Gjest Captain Hook Skrevet 1. september 2015 #21 Skrevet 1. september 2015 De tror de eier hele veiene og forventer at ALLE skal ta hensyn til dem! Jeg tuta på en fyr en gang jeg kjørte forbi så han kunne holde seg på sin side. Ikke midt i veien. De må følge regler de også. Det verste er de som kjører 3-4 stk ved siden av hverandre! Følg reglene eller få deres egen vei!
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #22 Skrevet 1. september 2015 Jeg sykler stort sett på fortauet i Oslo og er ikke en sånn tour de france -syklist. Tør ikke sykle på de fleste veiene av forskjellige grunner, men kjører på de veiene som ikke er så trafikkerte. Merker at både fotgjengere og bilister er irritert på syklister. Hva skal vi gjøre? Sykling er en av de få mosjonene jeg liker, men leit at vi er til irritasjon for alle. Skjønner virkelig ikke hvorfor folk blir irritert over litt plinging. Skal vi rope istedet? Noen syklister er hensynsløse, ja. De som ikke følger noen trafikkregler. Det forstår jeg. Men det gjelder ikke alle. Jeg synes det er greit når syklistene plinger. Det er jo ikke alltid man hører dem komme ellers. Jeg synes også det er greit at de plinger, selv om det er plass for dem til å komme forbi. At de varsler, synes jeg er greit. Det kan jo hende at noen barn vimser litt når de er ute og kan plutselig flytte seg og komme i veien for syklisten. Selv om syklistene varsler, skal de jo sette ned farten når de passerer fotgjengere Anonymous poster hash: 16ff7...99c 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #23 Skrevet 1. september 2015 Mange syklister sneier meg ofte når de sykler forbi, jeg er fotgjenger. Hva om jeg beveger meg litt til siden eller strekker ut armen? Da treffer de meg jo... Anonymous poster hash: 32514...64c 1
Sølvrosen Skrevet 1. september 2015 #24 Skrevet 1. september 2015 De tror de eier hele veiene og forventer at ALLE skal ta hensyn til dem! Jeg tuta på en fyr en gang jeg kjørte forbi så han kunne holde seg på sin side. Ikke midt i veien. De må følge regler de også. Det verste er de som kjører 3-4 stk ved siden av hverandre! Følg reglene eller få deres egen vei! Du vet, syklister er faktisk i sin fulle rett til å bruke hele feltet om det er nødvendig. Det er ikke så lett å legge merke til det fra bilen, men veikanten kan være full av farer som grus, glassbiter, glatt løv eller hull. Med gateparkering kommer i tillegg risikoen for å bli slått ned av ei dør. Mange billister mangler i tillegg evnen til å bedømme hvor mye plass syklister trenger og hvor raskt de faktisk beveger seg. Dermed utsettes syklister ofte for knappe forbikjøringer. Ved å sykle midt i veien tvinges bilistene til å vente til det faktisk er klart, og syklisten har mulighet til å trekke til høyre om forbikjøringen blir litt for nær. Å sykle flere i bredden er ikke forbudt, og vil gjøre det lettere for billistene å kjøre forbi siden rekken med sykllister halvveres i lengde. Det å tute på folk er mye verre. Det bør unngås om det ikke er helt nødvendig. En syklist som utsettes for et uventet tut vil lett skvette, og kan dermed lett svinge inn i fortauskant, over asfaltkant, inn i andre kjøretøy eller, dersom det er flere som sykler sammen, inn i andre syklister. Hvis du har sett Tour de France har du kanskje lagt merke til at det ikke er lurt i høy fart. Lær deg reglene. 4
The Kitten Skrevet 1. september 2015 #25 Skrevet 1. september 2015 Problemet mitt med syklister som plinger fordi de vil forbi er at de gjør det når de er en halv meter bak meg. Da er det litt i seneste laget. 1
Sølvrosen Skrevet 1. september 2015 #26 Skrevet 1. september 2015 Har motsatt problem jeg, enn at syklistene er for treige. Nå kjører ikke jeg bil, men jeg har ikke tall på hvor mange ganger hunden min har holdt på å bli påkjørt av en hobbysyklist som suser i full fart forbi når vi går tur i parken. Jeg må holde hunden på kjempekort bånd hele turen, og snur meg hele tiden for å sjekke om det kommer en fartsidiot mot oss. Rulleski må jeg si at jeg aldri har støtt på her jeg bor(?) Anonymous poster hash: 6254d...720 Dette er et utmerket eksempel på at gang- og sykkelvei er en bastard som bare bør bygges i grisgrendte strøk, og ikke i byer. I byer bør det heller bygges sykkelvei med fortau, med god oppmerking, skilting, tilstrekkelig bredde og en måte å komme på og av uten å plage fotgjengere og billister for mye (det er faktisk ikke så lett, noen steder)
Gjest Captain Hook Skrevet 1. september 2015 #27 Skrevet 1. september 2015 Du vet, syklister er faktisk i sin fulle rett til å bruke hele feltet om det er nødvendig. Det er ikke så lett å legge merke til det fra bilen, men veikanten kan være full av farer som grus, glassbiter, glatt løv eller hull. Med gateparkering kommer i tillegg risikoen for å bli slått ned av ei dør. Mange billister mangler i tillegg evnen til å bedømme hvor mye plass syklister trenger og hvor raskt de faktisk beveger seg. Dermed utsettes syklister ofte for knappe forbikjøringer. Ved å sykle midt i veien tvinges bilistene til å vente til det faktisk er klart, og syklisten har mulighet til å trekke til høyre om forbikjøringen blir litt for nær. Å sykle flere i bredden er ikke forbudt, og vil gjøre det lettere for billistene å kjøre forbi siden rekken med sykllister halvveres i lengde. Det å tute på folk er mye verre. Det bør unngås om det ikke er helt nødvendig. En syklist som utsettes for et uventet tut vil lett skvette, og kan dermed lett svinge inn i fortauskant, over asfaltkant, inn i andre kjøretøy eller, dersom det er flere som sykler sammen, inn i andre syklister. Hvis du har sett Tour de France har du kanskje lagt merke til at det ikke er lurt i høy fart. Lær deg reglene. Jeg kjørte forbi for det var klart. Han for å svingte fra sin side til midt i veien og inn til sin side igjen og midt i veien i det jeg kjørte forbi. De trenger ikke gjøre det farlig for andre. Jeg ville at han skulle holde seg på sin side, det var god plass der. Trenger ikke ta hele veien selv. Like før han for over på venstre side! De eier ikke veiene. De får følge reglene de også. De hører til på høyre side. Ikke midt i veien og på begge sidene. Kan de ikke sykle og må svinge som en unge som akkurat har lært seg å sykle så får de holde seg hjemme. De skal også stoppe på rødt lys.
Wild-Animal Skrevet 1. september 2015 #28 Skrevet 1. september 2015 Du vet, syklister er faktisk i sin fulle rett til å bruke hele feltet om det er nødvendig. Greit nok at de bruker hele kjørefeltet. Noe jeg har opplevd ofte, særlig nå i sommer er 20-30 kondomkledde som sykler i konvoy på smale svingete veier med 80-90 km/t fartsgrense. Ikke så festlig å ligge bak disse i flere kilometer. Da sprekker det gjerne for noen som foretar vanvittige forbikjøringer. Det verste er når man blir liggende bak syklistene med full lastet tungbil, og personbilene absolutt må forbi meg og sykkelkonvoyen samtidig. Har sett mange hårreisende situasjoner der jeg har vært sikker på at det hadde gått galt.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #29 Skrevet 1. september 2015 Du vet, syklister er faktisk i sin fulle rett til å bruke hele feltet om det er nødvendig. Det er ikke så lett å legge merke til det fra bilen, men veikanten kan være full av farer som grus, glassbiter, glatt løv eller hull. Med gateparkering kommer i tillegg risikoen for å bli slått ned av ei dør. Mange billister mangler i tillegg evnen til å bedømme hvor mye plass syklister trenger og hvor raskt de faktisk beveger seg. Dermed utsettes syklister ofte for knappe forbikjøringer. Ved å sykle midt i veien tvinges bilistene til å vente til det faktisk er klart, og syklisten har mulighet til å trekke til høyre om forbikjøringen blir litt for nær. Å sykle flere i bredden er ikke forbudt, og vil gjøre det lettere for billistene å kjøre forbi siden rekken med sykllister halvveres i lengde. Det å tute på folk er mye verre. Det bør unngås om det ikke er helt nødvendig. En syklist som utsettes for et uventet tut vil lett skvette, og kan dermed lett svinge inn i fortauskant, over asfaltkant, inn i andre kjøretøy eller, dersom det er flere som sykler sammen, inn i andre syklister. Hvis du har sett Tour de France har du kanskje lagt merke til at det ikke er lurt i høy fart. Lær deg reglene. Greit nok at man er regnet som kjørende og da kan bruke hele veibanen, men med rettigheter følger også plikter, som at man stanser på rødt lys som andre kjørende, og ikke sykler over gangfelt. Anonymous poster hash: 19b54...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #30 Skrevet 1. september 2015 Dette er et utmerket eksempel på at gang- og sykkelvei er en bastard som bare bør bygges i grisgrendte strøk, og ikke i byer. I byer bør det heller bygges sykkelvei med fortau, med god oppmerking, skilting, tilstrekkelig bredde og en måte å komme på og av uten å plage fotgjengere og billister for mye (det er faktisk ikke så lett, noen steder) Enig i det, men inntil det eventuelt bygges så er det den syklende som har vikeplikt for den gående. Blir jeg meid ned av en syklist i høy fart og jeg kommer til hektene igjen så får vedkommende en saftig knyttneve i ansiktet dersom jeg ikke får en solid unnskyldning. Anonymous poster hash: 19b54...9e7
Sølvrosen Skrevet 1. september 2015 #31 Skrevet 1. september 2015 Enig i det, men inntil det eventuelt bygges så er det den syklende som har vikeplikt for den gående. Blir jeg meid ned av en syklist i høy fart og jeg kommer til hektene igjen så får vedkommende en saftig knyttneve i ansiktet dersom jeg ikke får en solid unnskyldning. Anonymous poster hash: 19b54...9e7 Selvfølgelig må syklister ta hensyn når de sykler på gang- og sykkelveier, men det må også gå den andre veien. Folk som går i gruppe bør la syklister (og raskere fotgjengere) slippe forbi, folk med barnevogner må se bakover av og til om de går flere i bredden, gåere med musikk på ørene eller tankene i en annen verden bør unngå å vingle til alle sider og hundeeiere må holde hunden så den ikke strekker båndet over veien. Et av de store problemene til syklister er at enten må de blande seg med fotgjengere som synes de sykler alt for fort, eller må de sykle blant billister som synes de er for trege og gjør det de kan for å presse dem av veien og opp på fortauet "hvor de hører hjemme". Det er ikke lett å være syklist uten å være til plage, om en har planer om noe mer enn en rolig tur til butikken. 1
Mendoza Skrevet 1. september 2015 #32 Skrevet 1. september 2015 Skjønner deg TS og er enig. Det som irriterer meg aller mest er at de skal absolutt kjøre på veien sammen med oss som kjører bil, men mange av de følger ikke trafikkreglene. Alt for mange. Merker også dette når jeg er fotgjenger. Blir ofte nesten peisa ned av syklister som sykler på rødt. Sperre av hele veien i sneglefart gjør de og. I oslo er det sykkelfelt veldig mange steder, når de først er der, får syklistene holde seg der.
The Kitten Skrevet 1. september 2015 #33 Skrevet 1. september 2015 Man kan si hva man vil om at syklister har rett til å sykle i veibanen. Det er greit nok, men den de har ikke rett til å være til hinder for andre. De skal svinge inn til siden der det er mulighet og slippe andre forbi. Akkurat som billister skal. 1
Gjest Hofmann Skrevet 1. september 2015 #34 Skrevet 1. september 2015 (endret) OBS! Viktig melding fra Statens Vegvesen til alle syklister: (og tørk av dere det fårete gliset) Endret 1. september 2015 av Hofmann 2
Gjest Miss Selfridge Skrevet 2. september 2015 #35 Skrevet 2. september 2015 Husker jeg kjørte bak en syklist som kjørte MIDT i veien. Prøvde å komme forbi men han vingla så grusomt! Endte med at jeg tuta på han. Da snudde han seg å viste fingeren.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #36 Skrevet 2. september 2015 Man kan si hva man vil om at syklister har rett til å sykle i veibanen. Det er greit nok, men den de har ikke rett til å være til hinder for andre. De skal svinge inn til siden der det er mulighet og slippe andre forbi. Akkurat som billister skal. Dette!! Helt greit for meg at det er sykler i veien, jeg kan godt ta hensyn. Men det skjer ALDRI at syklistene her gjør det samme.. Her skal det tråkkes oppover bakker med ørten biler bak, når det ikke er mulig å kjøre forbi, mens det er busslommer hele veien de kan svinge inn på for å slippe forbi bilene. Og at de driter i å gå av sykkelen over fotgjengerfelt. Spesielt moro er det når de sykler i veien eller på fortauet, for så å vrenge over fotgjengerfeltet uten tegn av noe slag. Skummelt for både biler og gående, har sett mange nesten-ulykker her. Anonymous poster hash: 976de...42c 2
Jeane Skrevet 2. september 2015 #37 Skrevet 2. september 2015 Jeg har ingenting i mot syklister generelt. Jeg ser veldig sjelden at han fyren som har hoppet på sykkelen for å dra på butikken, eller dama som sykler til jobb, eller han som sykler tur med hunden sin er til bry. Så snart syklisten får på seg treningstøy, derimot, da vet du at her er det fart og trim uten avbrytelser fra andre trafikanter det som betyr noe. I Norge har vi ikke tilrettelagt for syklister. Det har ikke vært tradisjon for sykling på samme måte som i en del andre land. Hvis man følger E6en nordover så kan man se at det mange steder ikke engang er lagt opp godt nok for dagens biltrafikk. Gamle, svingete veier uten midtstripe, og her humper det trailere forbi. Tunneler hvor møtende vogntog må stoppe og smyge seg forbi hverandre. så ble det plutselig en sykkelboom for noen år siden, og ALLE skulle ut å trimme i trafikken. Det er klart det blir konflikter. Det som plager meg er at hobbysyklister som sykler for å trimme krever så stor plass på veier som er ment for transport. Jeg hadde blitt veldig glad dersom vi fikk trafikkregler som sa at det ikke var lov å sykle på veier som hadde mer enn 60 km/t i fartsgrense. 2
The Kitten Skrevet 2. september 2015 #38 Skrevet 2. september 2015 Dette!! Helt greit for meg at det er sykler i veien, jeg kan godt ta hensyn. Men det skjer ALDRI at syklistene her gjør det samme.. Her skal det tråkkes oppover bakker med ørten biler bak, når det ikke er mulig å kjøre forbi, mens det er busslommer hele veien de kan svinge inn på for å slippe forbi bilene. Og at de driter i å gå av sykkelen over fotgjengerfelt. Spesielt moro er det når de sykler i veien eller på fortauet, for så å vrenge over fotgjengerfeltet uten tegn av noe slag. Skummelt for både biler og gående, har sett mange nesten-ulykker her. Anonymous poster hash: 976de...42c Nettopp. Mange er nok ute for å trene og vil ikke avbryte treningsøkten, men da får de kjøpe seg en stasjoner sykkel om det er så viktig.
Gjest Hofmann Skrevet 2. september 2015 #39 Skrevet 2. september 2015 Jeg mener man skal kunne forvente at også syklister klarer å holde hastigheten opp mot fartsgrensa. Så hvis du klarer å holde et jevnt tempo på rundt 50 km/t, må du gjerne sykle i 50-sonen for min del. Men klarer du ikke det, får du pelle deg av veien, for da er du ikke å regne som "trafikkant"; Du er ikke noe mer enn en glorifisert fotgjenger, og hører hjemme på fortauet. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #40 Skrevet 2. september 2015 Nettopp. Mange er nok ute for å trene og vil ikke avbryte treningsøkten, men da får de kjøpe seg en stasjoner sykkel om det er så viktig. Enig. Jeg skjønner at de ikke har lyst til å sykle i stor fart der det er gående, så jeg har litt lengere lunte når de sykler i nedoverbakker og kommer opp i litt hastighet. Men langs hele veien her (der det er mye syklister) så er det flott sykkel- og gangvei ved siden av. Det er sjelden folk som går der, den børstes faktisk med en gang snøen forsvinner og jevnlig utover (har gått og syklet der noen ganger selv). Hadde jo vært ypperlig å bruke den oppover - slippe å "plages" av bilene som tuter og maser, og slippe å måtte stoppe for å slippe forbi kø (om de nå skulle finne på dét). Men neida, i veien skal de ligge.. Og mange av de er ute på selvmordsoppdrag tror jeg. Kommer syklende på fortauet, møter f.eks en gruppe mennesker, og hiver seg ut på veien ved første mulighet. Uten tanke på at det kommer minst 3 tonn med bil rett bak som ikke klarer å bremse ned til 20 km/t på 2 sekunder. Anonymous poster hash: 976de...42c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå