Trampe Skrevet 31. august 2015 #1 Skrevet 31. august 2015 (endret) Med ujevne mellomrom har jeg noe jeg har lest kalles søvnparalyse. I natt, rett før jeg sovnet, ble kroppen min lammet, og jeg greide ikke røre meg. Mannen min snakket til meg, men jeg greide ikke å svare. Da jeg endelig klarte å kjempe meg ut av det kunne jeg fortelle ham hva han hadde sagt, selv om han var bombesikker på at jeg sov. Første gangen ble jeg livredd, og det varte lenge. Jeg lå på sofaen og ble tvunget til å lytte til en episode Hotel Cæsar, og "våknet" ikke før den var ferdig. Jeg var fanget i min egen kropp. Er det noen andre som har det likt? Jeg kjenner ingen andre som opplever dette. Det kunne vært interessant å høre hvordan andre med søvnparalyse har det, hvor ofte det skjer og når på døgnet det oftest skjer. Endret 31. august 2015 av Trampe 1
Gjest luigii Skrevet 31. august 2015 #2 Skrevet 31. august 2015 Jeg har aldri hatt noe som dette, men kjenner noen som ofte opplever søvnlammelse. De sier de ser en person stå ved siden av sengen og ser ned på dem, ofte er det mannen med ljåen. Har blitt fortalt at noen prøver å eksperimentere med denne skikkelsen som dukker opp, og får til å forandre den til for eksempel en smurf eller noe. Men stort sett syns mange jeg har hørt snakke om det at det er ekkelt når du ligger der og ikke kan gjøre noe. Derimot har de klart å unngå å falle i denne lammelsen dersom de oppdager tidlig nok at det skjer. Å bevege en finger kan være nok til å bryte lammelsen som kommer.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #3 Skrevet 31. august 2015 Jeg har opplevd det en gang, og søsteren min. Og faren min. I både min og søsteren min sin søvnparalyse fikk vi med oss det som skjedde rundt, men det var i tillegg et "monster" der. Søsteren min hadde besøk av "the grudge" dama. Jeg fikk besøk av en svart fillete skikkelse som lente seg over sengen min. Veldig ubehagelig opplevelse. Faren min opplevde som gutt, at hele huset brølte og skrek. Han hørte syner, men så dem ikke. Søsteren min både så og hørte, jeg bare så.Anonymous poster hash: 4d991...df5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #4 Skrevet 31. august 2015 Jeg har aldri hatt noe som dette, men kjenner noen som ofte opplever søvnlammelse. De sier de ser en person stå ved siden av sengen og ser ned på dem, ofte er det mannen med ljåen. Har blitt fortalt at noen prøver å eksperimentere med denne skikkelsen som dukker opp, og får til å forandre den til for eksempel en smurf eller noe. Men stort sett syns mange jeg har hørt snakke om det at det er ekkelt når du ligger der og ikke kan gjøre noe. Derimot har de klart å unngå å falle i denne lammelsen dersom de oppdager tidlig nok at det skjer. Å bevege en finger kan være nok til å bryte lammelsen som kommer. Finnes det behandling eller medisiner mot dette? Med ujevne mellomrom har jeg noe jeg har lest kalles søvnparalyse. I natt, rett før jeg sovnet, ble kroppen min lammet, og jeg greide ikke røre meg. Mannen min snakket til meg, men jeg greide ikke å svare. Da jeg endelig klarte å kjempe meg ut av det kunne jeg fortelle ham hva han hadde sagt, selv om han var bombesikker på at jeg sov. Første gangen ble jeg livredd, og det varte lenge. Jeg lå på sofaen og ble tvunget til å lytte til en episode Hotel Cæsar, og "våknet" ikke før den var ferdig. Jeg var fanget i min egen kropp. Er det noen andre som har det likt? Jeg kjenner ingen andre som opplever dette. Det kunne vært interessant å høre hvordan andre med søvnparalyse har det, hvor ofte det skjer og når på døgnet det oftest skjer. Kan man også ha søvnparalyse rett etter søvn, som når man våkner av mareritt etter å ha sovet lenge, og da ikke greier å bevege kroppen eller åpne øynene? I slike tilfeller ligger jeg og kjemper for å komme meg ut av sengen (men kroppen nekter å røre på seg), det er svært angstfylt og marerittet er der fremdeles. Jeg har opplevd dette, men jeg er usikker på om det er søvnparalyse. Hva tenker du om det? Anonymous poster hash: 2d351...671
Gjest marizz Skrevet 31. august 2015 #5 Skrevet 31. august 2015 Har opplevd dette(sånn skikkelig) to ganger. Hørte sånn rar drømmelyd i hodet holdt jeg på å si og så en svart skikkelse komme inn på rommet mitt. Jeg klarte ikke å bevege meg, si noe eller snu meg. Harfaktisk vært redd for å sove i ettertid, og lest mange triks hvordan man unngår det, haha:(
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #6 Skrevet 31. august 2015 Vitenskapen sier søvnparalyse, men man ser skapninger som ikke er ment for å se...Anonymous poster hash: ce602...f5c 1
veraa94 Skrevet 31. august 2015 #7 Skrevet 31. august 2015 Jeg har opplevd det en gang som jeg kan huske og det var en ekkel opplevelse. Våknet av at en mann kom inn i rommet og sto over meg. Jeg prøvde å tvinge meg selv til å stå opp, rømme, handle, men kunne ikke bevege meg. Skjønte heldivis temmelig raskt hva som foregikk, men ekkelt likevel.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #8 Skrevet 31. august 2015 Hadde en venn med søvn-paralyse, men han var en av disse som også hallusinerte, så alt mulig av ting som kravlet over taket, satt på brystet hans, kvelte ham osv. Jeg husker jeg kunne våkne av kvelning-lyder når jeg sov over, og da lå han trillrund i øya, våt av svette og fulgte noe i rommet(som selvsagt ikke var der) med blikket. Var skikkelig creepy.... Så vidt jeg vet finnes det ikke noe som hjelper, min venn ble i alle fall verre av sovetabletter:\ Den eneste trøsten var om noen sov i samme rom og kunne snakke rolig med ham om at det ikke var ekte. Han visste jo selvsagt det men når det likevel føles som om noe holder deg om halsen så får man sikkert litt panikk likevel. Anonymous poster hash: 8416a...164
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #9 Skrevet 31. august 2015 Det er mer mellom himmel og jord enn vi aner..Anonymous poster hash: ce602...f5c 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #10 Skrevet 31. august 2015 Jeg har opplevd det en gang. Utrolig ekkelt. Jeg lå helt stiv i sengen, og opplevde at rommet snurret rundt. Det virket også som om noen satt på brystet mitt. Hadde øynene lukket, og kunne høre bilene utenfor vinduet mitt. Håper aldri at jeg opplever det igjen. :s Anonymous poster hash: ff36f...c58
Gjest Uhumskheter Skrevet 31. august 2015 #11 Skrevet 31. august 2015 Har hatt det siden jeg var fem. Det skjer når jeg er stresset og ikke kommer i dyp nok søvn.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #12 Skrevet 31. august 2015 Ja jeg har hatt det. Føltes ut som om det var en i rommet som dro i beinet mitt. Kunne ikke røre meg og var livredd når det gikk over. Anonymous poster hash: 51be2...a87
Frøkensina Skrevet 31. august 2015 #13 Skrevet 31. august 2015 (endret) Finnes det behandling eller medisiner mot dette? Kan man også ha søvnparalyse rett etter søvn, som når man våkner av mareritt etter å ha sovet lenge, og da ikke greier å bevege kroppen eller åpne øynene? I slike tilfeller ligger jeg og kjemper for å komme meg ut av sengen (men kroppen nekter å røre på seg), det er svært angstfylt og marerittet er der fremdeles.Jeg har opplevd dette, men jeg er usikker på om det er søvnparalyse. Hva tenker du om det? Anonymous poster hash: 2d351...671 Jeg tror ikke det finnes medisiner /behandling, men spør legen om det skjer ofte. Ja jeg har hatt søvnparalyse når man våkner av mareritt som du beskriver. Det er relativt vanlig, men veldig ubehagelig. Endret 31. august 2015 av Frøkensina
plekterm Skrevet 31. august 2015 #14 Skrevet 31. august 2015 Jeg har også opplevd det akkurat slik du beskriver. Jeg har lest et sted at man som regel føler en sterk nærværende ondskap der man ser skikkelser, etc. når man er i søvnparalyse. Det har jeg aldri opplevd, men jeg har alltid en stikkende følelse i hele kroppen. Første gangen jeg opplevde det var etter en tur på byen. Da var jeg bombesikker på at jeg hadde blitt dopet av noen
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #15 Skrevet 31. august 2015 Jeg tror ikke det finnes medisiner /behandling, men spør legen om det skjer ofte. Ja jeg har hatt søvnparalyse når man våkner av mareritt som du beskriver. Det er relativt vanlig, men veldig ubehagelig. Tusen takk for svar! Er det også vanlig at det er slik som en annen i tråden forteller: "Det skjer når jeg er stresset og ikke kommer i dyp nok søvn" Angst er en av de plagene jeg har. Kan bl.a. angsten da være årsak til søvnparalysen hos meg? Anonymous poster hash: 2d351...671
Frøkensina Skrevet 31. august 2015 #16 Skrevet 31. august 2015 (endret) Tusen takk for svar! Er det også vanlig at det er slik som en annen i tråden forteller: "Det skjer når jeg er stresset og ikke kommer i dyp nok søvn" Angst er en av de plagene jeg har. Kan bl.a. angsten da være årsak til søvnparalysen hos meg? Anonymous poster hash: 2d351...671 Jeg har også angst, men det ser ikke ut som det har sammenheng. Her er en enkel oversikt, kan hende det finnes bedre men jeg likte å få noen korte fakta. http://www.webmd.com/sleep-disorders/guide/sleep-paralysis Det er to ulike måter, når man er i innsovning og når det er under REM syklus. Endret 31. august 2015 av Frøkensina 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #17 Skrevet 31. august 2015 Jeg har også angst, men det ser ikke ut som det har sammenheng. Her er en enkel oversikt, kan hende det finnes bedre men jeg likte å få noen korte fakta.http://www.webmd.com/sleep-disorders/guide/sleep-paralysis Det er to ulike måter, når man er i innsovning og når det er under REM syklus. Tusen takk for svaret, og for at du forklarer meg om det, og linken! Anonymous poster hash: 2d351...671
Frøkensina Skrevet 31. august 2015 #18 Skrevet 31. august 2015 Tusen takk for svaret, og for at du forklarer meg om det, og linken! Anonymous poster hash: 2d351...671 Bare hyggelig 1
tøydokka Skrevet 1. september 2015 #19 Skrevet 1. september 2015 Jeg har opplevd det mange ganger. Noen ganger er det bare søvnparalysen, andre ganger får jeg samtidig det som av vitenskapen kalles hypnagoge hallusinasjoner. Da kan jeg høre stemmer, lyder og skritt i rommet eller at noen prøver å bryte seg inn ytterdøren. Jeg opplever også å bli tatt på eller at noen sitter over meg og trykker meg ned så jeg føler at jeg kveles. Noen få ganger har jeg også sett mørke skikkelser/skygger. Hatt dette siden ca 10- års- alderen. Ekstremt skremmende. Jeg har opplevd det så mange ganger at jeg er bevisst på at jeg har søvnparalyse når det skjer, og det hjelper litt. Men jeg undrer meg over om det er slik at det er hallusinasjoner eller om jeg er i en tilstand der jeg kan oppfatte ting som er der, men som jeg ikke kan oppfatte ved normal våkenhet. Derfor er det veldig creepy..
AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #20 Skrevet 1. september 2015 Jeg har hatt det mange ganger. Kjemper og kjemper før jeg kommer ut av det. I starten var det en sikkelse som ville inn på rommet, men en dag kom den inn, sto i hjørnet. Ufattelig ekkelt. Nå har jeg hatt det så mange ganger at jeg kjenner der igjen før det kommer. Da holder jeg meg våken med tv eller tlf, sovner av utmattelse til slutt og da kommer det ikke.Anonymous poster hash: 2c9d5...3e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå