Basun Skrevet 2. september 2015 #41 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Her var det mange som ut fra ordvalg drar alle syklistene over en kam. Jeg er enig i at det er mange syklister som ikke helt skjønner om de regnes som kjørende eller fotgjengere. Disse er en fare for seg selv og andre. Men jeg tror det er langt flere aggressive bilister enn syklister i trafikken. Selv sykler jeg ofte midt i veien, nettopp for å unngå farlige situasjoner. Det har skjedd ofte at bilister har kjørt forbi meg med liten margin. Ved to tilfeller har de vært så nærme at jeg faktisk så meg nødt til å sparke og slå mot bilen for at de skulle kjøre unna meg . Endret 2. september 2015 av Personenmeg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hofmann Skrevet 2. september 2015 #42 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Her var det mange som ut fra ordvalg drar alle syklistene over en kam. Jeg er enig i at det er mange syklister som ikke helt skjønner om de regnes som kjørende eller fotgjengere. Disse er en fare for seg selv og andre. Men jeg tror det er langt flere aggressive bilister enn syklister i trafikken. Selv sykler jeg ofte midt i veien, nettopp for å unngå farlige situasjoner. Det har skjedd ofte at bilister har kjørt forbi meg med liten margin. Ved to tilfeller har de vært så nærme at jeg faktisk så meg nødt til å sparke og slå mot bilen for at de skulle kjøre unna meg . Hvis bilene må kjøre forbi deg skal du ikke være på veien, da skal du være på fortauet. Og er det ikke noe fortau, ja så må du finne en annen vei. Under ingen omstendighet skal man sinke i trafikken. Det gjelder for oss trafikkanter - vi kan faktisk bli stoppet av politiet for å være det vi refererer til som "en sinke". Det burde også gjelde for dere syklister. Så hold tempoet oppe dersom du vil være en av oss, eller hold deg til fortauet. D.v.s. minimum 45 Km/t i 50-sonen, 65 km/t i 70 sonen o.s.v. Og vi snakker jevn fart. Ikke noe sinking i oppoverbakker, for så å råkjøre i nedoverbakker. Jevnt tempo. Få flyt i trafikken. Dette har vi som kjører bil lært på kjøreskolen, så det er kanskje ikke så rart syklister ikke kan dette. For det er jo ingen som stiller noen som helst krav til dere før dere slippes ut i trafikken helt på egen hånd. Hvilket bringer meg videre til mitt neste punkt: Alle syklister som sykler i veibanen burde ha en eller annen form for sertifikat. Sertifikat er en helt essensiell del av det å være en trafikkant, og bør koste rundt 30.000-40.000 kroner for å være av ypperste kvalitet, dette med tanke på trafikksikkerheten. Å være fullverdig trafikkant medfører faktisk en del plikter og ansvar. Veien er ikke noen lekeplass, skjønner dere. Veien er seriøse saker. Dere kan bli kvestet og most, og øynene deres kan sprette ut av hodene deres. Dere sitter ikke spesielt beskyttet på disse patetiske doningene deres. Og husk at dere også er til irritasjon for mennesker som faktisk befinner seg i regelrette drapsmaskiner, og som kanskje har hatt en lang og hard dag på jobben, men som nå befinner seg bak en syklist som hveser rundt i 25 km/t i 50-sonen, og gir deg fingeren hver gang du fløyter på ham. Jeg sier ikke at det hadde vært rett, men i et slikt scenario kan det svartne for selv den beste. Endret 2. september 2015 av Hofmann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #43 Del Skrevet 2. september 2015 Selvfølgelig må syklister ta hensyn når de sykler på gang- og sykkelveier, men det må også gå den andre veien. Folk som går i gruppe bør la syklister (og raskere fotgjengere) slippe forbi, folk med barnevogner må se bakover av og til om de går flere i bredden, gåere med musikk på ørene eller tankene i en annen verden bør unngå å vingle til alle sider og hundeeiere må holde hunden så den ikke strekker båndet over veien. Et av de store problemene til syklister er at enten må de blande seg med fotgjengere som synes de sykler alt for fort, eller må de sykle blant billister som synes de er for trege og gjør det de kan for å presse dem av veien og opp på fortauet "hvor de hører hjemme". Det er ikke lett å være syklist uten å være til plage, om en har planer om noe mer enn en rolig tur til butikken. Jada, er ikke noe problem for meg å slippe forbi syklister dersom man ser dem, men poenget er at syklister ofte har en langt høyere hastighet enn gående, og de kommer gjerne bakfra. Jeg finner meg faen ikke i at jeg som gående skal ha plikt til å titte meg over skulderen hvert 5. sekund bare fordi du som latterlig tour de france freak ikke greier å sette ned hastigheten litt, slik at du kan passere trygt. Du får bare håpe at det er meg du ikke kjører ned neste gang du ikke gidder å ta hensyn, du vil i så fall få en lekse du sent glemmer. Anonymous poster hash: 19b54...9e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spøkelseskladden Skrevet 2. september 2015 #44 Del Skrevet 2. september 2015 Jeg har alltid tatt syklistenes side i slike diskusjoner. Men så fikk jeg førerkort selv.. En uke etter jeg begynnte å kjøre bil så fikk jeg min første negative opplevelse med syklister. Jeg kom imot et litt uoversiktlig kryss hvor det tidligere har vært en fotgjengerovergang rett før krysset. Men nå er det verken skiltet eller oppmerket overgang der lenger. Pga det var var uoversiktlig så tok jeg det ganske pent inn mot krysset, og flaks var det for plutselig feis det tre syklister ut i veien i full fart. Jeg var bare noen cm unna å kjøre på den første syklisten. De gadd ikke se seg for engang. De syklet videre og gjennom mitt åpne vindu kunne jeg høre han ene si: "typisk at det var en jente som kjørte!" Så forbanna er det lenge siden jeg har vært!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #45 Del Skrevet 2. september 2015 Her var det mange som ut fra ordvalg drar alle syklistene over en kam. Jeg er enig i at det er mange syklister som ikke helt skjønner om de regnes som kjørende eller fotgjengere. Disse er en fare for seg selv og andre. Men jeg tror det er langt flere aggressive bilister enn syklister i trafikken. Selv sykler jeg ofte midt i veien, nettopp for å unngå farlige situasjoner. Det har skjedd ofte at bilister har kjørt forbi meg med liten margin. Ved to tilfeller har de vært så nærme at jeg faktisk så meg nødt til å sparke og slå mot bilen for at de skulle kjøre unna meg . Jeg som gående har måttet slå etter syklister fordi jeg og hunden har nesten blitt påkjørt. Anonymous poster hash: bce2f...f7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #46 Del Skrevet 2. september 2015 Du vet, syklister er faktisk i sin fulle rett til å bruke hele feltet om det er nødvendig. Det er ikke så lett å legge merke til det fra bilen, men veikanten kan være full av farer som grus, glassbiter, glatt løv eller hull. Med gateparkering kommer i tillegg risikoen for å bli slått ned av ei dør. Mange billister mangler i tillegg evnen til å bedømme hvor mye plass syklister trenger og hvor raskt de faktisk beveger seg. Dermed utsettes syklister ofte for knappe forbikjøringer. Ved å sykle midt i veien tvinges bilistene til å vente til det faktisk er klart, og syklisten har mulighet til å trekke til høyre om forbikjøringen blir litt for nær. Å sykle flere i bredden er ikke forbudt, og vil gjøre det lettere for billistene å kjøre forbi siden rekken med sykllister halvveres i lengde. Det å tute på folk er mye verre. Det bør unngås om det ikke er helt nødvendig. En syklist som utsettes for et uventet tut vil lett skvette, og kan dermed lett svinge inn i fortauskant, over asfaltkant, inn i andre kjøretøy eller, dersom det er flere som sykler sammen, inn i andre syklister. Hvis du har sett Tour de France har du kanskje lagt merke til at det ikke er lurt i høy fart. Lær deg reglene. Hvis du som syklist skvetter av et bilhorn har du ikke noe i trafikken å gjøre. Du kan skape farlige situasjoner. Anonymous poster hash: bce2f...f7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #47 Del Skrevet 2. september 2015 Jeg har ingenting i mot syklister generelt. Jeg ser veldig sjelden at han fyren som har hoppet på sykkelen for å dra på butikken, eller dama som sykler til jobb, eller han som sykler tur med hunden sin er til bry. Så snart syklisten får på seg treningstøy, derimot, da vet du at her er det fart og trim uten avbrytelser fra andre trafikanter det som betyr noe. I Norge har vi ikke tilrettelagt for syklister. Det har ikke vært tradisjon for sykling på samme måte som i en del andre land. Hvis man følger E6en nordover så kan man se at det mange steder ikke engang er lagt opp godt nok for dagens biltrafikk. Gamle, svingete veier uten midtstripe, og her humper det trailere forbi. Tunneler hvor møtende vogntog må stoppe og smyge seg forbi hverandre. så ble det plutselig en sykkelboom for noen år siden, og ALLE skulle ut å trimme i trafikken. Det er klart det blir konflikter. Det som plager meg er at hobbysyklister som sykler for å trimme krever så stor plass på veier som er ment for transport. Jeg hadde blitt veldig glad dersom vi fikk trafikkregler som sa at det ikke var lov å sykle på veier som hadde mer enn 60 km/t i fartsgrense. Det hadde ikke hjulpet om man hadde tilrettelagt for syklister i Norge. Folk i Norge tar helt av når de får fritt spillerom eller kommer sen boom. Det er et eller annet med den norske mentaliteten, samme som ved alkohol, mest mulig alkohol innabords fortest mulig. Se i København eller Amsterdam folk har en singlespeed eller tante sykkel som de tar seg fram rolig og effektivt. Stopper ved vikeplikt og ved rødtlys. I Norge er inn på Bike Brothers å kjøpe fet carbon sykkel med Shimano XTR utstyr og full oppkledning til mange tusen kroner. Kjøre som et svin i trafikken, ved rødt lys er det opp på fortauet for å komme seg fortest mulig fram, sneie barnemødre og barn, så hive seg ut foran trafikken igjen. Anonymous poster hash: bce2f...f7f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 2. september 2015 #48 Del Skrevet 2. september 2015 Hvis du som syklist skvetter av et bilhorn har du ikke noe i trafikken å gjøre. Du kan skape farlige situasjoner. Anonymous poster hash: bce2f...f7f Har du noensinne stått rett foran en bil som tuter irritert og hørt hvor høy og skarp den lyden faktisk er? Hornet er laget for at det skal høres inne i en annen bil, så lyden er ganske høy. Det er naturlig å skvette litt til ved uventede, høye lyder. Det er unødig tuting som skaper de farlige situasjonene. Hadde det vært en kultur for at alle tutet hele tiden som i enkelte andre land hadde ikke vært så farlig, for da er det noe en er vant til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #49 Del Skrevet 2. september 2015 Anonymous poster hash: 16ff7...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 2. september 2015 #50 Del Skrevet 2. september 2015 Jada, er ikke noe problem for meg å slippe forbi syklister dersom man ser dem, men poenget er at syklister ofte har en langt høyere hastighet enn gående, og de kommer gjerne bakfra. Jeg finner meg faen ikke i at jeg som gående skal ha plikt til å titte meg over skulderen hvert 5. sekund bare fordi du som latterlig tour de france freak ikke greier å sette ned hastigheten litt, slik at du kan passere trygt. Du får bare håpe at det er meg du ikke kjører ned neste gang du ikke gidder å ta hensyn, du vil i så fall få en lekse du sent glemmer. Anonymous poster hash: 19b54...9e7 Nei, du har ikke plikt til å titte deg over skulderen hvert 5. sekund, og det har jeg heller ikke sagt. Det jeg sier er at du må være klar over at en gang- og sykkelvei er en vei som er delt av både gående og syklister, så du bør ta hensyn ved å holde deg til den ene siden slik at de raskere syklisten skal klare å komme seg forbi. Jeg sier også at dersom en gruppe eller to barnevogner insisterer på å bruke hele veiens bredde må de være ekstra påpasselige, og da kanskje se seg tilbake en gang i blant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #51 Del Skrevet 2. september 2015 Har du noensinne stått rett foran en bil som tuter irritert og hørt hvor høy og skarp den lyden faktisk er? Hornet er laget for at det skal høres inne i en annen bil, så lyden er ganske høy. Det er naturlig å skvette litt til ved uventede, høye lyder. Det er unødig tuting som skaper de farlige situasjonene. Hadde det vært en kultur for at alle tutet hele tiden som i enkelte andre land hadde ikke vært så farlig, for da er det noe en er vant til. En skal kun bruke hornet ved farlige situasjoner. Ikke fordi man vil forbi noen Anonymous poster hash: 16ff7...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #52 Del Skrevet 2. september 2015 Nei, du har ikke plikt til å titte deg over skulderen hvert 5. sekund, og det har jeg heller ikke sagt. Det jeg sier er at du må være klar over at en gang- og sykkelvei er en vei som er delt av både gående og syklister, så du bør ta hensyn ved å holde deg til den ene siden slik at de raskere syklisten skal klare å komme seg forbi. Jeg sier også at dersom en gruppe eller to barnevogner insisterer på å bruke hele veiens bredde må de være ekstra påpasselige, og da kanskje se seg tilbake en gang i blant. Det burde blitt påbudt med speil på alle sykler Anonymous poster hash: 16ff7...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angry Man Skrevet 2. september 2015 #53 Del Skrevet 2. september 2015 (endret) Hva i helvete feiler bilister? Hva i helvete feiler fotgjengere? Folk har en tendens til å rakke ned på de ANDRE gruppene og ikke sin egen. La oss bare være enige i at alle tre gruppene burde bli flinkere. Endret 2. september 2015 av Angry Man Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #54 Del Skrevet 2. september 2015 Hva i helvete feiler bilister? Hva i helvete feiler fotgjengere? Folk har en tendens til å rakke ned på de ANDRE gruppene og ikke sin egen. La oss bare være enige i at alle tre gruppene burde bli flinkere. Fotgjengere er myke trafikkanter i forhold til syklistene. Kondomsyklistene tar jo ikke hensyn og presser oss nesten ut i grøften når de kommer i full fart. Vi går så langt ut på siden som vi kan, men allikevel vil syklistene ha oss helt utav veien. Hva med syklister som med vilje kjører i sikk-sakk i veibanen for å hindre at bilene får kjøre forbi? Disse skaper farlige situasjoner. Hadde "kondomene" klart å vise litt hensyn i trafikken, hadde alt blitt så mye lettere, både for syklistene selv, fotgjengerne og bilistene. Disse "kondomene" er ikke deltakere i Tour de France hver gang de setter seg på sykkelen. Det burde de forstå og de kommer nok aldri til å bli det heller Anonymous poster hash: 16ff7...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #55 Del Skrevet 2. september 2015 Jeg sykler stort sett på fortauet i Oslo og er ikke en sånn tour de france -syklist. Tør ikke sykle på de fleste veiene av forskjellige grunner, men kjører på de veiene som ikke er så trafikkerte. Merker at både fotgjengere og bilister er irritert på syklister. Hva skal vi gjøre? Sykling er en av de få mosjonene jeg liker, men leit at vi er til irritasjon for alle. Skjønner virkelig ikke hvorfor folk blir irritert over litt plinging. Skal vi rope istedet? Noen syklister er hensynsløse, ja. De som ikke følger noen trafikkregler. Det forstår jeg. Men det gjelder ikke alle. Det er ikke sånne syklister som deg som plager meg ihvertfall. Det er de gærne tour-de-france-kledde folka som sykler villmann. Anonymous poster hash: a6420...b79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 2. september 2015 #56 Del Skrevet 2. september 2015 Anonymous poster hash: 16ff7...99c Denne plakaten er full av feil og unøyaktigheter, og egentlig skrev jeg en lang kommentar, men den ble slettet. Biler har heller ikke lov å kjøre på rødt lys. Det er lov å sykle på fotgjengerovergang, men da har syklisten vikeplikt. Dersom syklisten går av har bilistene vikeplikt. Dette betyr ikke at billistene har påkjørsrett. Det er lov å veksle mellom fortau og vei, men syklisten har vikeplikt og må signalisere Syklister må følge de samme vikepliktsreglene som andre trafikanter, og andre trafikanter må vike for syklister i situasjoner der de ville hatt vikeplikt for en bil. Det er lov for syklister å kjøre forbi andre trafikanter på høyre side. Det står svart på hvitt i trafikkreglene. Ja, syklister skal bruke lys. Enkelte billister glemmer også å bruke lys, spesielt de to som blinker. Ja, syklister skal gi signal ved endring av retning. Dette gjelder også billister, som gjerne bør repetere rekkefølgen blinke, bremse, sjekke speil og så svinge hvis det er klart. Syklister er ikke nødt til å bruke sykkelvei selv om det er tilgjengelig. Sykkelveier kan ofte være uhennsiktsmessige å bruke ved at det er gang-og sykkelvei, dårlig vedlikeholdt, umulig å komme inn på eller slutter om hundre meter. Det er lov og faktisk anbefalt å sykle flere i bredden, helst to. Det vil både tvinge billisten til å vente til det er plass til en skikkelig forbikjøring og halvere lengden på forbikjøringa. Større grupper med syklister bør helst dele seg opp i mindre felt. Billistene er kanskje de som burde bli minnet på at 1500 tonn bil i 30km/t er et dødelig våpen. Les gjerne denne bloggposten fra jusprofessor Olav Torvund, eller bla helt ned og se hans versjon av plakaten: http://blogg.torvund.net/2015/07/15/mye-feil-om-trafikkregler-fra-drive-trafikkskole/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Basun Skrevet 2. september 2015 #57 Del Skrevet 2. september 2015 Jeg som gående har måttet slå etter syklister fordi jeg og hunden har nesten blitt påkjørt. Anonymous poster hash: bce2f...f7f Det har jeg og. Det finnes mange dumme syklister, på samme måte som det er mange dumme bilister og gående. Tror det er mange syklister som glemmer litt forskjellen på hvordan de skal sykle når de er på gangfelt og i veien. Er syklister nødt til å opprettholde farten sin, selv når de skal sykle forbi hunder i bånd så får de heller sykle innendørs! Men jeg tror noe av grunnen til at syklister får så mye pepper i forhold til bilistene eller de gående er fordi de både kan være en fare for bilister og en fare for gående. -Syklist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Basun Skrevet 2. september 2015 #58 Del Skrevet 2. september 2015 Hvis bilene må kjøre forbi deg skal du ikke være på veien, da skal du være på fortauet. Og er det ikke noe fortau, ja så må du finne en annen vei. Under ingen omstendighet skal man sinke i trafikken. Det gjelder for oss trafikkanter - vi kan faktisk bli stoppet av politiet for å være det vi refererer til som "en sinke". Det burde også gjelde for dere syklister. Så hold tempoet oppe dersom du vil være en av oss, eller hold deg til fortauet. D.v.s. minimum 45 Km/t i 50-sonen, 65 km/t i 70 sonen o.s.v. Og vi snakker jevn fart. Ikke noe sinking i oppoverbakker, for så å råkjøre i nedoverbakker. Jevnt tempo. Få flyt i trafikken. Dette har vi som kjører bil lært på kjøreskolen, så det er kanskje ikke så rart syklister ikke kan dette. For det er jo ingen som stiller noen som helst krav til dere før dere slippes ut i trafikken helt på egen hånd. Hvilket bringer meg videre til mitt neste punkt: Alle syklister som sykler i veibanen burde ha en eller annen form for sertifikat. Sertifikat er en helt essensiell del av det å være en trafikkant, og bør koste rundt 30.000-40.000 kroner for å være av ypperste kvalitet, dette med tanke på trafikksikkerheten. Å være fullverdig trafikkant medfører faktisk en del plikter og ansvar. Veien er ikke noen lekeplass, skjønner dere. Veien er seriøse saker. Dere kan bli kvestet og most, og øynene deres kan sprette ut av hodene deres. Dere sitter ikke spesielt beskyttet på disse patetiske doningene deres. Og husk at dere også er til irritasjon for mennesker som faktisk befinner seg i regelrette drapsmaskiner, og som kanskje har hatt en lang og hard dag på jobben, men som nå befinner seg bak en syklist som hveser rundt i 25 km/t i 50-sonen, og gir deg fingeren hver gang du fløyter på ham. Jeg sier ikke at det hadde vært rett, men i et slikt scenario kan det svartne for selv den beste. Ser ikke noen grunn til at sertifikatet skal koste så mye. Det er da mye lettere å lære seg å sykle i trafikken enn å kjøre bil. Problemet er vel heller at syklister ofte ikke respekterer trafikkreglene. Det at du blir så irritert av syklister sier vel heller noe om deg? Det sier seg selv at en syklist ikke kan holde den farten over tid. Jeg tenker at det er vel bedre at du bruker litt lenger tid frem og tilbake fra jobb enn at flere folk setter seg bak rattet, forurenser og koster staten masse penger pga. en usunn livsstil (mange som har fått motivasjon til å trene som følge av sykling til jobb). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #59 Del Skrevet 2. september 2015 Denne plakaten er full av feil og unøyaktigheter, og egentlig skrev jeg en lang kommentar, men den ble slettet. Biler har heller ikke lov å kjøre på rødt lys. Det er lov å sykle på fotgjengerovergang, men da har syklisten vikeplikt. Dersom syklisten går av har bilistene vikeplikt. Dette betyr ikke at billistene har påkjørsrett. Det er lov å veksle mellom fortau og vei, men syklisten har vikeplikt og må signalisere Syklister må følge de samme vikepliktsreglene som andre trafikanter, og andre trafikanter må vike for syklister i situasjoner der de ville hatt vikeplikt for en bil. Det er lov for syklister å kjøre forbi andre trafikanter på høyre side. Det står svart på hvitt i trafikkreglene. Ja, syklister skal bruke lys. Enkelte billister glemmer også å bruke lys, spesielt de to som blinker. Ja, syklister skal gi signal ved endring av retning. Dette gjelder også billister, som gjerne bør repetere rekkefølgen blinke, bremse, sjekke speil og så svinge hvis det er klart. Syklister er ikke nødt til å bruke sykkelvei selv om det er tilgjengelig. Sykkelveier kan ofte være uhennsiktsmessige å bruke ved at det er gang-og sykkelvei, dårlig vedlikeholdt, umulig å komme inn på eller slutter om hundre meter. Det er lov og faktisk anbefalt å sykle flere i bredden, helst to. Det vil både tvinge billisten til å vente til det er plass til en skikkelig forbikjøring og halvere lengden på forbikjøringa. Større grupper med syklister bør helst dele seg opp i mindre felt. Billistene er kanskje de som burde bli minnet på at 1500 tonn bil i 30km/t er et dødelig våpen. Les gjerne denne bloggposten fra jusprofessor Olav Torvund, eller bla helt ned og se hans versjon av plakaten: http://blogg.torvund.net/2015/07/15/mye-feil-om-trafikkregler-fra-drive-trafikkskole/ Så er det forskjell på BØR og MÅ, som plakaten uttrykkelig skriver; BØR ABSOLUTT IKKE kjøre forbi på høyre side. Lov å bruke hodet, for selv om du kanskje har retten på din side, så har du lite å stille opp med hvis du sykler som en villmann og kolliderer med en bil. Det hjelper ikke at bilisten juridisk sett får skyld dersom du ender opp i en likkiste. Anonymous poster hash: 19b54...9e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #60 Del Skrevet 2. september 2015 Nei, du har ikke plikt til å titte deg over skulderen hvert 5. sekund, og det har jeg heller ikke sagt. Det jeg sier er at du må være klar over at en gang- og sykkelvei er en vei som er delt av både gående og syklister, så du bør ta hensyn ved å holde deg til den ene siden slik at de raskere syklisten skal klare å komme seg forbi. Jeg sier også at dersom en gruppe eller to barnevogner insisterer på å bruke hele veiens bredde må de være ekstra påpasselige, og da kanskje se seg tilbake en gang i blant. Det spiller ingen rolle. Kommer du bakfra i høy fart er det uansett bare du som har ansvaret om noe går galt. Er man bak noen så er det DU som har ansvaret for å avpasse farten slik at forbikjøring for gående eller andre som sykler saktere skjer på en forsvarlig måte. Anonymous poster hash: 19b54...9e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå