Gå til innhold

Hvorfor få man trene styrke for å bli god i idrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg lurer på hvorfor man i mange idretter må trene styrke for å hevde seg, hvorfor blir man ikke sterk nok ved å bare trene idretten man ønsker å bli god i? Det er jo sånn i ganske mange idretter(kanskje alle?), men ta 100m løpere som et eksempel. Hvorfor blir de ikke gode nok løpere ved å kun trene løping? Samme med roere, hvorfor blir ikke roere gode nok ved å kun ro? 

Endret av Summers
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ganske selvinnlysende.

En langrennsløper får ikke optimal styrke i overkroppen bare ved å trene staking. Det må spesifikk styrketrening til.

En syklist får ikke optimal spurtstyrke av å bare trene sykling, det må spesifikk styrketrening på beina til. Akkurat det har jeg merket veldig godt selv: Etter at jeg begynte med det har jeg mye kraftigere rykk og spurt enn tidligere.

Skrevet

Det er vel ganske selvinnlysende.

En langrennsløper får ikke optimal styrke i overkroppen bare ved å trene staking. Det må spesifikk styrketrening til.

En syklist får ikke optimal spurtstyrke av å bare trene sykling, det må spesifikk styrketrening på beina til. Akkurat det har jeg merket veldig godt selv: Etter at jeg begynte med det har jeg mye kraftigere rykk og spurt enn tidligere.

Jeg vet at det er sånn, jeg lurer på hvorfor det er sånn.

Skrevet

Hei, jeg lurer på hvorfor man i mange idretter må trene styrke for å hevde seg, hvorfor blir man ikke sterk nok ved å bare trene idretten man ønsker å bli god i? Det er jo sånn i ganske mange idretter(kanskje alle?), men ta 100m løpere som et eksempel. Hvorfor blir de ikke gode nok løpere ved å kun trene løping? Samme med roere, hvorfor blir ikke roere gode nok ved å kun ro?

Fordi man belaster rett muskler og støttemuskler mer med spesialtilpasset styrketrening slik at man blir enda sterkere og kan gjøre det man bruker musklene til enda mer?

Styrketrening er og med på å forhindre skader, gjøre det lettere å komme tilbake fra skade og forhindre gjenskader, fordi man trener støttemuskler. Dette gjelder dog ikke nødvendigvis alle idretter. Er vekt viktig, som i sykling, er nok dette nedprioritert. Men feks i fotball blir det mer og mer vanlig.

Anonymous poster hash: d75b0...751

Skrevet (endret)

Jeg vet at det er sånn, jeg lurer på hvorfor det er sånn.

tenk deg staking i langrenn. Hvilke muskler brukes da? Feks latisimus dorci, og triceps. Er verdens beste øvelse for nevnte muskler, staking? Nei, derfor kan det være lurt å bygge opp musklene man skal bruke via andre metoder. Som styrketrening.

Edit: poenget er at de forskjellige bevegelsesmønstrene i diverse idretter ikke nødvendigvis er optimale for økt muskelmasse/prestasjon i de musklene som involveres. Å supplementere med spesifikk trening til musklene som inngår i bevegelsesmønsteret kan dermed vise seg å øke prestasjonen i større grad enn å kun gjenta bevegelsesmønsteret så mange ganger som du kan.

Hvis Andreas Thorkildsen utelukkende kasta spyd for full maskin for å bli bedre, så hadde karrieren vært over før den startet feks :P

Endret av King of the North
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...