Gå til innhold

Bryllup i kirken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ispirert av to tråder på religionsforumet lurer jeg på hvorfor dere som ikke er kristne velger å gifte dere i kirken. Jeg er ikke kristen, så for meg vil det bli helt feil å bli viet foran en gud jeg ikke tror på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kristen, men ikke sambo. Kan jo svare hvorfor han synes det er greit å gifte seg i kirken. Delvis fordi han synes det er en fin ramme rundt det, og delvis fordi det betyr mye for meg.

Skrevet

Min mann kunne giftet seg hvorsomhelst, men jeg er kristen og ville ikke gjøre det noe annet sted.

Skrevet

Et vennepar av meg som nylig giftet seg, gjorde det i kirken på grunn av tradisjon og fordi noen i familien deres var veldig kristne,..

Skrevet

Bare kristne som har svart... Og hvorfor dere gifter dere i kirken er jo innlysende.

Ingen andre?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg er ikke personlig kristen, men skal gifte meg i kirken for det. Jeg syns det er en fin ramme rundt det hele, og har ingen som helst problemer med å stå og love det ene og foran Gud. For vi hadde lovet dette uansett hvor vi hadde giftet oss. :wink:

Skrevet

jeg er vel verken kristen eller ateist jeg har ikke helt bestemt meg ennå for hva jeg tror, var veldig sikker på at jeg ikke ville tro lenger en stund, men så er det litt tvil igjen da :-?

Men vil gifte meg i kirken er vel fordi det er det jeg forbiner med det å gifte seg.

Skrevet
Jeg er ikke personlig kristen' date=' men skal gifte meg i kirken for det. Jeg syns det er en fin ramme rundt det hele, og har ingen som helst problemer med å stå og love det ene og foran Gud. For vi hadde lovet dette uansett hvor vi hadde giftet oss.[/quote']

:enig_animasjon: Som jeg skulle sagt det selv, Madam Felle! Synes kirken gir et mer høytidelig preg på seremonien, og er det jeg alltid har sett for meg.

Skrevet

Jeg synes det er feil å gifte seg i kirken "fordi det er høytidelig". Det er mange andre steder som også er høytidelige.

Dere som ikke er kristne men som likevel gifter dere i kirken; synes dere ikke det er helt feil å få Guds velsignelse over ekteskapet og alt det der?

Skrevet
Jeg synes det er feil å gifte seg i kirken "fordi det er høytidelig". Det er mange andre steder som også er høytidelige.

Dere som ikke er kristne men som likevel gifter dere i kirken; synes dere ikke det er helt feil å få Guds velsignelse over ekteskapet og alt det der?

Verken jeg eller forloveden er kristne, men vi kommer allikevel til å gifte oss i kirken. Valget har, som flere andre her har nevnt, mye å gjøre med tradisjon, rammen rundt osv. Å gifte seg hos sorensskriver/på rådhuset - blir helt feil for meg. Da jeg spurte mamma hva hun syntes om at vi velger å gifte oss i kirken (mamma er kristen), svarte hun at hun ikke så noe feil i det. Hun pekte på at det er tradisjon å gifte seg i kirken, og så la hun til: "og det kan ikke skade å få Guds velsignelse på kjøpet". :) Å, så søt mamman min er!! :hjerte:

Skrevet

Samme her! :Nikke:

Dessuten har vi et spesielt forhold til "vår" kirke fordi den ligger på det stedet hvor vi traff hverandre... Så for oss har den kirken en ekstra symbolsk betydning. Og så er den i tillegg litt eksklusiv - ikke alle får lov å gifte seg der! :wink:

Gjest Madam Felle
Skrevet

Det er din mening, men ikke min. For en kirke er det mest høytidelige stedet jeg kan tenke meg, i forbindelse vårt bryllup. :wink:

Nei syns ikke det blir feil. :wink:

Skrevet

Jeg er ikke kristen, og har alltid tenkt at jeg ikke skulle gifte meg i kirken, nettopp av den grunn.

Men nå som jeg har møtt mannen jeg skal gifte meg med, som er kristen blir det i kirken. Grunnen til det er at det betyr mere for han å gifte seg i kirken enn det gjør for meg å ikke gifte seg i kirken.

Dessuten tror jeg at for mange er det riktig å gifte seg i kirken fordi det er tradisjon.... det blir nesten som om å spørre .."hvorfor feirer de som ikke er kristne jul???""

Jeg feirer den fordi det er en tradisjon og ikke at jesus ble født...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...