Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å ta generell studiekompetanse nå og tenker på tiden etter dette. Om jeg skal gå på fagskole eller ta bachelor. Jeg hater virkelig skole, men det må jo til. Fagskole varer jo i maks 2 år, så det frister mer enn bachelor på 3 år. Har heller ingen konkrete planer om hva jeg ønsker å bli.

Dere som har gått fagskole, har dere lett fått dere jobb etterpå? Hva gikk du og hvor lenge? 

Anonymous poster hash: 31936...749
Skrevet

Hvilken fagskole da? det er jo forskjell på teknisk/maritim fagskole og mindre seriøse slik som fagskoler som tilbyr interiørutdanning o.l.

Anonymous poster hash: bae85...b78
Skrevet

Hvilken fagskole da? det er jo forskjell på teknisk/maritim fagskole og mindre seriøse slik som fagskoler som tilbyr interiørutdanning o.l.

Anonymous poster hash: bae85...b78

Treider f.eks.

Anonymous poster hash: 31936...749

Skrevet (endret)

Jeg går på Treider nå, og det virker veldig bra etter jeg har gått der i 2 uker allerede. :) Jeg var i samme situasjon som deg, og ante ikke hva jeg skulle gjøre etter vgs., men etter litt fram og tilbake valgte jeg Treider etter jeg tok ex-phil nå i vår.  

Gode og imøtekommende lærere, og stoffet gjennomgås grundig. Skal ha innleveringsoppgaver og vil tro jeg får god oppfølging fremover. 

Synes imidlertid noen går litt fort fram, men det er egentlig greit.

Kan ikke svare på hvor lett det er å få jobb, da jeg nettopp har begynt på studiet og skal gå der 1,5 år frem i tid. :) 

Endret av skravlebøtte
Skrevet

Jeg har gått 2 årig fagskole på NISS i Oslo.

Jeg opplever stadig at folk tror jeg har gått fagskole på videregående. 

De har vanskeligheter for å skjønne at dette er høyere utdanning, når det heter fagskole.

Jeg valgte et såpass "vagt" fag som ikke folk flest kjenner til. Prosjektledelse kultur utdanninga mi må jeg stadig forklare. Om du skal velge fagskole vil jeg anbefale dersom du skal ta noe konkret. Som "Regnskap og lønnsmedarbeider, juridisk sekretær osv. 

Slik at folk skjønner hva du har studert.

Du slipper å forklare deg og føle deg sykt lite verdt i jobbsammenheng.

Husk at mange som studerer til bachelor har veldig mye fri i løpet av 3 år. 

Fagskole for min del var mandag-fredag 9-4. Jeg har vært MYE mer på skolen enn flere av mine venner som har bachelorgrad. 

Anonymous poster hash: 281c8...861
Skrevet (endret)

Jeg har gått 2 årig fagskole på NISS i Oslo.

Jeg opplever stadig at folk tror jeg har gått fagskole på videregående. 

De har vanskeligheter for å skjønne at dette er høyere utdanning, når det heter fagskole.

Jeg valgte et såpass "vagt" fag som ikke folk flest kjenner til. Prosjektledelse kultur utdanninga mi må jeg stadig forklare. Om du skal velge fagskole vil jeg anbefale dersom du skal ta noe konkret. Som "Regnskap og lønnsmedarbeider, juridisk sekretær osv. 

Slik at folk skjønner hva du har studert.

Du slipper å forklare deg og føle deg sykt lite verdt i jobbsammenheng.

Husk at mange som studerer til bachelor har veldig mye fri i løpet av 3 år. 

Fagskole for min del var mandag-fredag 9-4. Jeg har vært MYE mer på skolen enn flere av mine venner som har bachelorgrad. 

Akkurat dette synes jeg faktisk var veldig trist å lese og greier nesten ikke la vær å kommentere.

At du har valgt et "vagt" fag spiller jo ingen rolle for andre? Så lenge du syntes det hørtes spennende ut må du jo få lov til det uten at folk skal få deg til å føle deg mindre verdt i jobbsammenheng???

Jeg går jo selv på fagskole og tar 1.avd. jus. Ja det er kanskje konkret, men jeg tror ikke jeg vil føle meg mer verdt enn andre som har en litt "vagere" utdanning og jeg hadde ikke trengt å gå der, men velger å gjøre det fordi jeg ønsker god undervisning før eksamen.

Man studerer jo et fag fordi man liker det og kanskje skal ha bruk for det senere i livet.

Synes du faktisk skal være stolt av deg selv uansett hva du har valgt, og ikke bry deg om hva andre mener, de har sikkert ikke noe bedre utdanning enn deg. Alle er forskjellige, noen velger en retning innen utdanning, andre velger en annen.  

Du er like mye menneske og like mye verdt som alle andre!

Endret av skravlebøtte
Skrevet

Akkurat dette synes jeg faktisk var veldig trist å lese og greier nesten ikke la vær å kommentere.

At du har valgt et "vagt" fag spiller jo ingen rolle for andre? Så lenge du syntes det hørtes spennende ut må du jo få lov til det uten at folk skal få deg til å føle deg mindre verdt i jobbsammenheng???

Jeg går jo selv på fagskole og tar 1.avd. jus. Ja det er kanskje konkret, men jeg tror ikke jeg vil føle meg mer verdt enn andre som har en litt "vagere" utdanning og jeg hadde ikke trengt å gå der, men velger å gjøre det fordi jeg ønsker god undervisning før eksamen.

Man studerer jo et fag fordi man liker det og kanskje skal ha bruk for det senere i livet.

Synes du faktisk skal være stolt av deg selv uansett hva du har valgt, og ikke bry deg om hva andre mener, de har sikkert ikke noe bedre utdanning enn deg. Alle er forskjellige, noen velger en retning innen utdanning, andre velger en annen.  

Du er like mye menneske og like mye verdt som alle andre!

Tusen takk for fine ord :) Det er bare at jeg blir fryktelig påvirket når dette har skjedd så ofte.

Enda vanskeligere er det å ha nærmere 400 000 i studielån og finne ut altfor sent at jeg vil jobbe innenfor helse. 

Føler meg litt låst kan du si

Skrevet

Utdanning ved fagskole er vel ikke "høyere utdanning" selv om det er på et nivå over/etter - eller som bygger på - videregående utdanning.

Når det er sagt så mener jeg ikke at noen skal behøve å føle skam over nivået på skolegangen/utdanningen sin.

Anonymous poster hash: df56e...357

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for fine ord :) Det er bare at jeg blir fryktelig påvirket når dette har skjedd så ofte.

Enda vanskeligere er det å ha nærmere 400 000 i studielån og finne ut altfor sent at jeg vil jobbe innenfor helse. 

Føler meg litt låst kan du si

Det forstår jeg selvfølgelig veldig godt, men man kan på en måte velge og ikke la seg påvirke så veldig selv om det ikke er så lett.

Jeg er helt sikker på at det vil være bruk for deg i arbeidslivet et sted uansett :) 

Akkurat studielånet er surt, men det kan være sånn at man plutselig ønsker å gjøre noe annet mens man studerer, og jeg har selv hørt om mange som er i den situasjonen. Det er jo ingen skam å snu, og snur du betyr det jo kanskje at du vil ende opp med det du virkelig har lyst til å jobbe med en gang i fremtiden. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok snakket med en karriereveileder for å finne en løsning som passer :) Masse lykke til! Heier på deg! :)

Skrevet (endret)

Utdanning ved fagskole er vel ikke "høyere utdanning" selv om det er på et nivå over/etter - eller som bygger på - videregående utdanning.

Når det er sagt så mener jeg ikke at noen skal behøve å føle skam over nivået på skolegangen/utdanningen sin.

Anonymous poster hash: df56e...357

Det er jeg faktisk ikke sikker på, men jeg skal ta 1. avd. jus eksamen ved universitetet som privatist og har derfor undervisning ved fagskolen. Det er ikke så mye utdanning, men på sikt er det mulig å få jobb etter endt studie noe som jeg ser på som positivt.

Synes jo det er veldig fint at det faktisk finnes fagskoler som en kan betale seg inn på når en ikke har karakterer til å komme inn på universitetet i sin by, noe jeg er glad for fordi jeg nå har mulighet til å få litt faglig tyngde, selv om det ikke på langt nær ikke er så mye som en lengre universitetsutdannelse. Er jo veldig glad for at jeg får 60 stp (noe rundt der inkl. ex-phil på 10 stp) som gjør at jeg gradvis kan bygge meg opp til å kanskje kunne komme inn videre i utdanningsløpet. :)

Endret av skravlebøtte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...