Gå til innhold

Hva i hellvete feiler syklister?

Benedicte22

Anbefalte innlegg

De kjører utrolig sakte, de ligger gjerne midt i veien slik at det er umulig å komme forbi på en forsvarlig måte og sist men ikke minst, de følger IKKE trafikkreglene. Suser forbi på rødt lys, gjerne kombinert med gangfelt med fotgjengere som skal over veien på grønn mann. VIRELIG? Hva tenker disse helvetes idiotene med? Var senest idag vitne til en galning som holdt på å meie ned en stakkars fotgjenger. Takket være at fotgjengeren var observant gikk det heldigvis bra.

Edit: Beklager skrivefeil i overskrift for de som hadde tenkt å kommentere det.

Endret av Benedicte22
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som fotgjenger så står jeg litt på sidelinjen av den evige krigen der, men det er vel kanskje syklister som irriterer meg mest da jeg treffer dem på fortauet hvor de noen ganger ruller rundt og plinger på oss treige gående for at vi skal flytte oss. Jeg har også lagt merke til at mange syklister skifter litt mellom bilregler og fotgjengerregler etter hva som passer dem, eller bare driter i alle regler og sykler på rødt lys f.eks.

Ble nesten påkjørt av syklist en gang i fotgjengerovergang, han kjeftet på meg fordi han mente jeg gikk for fort over veien. Jeg hadde faktisk dårlig tid og småløp litt over, man ser jo bare etter om det er klart for biler og regner ikke med at det kommer en jævla sykkel i Tour de France-fart i enden av fotgjengerfeltet. 

En kompis av meg var vitne til ei som ble meid ned i fotgjengerfeltet av sykkel, full fart der også, hun smalt skikkelig i asfalten og lå nede for telling en stund. Hadde det vært en bil så hadde de vel mistet lappen med en gang, fått en saftig bot og kanskje til og med fengsel. Nå tenkte de ikke på å utveksle nummer engang, kompisen min måtte skyte inn at det kanskje var en god idé i tilfelle det skulle vise seg at det var noen hodeskader e.l. i etterkant.

Men er ikke bare-bare å sykle her i Oslo altså, litt av grunnen til at jeg ikke liker å gjøre det er at man må hoppe litt mellom sykkelsti og fortau hele tiden pga at det er dårlig tilrettelagt for sykkel.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister er både høflige og hensynsfulle sammenlignet med idiotene på rulleski som legger hjernen igjen hjemme når de skal ut på treningstur...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har lov til å sykle midt i veien (altså; midt i sitt felt) og det er ikke noen forskjell på å kjøre forbi en annen bil eller en syklist - du skal helt over i motsatt kjørebane når du kjører forbi, ikke snike deg forbi med 5 cm klaring. Ellers er jeg enig i at syklister burde være flinkere til å opptre tydelig, og ikke veksle mellom ulike "roller" slik at det blir vanskelig å lese hva de har tenkt å gjøre.

Anonymous poster hash: 46f06...97a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har motsatt problem jeg, enn at syklistene er for treige. Nå kjører ikke jeg bil, men jeg har ikke tall på hvor mange ganger hunden min har holdt på å bli påkjørt av en hobbysyklist som suser i full fart forbi når vi går tur i parken. Jeg må holde hunden på kjempekort bånd hele turen, og snur meg hele tiden for å sjekke om det kommer en fartsidiot mot oss.

Rulleski må jeg si at jeg aldri har støtt på her jeg bor(?)

Anonymous poster hash: 6254d...720
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bossa Nova

Jeg sykler stort sett på fortauet i Oslo og er ikke en sånn tour de france -syklist. Tør ikke sykle på de fleste veiene av forskjellige grunner, men kjører på de veiene som ikke er så trafikkerte. Merker at både fotgjengere og bilister er irritert på syklister. Hva skal vi gjøre? Sykling er en av de få mosjonene jeg liker, men leit at vi er til irritasjon for alle. Skjønner virkelig ikke hvorfor folk blir irritert over litt plinging. Skal vi rope istedet?

Noen syklister er hensynsløse, ja. De som ikke følger noen trafikkregler. Det forstår jeg. Men det gjelder ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ligger midt i veibanene nettopp fordi at folk ikke skal kjøre forbi dem med minimal klaring. Noe man lærer som mopedist på kjøreskolen blant annet. Men skjønner frustrasjonen din.

Anonymous poster hash: 6f1e6...cd8
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg har prøvd skikkelig hardt å være positivt innstilt til syklister, og jeg er i stor grad positiv til det hele. Men etter å ha blitt nesten-påkjørt utallige ganger av syklister som ligger i veibanen men ikke stopper på rødt lys begynner jeg å bli ganske provosert. Har forøvrig ingenting i mot verken plinging eller å ha dem på fortauet, så lenge de ikke råkjører.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater syklister i tights.

Selv flotte kvinnerumper i tights?

Anonymous poster hash: 93b41...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Danmark, og tror problemet hjemme i Norge er at folk bare ikke har lært seg hvordan dette gjøres ennå. De forstår ikke at man deler veien og at man samarbeider om å være trygge, de forstår ikke at plinging betyr 'nå sykler jeg forbi deg' og ikke 'flytt deg', osv. Og primært synes jeg det er myndighetenes skyld. Manger på både regler og håndheving av dem skaper kaos. Hvis man faktisk hadde kontroller så det var en reell risiko for at man ble bøtelagt for villmannskjøring, ville nok ting endret seg. Og for Guds skyld, flytt syklistene fra fortauet.

Anonymous poster hash: 1dee7...881

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tilleggsspørsmål;

hva feiler det syklister og fotgjengere som plugger ørene igjen med øreplugger (musikk m.m.) før de beveger seg ut i trafikken?

De hører jo ingenting av det som skjer utenfor sine egen musikklyd.

(Og oppfører seg deretter.)

Anonymous poster hash: b5b04...aa5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

^^Hvis man må sykle på veien, blir man påkjørt av trikken. Trikkeskinnene går helt opp til fortauet. Det er én ting, en annen er det at de fleste nordmenn er egoistisk anlagt, spesielt på veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et tilleggsspørsmål;

hva feiler det syklister og fotgjengere som plugger ørene igjen med øreplugger (musikk m.m.) før de beveger seg ut i trafikken?

De hører jo ingenting av det som skjer utenfor sine egen musikklyd.

(Og oppfører seg deretter.)

Anonymous poster hash: b5b04...aa5

Hva med de som er døve da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som er døve da?

De er som aller oftest veldig klar over at de har en begrensning, og er mer aktsomme på grunn av det.

Det kunne ikke falle meg inn å gå rundt i trafikken og høre på musikk, spesielt ikke i Oslo der man  være obs på hva som skjer rundt en hele tiden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg igjen egoismen hjemme, og del veien!

Sykler selv mye om sommeren, men er også "hindret" av syklister når jeg kjører bil. Jeg da for fanken ikke å ergrer med grønn over at det går sakte med en syklist! Er faktisk bare helt naturlig det :)

Og det å passere en syklist på en trygg måte, det er faktisk at man legger seg godt ut til venstre for syklisten, så h*n ikke blir forulempet på noen måte. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sykler ikke selv men som bilist så er jeg hensynsfull mot syklistene så langt det lar seg gjøre. Stopper når de kommer susende over fotgjengerfeltet i 30 km/t og jeg er ikke av typen som prøver å "ta de med døra" når jeg kjører forbi.

Må likevel innrømme at selv om jeg er en tålmodig dame så irriterer syklister meg nesten til dagen, for er det noen som IKKE tar hensyn så er det syklistene. De kjører i bilfeltet men stopper ikke på rødt lys. Ikke noe kjekt å være i motgående kjørefelt, da. I smale bygater med biler parkert langs ene siden og bosspann langs andre legger de seg konsekvent midt i veien og skaper kø - i stedet for å legge seg til høyre sånn at bilene slipper forbi. Hvorfor ikke gjøre sånn som traktorer gjør - kjøre inn til nærmeste busstopp og la køen slippe forbi, eller enda enklere, svippe opp på fortauet enn så lenge? Joda, jeg vet at de har retten på sin side men jeg syns hensynet burde vært gjensidig mellom bilist og syklist. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fordra syklister. Husker en gang jeg var vitne til at en syklist kjørte på en bil som stod stille. Han døde momentant og politiet prøvde å skylde på den stakkars bilisten som satt i bilen. Heldigvis kom politiet frem til at bilisten ikke hadde noen skyld i det som skjedde. Denne syklisten var i nærmiljøet kjent for å være farlig i trafikken, så ikke synd på ham for å si det slik.

Anonymous poster hash: 5d3e6...4e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister er både høflige og hensynsfulle sammenlignet med idiotene på rulleski som legger hjernen igjen hjemme når de skal ut på treningstur...

Nja, ikke enig, jeg er en fotgjenger, og det er lite som er så irriterende som syklister i trafikken. De er overalt, kjører fort, presser seg forbi, og når det gjelder fotgjengerovergang, så presser de seg forbi der også, og er frekke nok til å ikke gå AV sykkelen, ettersom det jo faktisk er FOTgjengerovergang, men presser seg forbi med den største selvfølgelig. Idioter.

Anonymous poster hash: 9a324...1e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fotgjenger og har opplevd å bli skreket til av en gruppe syklister, som syklet i en voldsomt fart, flere i bredden. Jeg fikk grei beskjed om å komme meg utav veien og vise hensyn.

Herregud! Jeg gikk jo så langt ut på veikanten som jeg kunne.

Jeg er møkklei disse syklistene nå. De leker med livet til å fotgjengere.

Anonymous poster hash: 16ff7...99c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...