Gå til innhold

Vanlig å ha dåp hjemme selv om det er mange gjester? Ubehagelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nylig i en dåp med ca 20 gjester. Foreldrene til barnet har ikke så stor bolig, men dåpsselskapet ble holdt hjemme i ei lita stue. Det var mildt sagt ubehagelig, veldig trangt og dårlig luft. I tillegg til at sofaen godt kunne ha trengt en vask før vi kom.. Angret på at jeg tok på meg bunaden for å si det sånn :fnise: Så kom jeg bare til å lure på om det er mest vanlig å ha selskapet hjemme, selv om det er trangt? Når det blir vår tur til å holde dåp, tenker jeg at vi leier et lokale med såpass mange gjester som 20 stk. Er viktig for meg at gjestene skal ha det komfortabelt også. Må presisere at foreldreparet jeg nevner her, på ingen måte har dårlig økonomi så jeg ble litt overrasket over at de holdt selskapet hjemme. Men kanskje de synes det var mest praktisk for dem selv å gjøre det sånn? Hva gjør dere andre?  

Anonymous poster hash: 0ba67...254
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke vanlig å leie lokale for å holde dåp?

Anonymous poster hash: 25544...ee4
  • Liker 13
Skrevet

Er vell mest vanlig å leie et lokale ja :) 
Men folk gjør tydeligvis som de vil. Har vært i flere dåper som ble holdt hjemme, da i store hus med god plass osv :) Gjerne i fint vær så man kan veksle mellom å være ute på en evt veranda eller inne  :laugh: 
Personlig ville jeg valg et lokale, der jeg også ville betalt for opprydding etterpå!

• Liker 3
Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg var nylig i en dåp med ca 20 gjester. Foreldrene til barnet har ikke så stor bolig, men dåpsselskapet ble holdt hjemme i ei lita stue. Det var mildt sagt ubehagelig, veldig trangt og dårlig luft. I tillegg til at sofaen godt kunne ha trengt en vask før vi kom.. Angret på at jeg tok på meg bunaden for å si det sånn :fnise: Så kom jeg bare til å lure på om det er mest vanlig å ha selskapet hjemme, selv om det er trangt? Når det blir vår tur til å holde dåp, tenker jeg at vi leier et lokale med såpass mange gjester som 20 stk. Er viktig for meg at gjestene skal ha det komfortabelt også. Må presisere at foreldreparet jeg nevner her, på ingen måte har dårlig økonomi så jeg ble litt overrasket over at de holdt selskapet hjemme. Men kanskje de synes det var mest praktisk for dem selv å gjøre det sånn? Hva gjør dere andre?

Der det er hjerterom,er det husrom:-)

Men jo,det der så ikke særlig gjestfritt ut,og en må jo få puste!Og ha det rent,herregud.

Ville nok leid et lokale om det var så mange gjester.

Skrevet

Vi leide lokale, men vi var 40 pers... Stor familie med mange nærmeste.. :fnise:

Noen holder det hjemme, men jeg synes det var mest praktisk å leie..

Min konfirmasjon holdt vi hjemme, da ble vi ca 50 personer, men vi hadde et gigantisk hus slik det var god plass til alle + hyret inn kokker som fikk det store kjøkkenet for seg selv + servitører.

Anonymous poster hash: ff05e...c7a
  • Liker 1
Skrevet

Helt normalt å leie lokale ja :)

• Liker 1
Skrevet

Vi har god plass til nærmere 30 personer hos oss, men der vi bodde før hadde vi knapt nok plass til 8. Mannen har stor familie (mange onkler og tanter på hver side, og mannen har 5 søsken), så de pleier å leie lokale til dåp, konfirmasjon osv, mens jeg som har liten familie (min far har ett søsken, min mor er enebarn, jeg har ett søsken) er vant til at selskapene holdes hjemme.

Så det er normalt både å leie lokale og ha selskapet hjemme. Noen har middagen f.eks på hotell/restaurant og kaker og kaffe hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er vant til at folk strekker seg langt for å holde det hjemme. Man skal tross alt bare sitte og spise litt kake/koldtbord. I min slekt er det vel 2 dåper av 13 som ikke har blitt holdt hjemme, da fordi folk hadde måttet sitte på fanget til hverandre eller lekt stolleken på omgang om det skulle blitt holdt i heimen. 

Anonymous poster hash: 53f4c...1ec
  • Liker 5
Skrevet

Det er vanligst å holde det hjemme, de gangene jeg har vært i dåp med leid lokale har det ikke vært fysisk mulig å få alle gjestene inn i hjemmet til dåpsforeldrene. Syns ikke det er krise om det er litt trangt, vinduet kan åpnes om det blir varmt og det er viktigere å ha det hyggelig med de som er der, enn å kritisere renholdet av et travelt småbarnshjem. Men vi har vel ulike prioriteringee, jeg vil ha det hyggelig, du vil ha det pent. 

Anonymous poster hash: 2b347...4dc
  • Liker 9
Skrevet

Er ikke alle som har råd til å leie lokaler heller- Det krever også litt i forhold til mat osv. Hjemme kan man klare å holde en fin dåp uten at man har betalt skjorta.

Synes det er litt smålig å klage på at folk har det hjemme.

Anonymous poster hash: 761d3...0a1

• Liker 13
Skrevet

Jeg har aldri vært i en dåp som ikke har vært hjemme, enten hos foreldrene eller besteforeldrene. Konfirmasjon er noe helt annet. Jeg er vant til at dåp eller navnefest bare er med nærmeste familie, med koldtbord. Å leie lokale til dåp blir veldig rart for meg. Det er jo bare snakk om noen små timer midt på dagen?

Anonymous poster hash: 88ed3...e71

• Liker 7
Gjest Haaploes
Skrevet

Jeg har aldri vært i en dåp som ikke har vært hjemme, enten hos foreldrene eller besteforeldrene. Konfirmasjon er noe helt annet. Jeg er vant til at dåp eller navnefest bare er med nærmeste familie, med koldtbord. Å leie lokale til dåp blir veldig rart for meg. Det er jo bare snakk om noen små timer midt på dagen?

Signerer denne.

Skrevet

Men selv med koldtbord må man jo gjerne sitte å spise? Og det er ikke kjekt å stå i 3-4 timer, selv om det er midt på dagen.. Spesielt ikke i finklær. 

I min slekt er det også bare nærmeste familie, altså dåpsbarnets onkler, tanter, søskenbarn og besteforeldre, som inviteres. Men med bare dem er det altså over 20 stk. Det er langt ifra alle som klarer skvise inn 20 sitteplasser, og selv om man klarer det må da gjerne flere gjester sitte og spise med fatet i fanget... 

Når vi inviterer til navnefest blir vi oss 2, mine foreldre, min mormor, min søster + mann og 2 barn, mine svigerforeldre, min manns 3 søsken med ektefeller og til sammen 7 barn. Det blir 24 stk, det hvorav det altså er flere unger som gjerne har lopper i rævva og fyker omkring en del. Vi har ikke sjangs i havet til å skvise hele den gjengen inn i den 75 kvm store leiligheten vår. Da må noen sitte på senga, noen sitte på do, en sitte i dusjen, osv. Koselig? Neppe... Heldigvis har mine foreldre stort hus, så vi kan være der. Men de er også eneste av besøket som bor i samme by som oss, hele mannens slekt bor 13 timers kjøring unna, og min søster bor 5 timer unna. 

Synes du virkelig det er ok å invitere folk på besøk, med kleskode bunad og dress, og så kreve at de enten må stå og henge langs veggen, og ikke får sette seg ned når de skal spise?

• Liker 1
Skrevet

Og jeg har bare vært i 1 dåp hjemme hos noen, mens resten har vært i leid lokale.

Anonymous poster hash: b6720...b1c

• Liker 1
Skrevet

Når jeg leser denne tråden ble jeg veldig glad for at vi hadde en mini-barnedåp med kafebesøk etterpå. Jeg har helt ærlig inntrykk av at de fleste synes det er et ork å bli invitert, noe som til en viss grad blir underbygget av enkelte svar her. Hvis det i tillegg skal være standard å leie så hopper jeg bare av karusellen, jeg, så får resten styre og ståke med bunader og rosa sanger som de vil :) Tror babyen bryr seg fint lite uansett, så lenge man har noen minner fra dåpsdagen.

Anonymous poster hash: e3dac...bbc
  • Liker 2
Skrevet

De dåpene jeg har vært i som har vært holdt hjemme, har vært holdt hos besteforeldre/slektninger på gård = stort hus. 

Selv leide vi lokaler da våre barn ble døpt, da vi ikke har plass til så mange hjemme. 

Anonymous poster hash: c17f9...7eb
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ser på dåp og konfirmasjon som rimelig likt jeg! Eksakt de samme gjestene, koldtbord + kaker og kaffe. Hvem er det man skal invitere i konfirmasjon som man ikke inviterer i dåp? Den eneste forskjellen jeg vet om, er at man ofte har ekstra kaffegjester i konfirmasjonen, dvs naboer. 

Jeg har faktisk aldri vært i hverken konfirmasjon eller dåp hjemme hos noen. Det er alltid noe som har foregått i leid lokale. 

Anonymous poster hash: ad5db...e8d

• Liker 1
Skrevet

Her har det vært både og - lokale og hjemme. Det er nok også fordi folk bor på alt fra 65 til 300 kvm og inviterer alt fra 17-45 stk.

Her blir det leid lokale fordi vi blir mange (40 stk ca) og ikke har plass til det her vi bor. 20 stk syns jeg bør gå fint i en vanlig str bolig (ca 100 kvm). Ingen grunn til å være så fin på det.

• Liker 1
Skrevet

Men selv med koldtbord må man jo gjerne sitte å spise? Og det er ikke kjekt å stå i 3-4 timer, selv om det er midt på dagen.. Spesielt ikke i finklær. 

I min slekt er det også bare nærmeste familie, altså dåpsbarnets onkler, tanter, søskenbarn og besteforeldre, som inviteres. Men med bare dem er det altså over 20 stk. Det er langt ifra alle som klarer skvise inn 20 sitteplasser, og selv om man klarer det må da gjerne flere gjester sitte og spise med fatet i fanget... 

Når vi inviterer til navnefest blir vi oss 2, mine foreldre, min mormor, min søster + mann og 2 barn, mine svigerforeldre, min manns 3 søsken med ektefeller og til sammen 7 barn. Det blir 24 stk, det hvorav det altså er flere unger som gjerne har lopper i rævva og fyker omkring en del. Vi har ikke sjangs i havet til å skvise hele den gjengen inn i den 75 kvm store leiligheten vår. Da må noen sitte på senga, noen sitte på do, en sitte i dusjen, osv. Koselig? Neppe... Heldigvis har mine foreldre stort hus, så vi kan være der. Men de er også eneste av besøket som bor i samme by som oss, hele mannens slekt bor 13 timers kjøring unna, og min søster bor 5 timer unna. 

Synes du virkelig det er ok å invitere folk på besøk, med kleskode bunad og dress, og så kreve at de enten må stå og henge langs veggen, og ikke får sette seg ned når de skal spise?

Hvem har sagt noe om å stå og spise?  Har aldri opplevd et selskap som har blitt holdt hjemme hvor det ikke er sitteplasser til folk.

Skrevet

Hvem har sagt noe om å stå og spise?  Har aldri opplevd et selskap som har blitt holdt hjemme hvor det ikke er sitteplasser til folk.

Nei, det er fordi de som vet de ikke har sitteplass til alle leier lokale ;) Og det er det som diskuteres her: er det vanlig å feire hjemme uansett hvor dårlig plass man har? Og svaret bør da være nei, for det er fryktelig uhøflig å invitere til besøk om man ikke kan tilby alle sitteplass når de skal spise. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...