av resten enten i fond eller høyrentekonto (avhengig av når du tror du kommer til å bruke dem), så jeg hadde i bakhånd til bil og/eller oppussing/andre utgifter. Anonymous poster hash: fbfdd...1ae
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #6 Skrevet 1. september 2015 Hermès :-)Anonymous poster hash: d072b...e29 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #7 Skrevet 1. september 2015 Det virker som ts har alt materielt. Hus, bil, nytt kjøkken, nytt bad, lite lån....og vet ikke sin arme råd hva i alle dager man skal bruke pengene til. Hva med å hjelpe andre mennesker som trenger de pengene mer? Akkurat nå krysser det kanskje en syrisk familie under piggtrådgjerdet på den ungarske grensen. De har mistet alt. Bortsett fra det de står å går i. De er tørste og spør etter en flaske vann. En flaske vann??!! Og du sitter der å gasser deg og vet ikke din arme råd hva du skal bruke pengene til...Anonymous poster hash: 932ac...5c7 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #8 Skrevet 1. september 2015 Da vi pusset opp bad, kjøkken og vinduer i 2013 måtte vi låne opp litt på huset da vi ikke hadde nok penger selv. Da måtte banken ha overslag over alt vi skulle gjøre. Alt av regninger for vinduer, lister, hvitevarer, u name it. Alt måtte sendes til banken for oppgjør. Så. Det er grunnen til at jeg ikke vet om jeg vil sette det i huslånet før oppussing, i frykt for å måtte be banken om "lov" til å pusse opp for det som er min kapital.Anonymous poster hash: 482b5...774 Men det var nok fordi dere skulle låne dere opp til 80%, som er en veldig høy belåningsgrad. Da er det naturlig at banken vil sikre at pengene går inn i boligen, som er bankens sikkerhet. Standard belåning på hus for å kunne ta ut penger uten mye styr, er 70%, og det regner jeg med du kommer greit under hvis du setter inn en god slump av arven. Å betale ned vil gi lavere månedlig kostnad, mulighet for avdragsfritt lån hvis du skal ta utdanning, og totalt sett mindre rentekostnader.Anonymous poster hash: a7f5e...a80 2
Musicman Skrevet 1. september 2015 #9 Skrevet 1. september 2015 Det virker som ts har alt materielt. Hus, bil, nytt kjøkken, nytt bad, lite lån....og vet ikke sin arme råd hva i alle dager man skal bruke pengene til. Hva med å hjelpe andre mennesker som trenger de pengene mer? Akkurat nå krysser det kanskje en syrisk familie under piggtrådgjerdet på den ungarske grensen. De har mistet alt. Bortsett fra det de står å går i. De er tørste og spør etter en flaske vann. En flaske vann??!! Og du sitter der å gasser deg og vet ikke din arme råd hva du skal bruke pengene til...Anonymous poster hash: 932ac...5c7 Slett ikke. TS er belånt til pipa! 9
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #10 Skrevet 1. september 2015 Jeg tror jeg først og fremst ville skaffet en ny verdivurdering på huset. Siden dere har pusset opp endel, antar jeg at den verdivurderingen blir høyere. Så ville jeg gått til banken og få satt verdien på huset lik den nye taksten. Da blir den totale belåningsgraden lavere. Så ville jeg brukt arven og betalt ned huslånet slik at belåningsgraden kommer under 70 %. Da skal du etter hva jeg har forstått ha mulighet til å bare betale renter om du ønsker det. Det bør forhåpentligvis gi dere nok økonomisk frihet til at du kan studere og dermed øke deres fremtidige inntekt. Siden renten for tiden er svært lav er det nå du bør studere om du noen gang skal gjøre det. Om det blir noe til overs ville jeg vurdert å nedbetale lånet ytterligere, men bare om dere har mulighet til å få et såkalt flexilån, slik at dere senere kan øke belåningsgraden inntil 70% med et par tastetrykk i nettbanken. Da kan alle sparekroner brukes til nedbetaling av gjeld samtidig som dere har tilgjengelig kapital til å feks. reise til USA eller kjøpe ny bil. Men mens dere "sparer" til dette har dere lavere renteutgifter på boliglånet. Personlig ville jeg prioritert tur til USA over bil ettersom gode minner varer et helt liv:) Anonymous poster hash: 66106...6cc 2
Gjest marizz Skrevet 1. september 2015 #11 Skrevet 1. september 2015 Jeg ville nok betalt huslån, og gitt litt til barna(som de kan bruke når de blir eldre). Reise er jo også kjekt da, for som anonym over meg sier, så varer minner hele livet
Den mystiske Skrevet 1. september 2015 #12 Skrevet 1. september 2015 Som mange andre foreslår så ville jeg ha betalt ned lånet på huset samt kanskje tatt en liten ferie i tillegg. :-) 1
mijaa Skrevet 1. september 2015 #13 Skrevet 1. september 2015 Jeg ville først og fremst betalt ned på huslånet, så satt resten på høyrentekonto til jeg visste hva jeg skulle bruke de på Synes du hadde mange gode og fornuftige alternativer å bruke de på!
Eliza Doalot Skrevet 1. september 2015 #14 Skrevet 1. september 2015 Dersom jeg hadde hatt det trangt hadde jeg valgt å betale ned på lån. Du sier ingenting om hvordan økonomien deres er, utover at huset er belånt med 80%. Har dere råd til å pusse opp det som er igjen uten å belåne ytterligere? Har dere rom for å anskaffe bil (ny eller brukt) når dere trenger det? Dersom dere kan klare utgiftene nevnt over uten å bruke av pengene du har fått, ville jeg vurdert utdannelsen du ønsker. Vil ny utdannelse gi deg høyere lønn? Tryggere jobb? såfall vil jo det være investering heller en forbruk, og gi deg mulighet til å investere i hus og bil senere. 1
Petalouda Skrevet 1. september 2015 #15 Skrevet 1. september 2015 Jeg ville ha kvittet meg med studielånet først, og hatt bare boliglånet å forholde meg til. Så ville jeg nok sannsynligvis satt 300 000 inn på boliglånet, og resten på en egen konto til jeg fikk summet meg litt.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #16 Skrevet 1. september 2015 Jeg tror jeg først og fremst ville skaffet en ny verdivurdering på huset. Siden dere har pusset opp endel, antar jeg at den verdivurderingen blir høyere. Så ville jeg gått til banken og få satt verdien på huset lik den nye taksten. Da blir den totale belåningsgraden lavere. Så ville jeg brukt arven og betalt ned huslånet slik at belåningsgraden kommer under 70 %. Da skal du etter hva jeg har forstått ha mulighet til å bare betale renter om du ønsker det. Det bør forhåpentligvis gi dere nok økonomisk frihet til at du kan studere og dermed øke deres fremtidige inntekt. Siden renten for tiden er svært lav er det nå du bør studere om du noen gang skal gjøre det. Om det blir noe til overs ville jeg vurdert å nedbetale lånet ytterligere, men bare om dere har mulighet til å få et såkalt flexilån, slik at dere senere kan øke belåningsgraden inntil 70% med et par tastetrykk i nettbanken. Da kan alle sparekroner brukes til nedbetaling av gjeld samtidig som dere har tilgjengelig kapital til å feks. reise til USA eller kjøpe ny bil. Men mens dere "sparer" til dette har dere lavere renteutgifter på boliglånet. Personlig ville jeg prioritert tur til USA over bil ettersom gode minner varer et helt liv:) Anonymous poster hash: 66106...6cc Enig! Anonymous poster hash: 9cc8c...5b8
KRSby Skrevet 1. september 2015 #17 Skrevet 1. september 2015 Med tanke på den lave renten som vi har. Ville jeg betalt 300 tusen i lån. Deretter opprettet opprettet/gitt 50 tusen til hver av ungene. Resten ville jeg hatt på konti og levd en lettere og mer luksuriøs hverdag til der var tomt.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #18 Skrevet 1. september 2015 Jeg ville ha kvittet meg med studielånet først, og hatt bare boliglånet å forholde meg til. Så ville jeg nok sannsynligvis satt 300 000 inn på boliglånet, og resten på en egen konto til jeg fikk summet meg litt. Du vet at studielånet har lavere rente enn boliglånet? Og at det slettes dersom en dør? Eller blir ufør? Og at det er det aller gunstigste lånet man noen gang kan ha blant alle lån? Og at det anbefales å nedbetale det lånet aller sist? Anonymous poster hash: 8927e...32c 4
Cowboy Lotte Skrevet 1. september 2015 #19 Skrevet 1. september 2015 Gi de gjerne i gave til meg. Jeg trenger pengene!!
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #20 Skrevet 1. september 2015 Dersom du trenger ny bil snart ville jeg kjøpt en grei bruktbil som er et par år gammel. Dette bør koste maks 300 000,- men helst mindre. Så ville jeg satt av penger til USA ferien, og brukt resten på oppussing/nedbetaling av boliglån. Studielånet skal du selvsagt ikke betale ned så lenge du har andre lån. Dersom ny bil ikke er prekært ville jeg satt av penger til ferien og betalt ned på boliglånet (og satt av noe til buffer, dersom du ikke har dette fra før) Noe av bufferen kan f. eks. brukes til enkel oppussing av overflater. Anonymous poster hash: 410a9...fc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå