AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #1 Skrevet 31. august 2015 MIn datter har fått barnemark, og vi var hos lege i helgen. Fikk da medisin, og beskjed om at hun kunne gå i bhg som normalt i dag. Fikk også med ett skriv fra legen hvor det stod svart på hvitt at barnet kan gå i barnehage så fort enganngsdosen er tatt. Hun fikk medisin på lørdag, og vi sente henne i bhg som normalt i dag. Etter en time ringte ped. leder og sa vi måtte hente henne, fordi hun var smittsom. Vi prøvde si at legen og anbefalingen fra folkehelseinstituttet sier at det var helt greit at hun i bhg dag, men det nektet de å høre på! Vi tok med skrivet fra legen og viste dette, men alikevel krever bhg at vi holder henne hjemme i 3 dager. Har de virkelig lov til å kreve dette? Ganske forvirrende for oss foreldre, når vi forholder oss til det lege/folkehelseinstituttet sier, og bhg lager egne regler. Er det vanlig at barnehagene finner opp egne regler på slikt? Anonymous poster hash: 4e45f...24d
Gjest Skrevet 31. august 2015 #2 Skrevet 31. august 2015 Be smittevernlegen i kommunen kontakte barnehagen så de blir opplyst
Frøken I Skrevet 31. august 2015 #3 Skrevet 31. august 2015 Barnehageansatte kan ikke mer om det enn legen.
teknosilje Skrevet 31. august 2015 #4 Skrevet 31. august 2015 Da må de stenge avdelingen da. Det er garantert flere som har det og de er smittsomme. Ikke ungen deres. Veldig merkelig oppførsel!
LilleBallerina Skrevet 31. august 2015 #5 Skrevet 31. august 2015 Ring styrer i morgen. Barnehagene skal også forholde seg til det legen/FHI sier. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #6 Skrevet 1. september 2015 Ring styrer i morgen. Fungerer ikke det, er det på plass med en telefon til smittevernlegen. Anonymous poster hash: 46b66...c70
bush babe Skrevet 1. september 2015 #7 Skrevet 1. september 2015 MIn datter har fått barnemark, og vi var hos lege i helgen. Fikk da medisin, og beskjed om at hun kunne gå i bhg som normalt i dag. Fikk også med ett skriv fra legen hvor det stod svart på hvitt at barnet kan gå i barnehage så fort enganngsdosen er tatt. Hun fikk medisin på lørdag, og vi sente henne i bhg som normalt i dag. Etter en time ringte ped. leder og sa vi måtte hente henne, fordi hun var smittsom. Vi prøvde si at legen og anbefalingen fra folkehelseinstituttet sier at det var helt greit at hun i bhg dag, men det nektet de å høre på! Vi tok med skrivet fra legen og viste dette, men alikevel krever bhg at vi holder henne hjemme i 3 dager. Har de virkelig lov til å kreve dette? Ganske forvirrende for oss foreldre, når vi forholder oss til det lege/folkehelseinstituttet sier, og bhg lager egne regler. Er det vanlig at barnehagene finner opp egne regler på slikt? Anonymous poster hash: 4e45f...24d Hvordan gikk det? Måtte du bli hjemme i tre dager? For det skulle ikke være nødvendig...
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #8 Skrevet 1. september 2015 Takk for svar:) De nekter fortsatt å la henne komme i bhg, og påstår de har ringt bydelsoverlegen, som mente de hadde rett? Ped. leder sim ringte dit, har ikke snakket med oss, så hvilken informasjon hun har gitt er jeg skeptisk til. Jeg har snakket med styrer som ble veldig usikker, og skulle se på saken i morgen. Så da må vi jo holde henne hjemme da.... TS Anonymous poster hash: bfecb...a90
LilleBallerina Skrevet 1. september 2015 #9 Skrevet 1. september 2015 Hadde ringt bydelsoverlegen selv. 1
Sushi Skrevet 1. september 2015 #10 Skrevet 1. september 2015 Hadde ringt bydelsoverlegen selv. Samme her.
bush babe Skrevet 1. september 2015 #11 Skrevet 1. september 2015 Takk for svar:) De nekter fortsatt å la henne komme i bhg, og påstår de har ringt bydelsoverlegen, som mente de hadde rett? Ped. leder sim ringte dit, har ikke snakket med oss, så hvilken informasjon hun har gitt er jeg skeptisk til. Jeg har snakket med styrer som ble veldig usikker, og skulle se på saken i morgen. Så da må vi jo holde henne hjemme da.... TS Anonymous poster hash: bfecb...a90 Jeg hadde rett og slett ikke godtatt det. Det står både på pakningen og i felleskatalogen/folkehelseinst. sine sider at det ikke er nødvendig å være hjemme etter startet behandling. Så da er barnehagen nødt til å forholde seg til de reglene, ikke skape egne regler.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #12 Skrevet 1. september 2015 For en tullete barnehage! Du kan ikke la dem slippe unna med dette! Dersom de mot formodning skulle overgå legens råd og holde deres barn hjemme alle disse dagene, så hadde jeg tatt det videre til barnehagestyrerens overordnede i kommunen. Du kan enkelt finne ut hvem det er dersom du ringer sentralbordet i kommunen din! Jeg hadde også snakket med FAU om dette tror jeg. Hilsen en som hadde barnemark som barn. Anonymous poster hash: 03adb...672
Dr. A. Kula Skrevet 1. september 2015 #13 Skrevet 1. september 2015 Foreslår at du skriftlig ber om erstatning for tapt inntekt om de ikke forholder seg til FHI/legeerklæring. Du har jo ikke medisinsk grunn for å ta fri for å være hjemme med barnet. 3
Dr. A. Kula Skrevet 1. september 2015 #14 Skrevet 1. september 2015 Foreslår at du skriftlig ber om erstatning for tapt inntekt om de ikke forholder seg til FHI/legeerklæring. Du har jo ikke medisinsk grunn for å ta fri for å være hjemme med barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #15 Skrevet 1. september 2015 Jeg hadde rett og slett ikke godtatt det. Det står både på pakningen og i felleskatalogen/folkehelseinst. sine sider at det ikke er nødvendig å være hjemme etter startet behandling. Så da er barnehagen nødt til å forholde seg til de reglene, ikke skape egne regler. Jepp, jeg viste dem det, samt utskriften fra norsk legehåndbok jeg fikk av legen, men hun bare fortsatte å argumentere om at hun ikke kunne risikere 19 unger med mark... Hun ble kjempe sint, og ville ikke diskutere noe mer, hverken med meg eller mannen. Saken er nå sent til styrer og videre til selskapet som eier bhg. Det hjelper jo ikke noe for oss nå, men kansje de ikke lager egne regler neste gang noe oppstår... TS Anonymous poster hash: bfecb...a90
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #16 Skrevet 1. september 2015 Foreslår at du skriftlig ber om erstatning for tapt inntekt om de ikke forholder seg til FHI/legeerklæring. Du har jo ikke medisinsk grunn for å ta fri for å være hjemme med barnet. Det var faktisk en god ide:) TS Anonymous poster hash: bfecb...a90
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #17 Skrevet 1. september 2015 Da er altså regelen, ikke unntaket, at man ikke forteller i barnehaget at barnet har mark og andre smittsomme sykdommer som er behandlet. Snakk om å lage ris til egen (barnehage-)bakende. Anonymous poster hash: e6382...70d
Muscae Skrevet 1. september 2015 #18 Skrevet 1. september 2015 Barnehagen har ikke lov til å ekskludere friske barn, som ikke er smittebærere. Her ville jeg levert barnet uansett, og får du klage så har du alt på ditt rene. De kan ikke finne opp regler etter eget forgodtbefinnende, når de ikke en gang kan begrunne det med medisinske begrunnelser. Jeg ville anbefalt styrer om å ta dette opp på et møte, slik at alle har samme informasjon å forholde seg til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå