Gå til innhold

Kan jeg gi mere penger til yngstemann?


Blåskjell

Anbefalte innlegg

Jeg har 4 barn som nå er voksne /snart voksne. De 3 eldste har samme far. Yngstemann har en annen far. De 3 eldste arvet endel penger fra sin fars familie. Yngstemann har ikke fått. Mitt spørsmål er, kan jeg gi ham penger i gave, uten å gi til de andre 3. Jeg synes det er så urettferdig at han ikke skal få noe?

 

Jeg ønsker jo ikke å skape noe splid i familien. Alle 4 er gode venner. Bør jeg si ifra til de andre at han får penger, eller er det lurt at det blir mellom oss?

 

Hjertesukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det urettferdig? Hvorfor skal han arve noe fra en familie som biologisk ikke er hans?

Nå sier du ikke noe om hvor mye du tenker å gi, er det snakk om noen få 1000 lapper har det ikke noe å si. Tenker du i 100.000 kr klassen synes jeg du skal informere de andre. Hva når den yngste arver fra sin familie, da må du gi penger til de 3 andre for at det skal bli rettferdig. Dette kan fort bli dyrt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn at yngstemann ikke kommer til å arve noe fra sin fars familie. (det er litt komplisert). De 3 eldste fikk 200.000,- hver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig det der, for dine tre eldste har jo like mye krav på å arve fra deg (når den tid kommer) som den yngste har, selv om de har vært "heldige" med økonomien og arven på farssiden.

Jeg mener du ikke kan gi et større beløp til minstemann uten å avklare det med de eldste. Hvis de er gode venner alle fire så vil kanskje de eldste synes det er OK å avse eksempelvis 50000 kroner hver av det som skal bli deres morsarv for at det yngste halvsøskenet også skal få 200000 kroner til starten på voksenlivet?

PS. Hvis du gir forskudd på arv burde du sikre at det kun kan brukes som egenkapital til boligkjøp. Eneste varige verdien.

Anonymous poster hash: 50cb0...dcd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt det opp med de tre eldste, hver for seg, og sagt jeg vurderer å gi yngste samme sum for å utjevne. Og bedt dem tenke litt på det, så hatt familieråd med de 3. Yngste slulle ikke blitt informert før det evt var avklart at han ville få summen. Han ville dog ikke fått søle dem bort, det er en bit av søsknenes morsarv. De måtte gått til bolig eller noe annet viktig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tilsvarende situasjon ville jeg unnet min søster de kronene med glede. At pengene kommer fra forskjellige sider av familien anser jeg som uvesentlig, det rettferdige er at alle barna får et likt utgangspunkt. Jeg tror at de fleste som klarer å tenke lengre enn egen nese vil skjønne det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde utjevnet med å gi til yngstemann. Hadde ikke hatt samvittighet til å se de andre få såpass mye penger og han ingenting. Synes det er viktigere at alle får likt enn hvor pengene faktisk kommer fra. Og hvis du er i posisjon der du kan gi såpass med penger så ser jeg ikke problemet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig det der, for dine tre eldste har jo like mye krav på å arve fra deg (når den tid kommer) som den yngste har, selv om de har vært "heldige" med økonomien og arven på farssiden.

Jeg mener du ikke kan gi et større beløp til minstemann uten å avklare det med de eldste. Hvis de er gode venner alle fire så vil kanskje de eldste synes det er OK å avse eksempelvis 50000 kroner hver av det som skal bli deres morsarv for at det yngste halvsøskenet også skal få 200000 kroner til starten på voksenlivet?

PS. Hvis du gir forskudd på arv burde du sikre at det kun kan brukes som egenkapital til boligkjøp. Eneste varige verdien.

Anonymous poster hash: 50cb0...dcd

Eh, "fremtidig morsarv"? Mors penger er mors penger, hun kan gjøre akkurat hva hun vil med dem. dersom hun ønsker å gi penger til ett av barna for å jevne ut forskjeller, eller av helt andre grunner, er hun i sin fulle rett. Skulle tatt seg ut om jeg skulle begynne å blande meg oppi hva mine foreldre bruker pengene sine på fordi det er min "fremtidige arv". Herrejemini. Det er TS sine penger. Ferdig.
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt det opp med de tre eldste, hver for seg, og sagt jeg vurderer å gi yngste samme sum for å utjevne. Og bedt dem tenke litt på det, så hatt familieråd med de 3. Yngste slulle ikke blitt informert før det evt var avklart at han ville få summen. Han ville dog ikke fått søle dem bort, det er en bit av søsknenes morsarv. De måtte gått til bolig eller noe annet viktig.

Det er ikke en bit av noens arv, det er mors penger. Og søsknene har ingenting med det.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har råd til å jeven ut dette til den yngste uten at det går utover familiens aktiviteter eller levestandar, ville jeg gjort det uten å mukke. Dine penger er dine penger. Og en framtidig arv er det ingen som vet hvordan det går med uansett. 



Anonymous poster hash: bb4dc...845
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien kan du søle bort pengene på hva du vil, TS.

Men penger og arv har det med å få fram det verste i folk, så bra du er forsiktig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man

TS kan fritt råde over pengene mens hun lever. Barna har krav på en viss prosent av det som evt blir igjen og ikke mer. Hvis det er sikkert at barnet ikke vil arve noe fra farsiden, synes jeg ikke det er noe galt i å gi sistemann en viss sum. Synes faktisk dette er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor til barn med forskjellig far vet jeg at jeg hadde gjort det samme, og som søster vet jeg at jeg ville godtatt at mine foreldre gjorde det for mine søsken. 

Jeg hadde ikke spurt om lov, sånn som noen her mener du bør, men jeg ville ha fortalt det til alle barna. Å holde det skjult gir inntrykk av at du gjør noe galt.. Det synes jeg ikke du gjør. Det er dine penger, og hvordan du bruker de er helt opp til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dine penger TS. Jeg ville gitt til minstemann for å gjøre det rettferdig. Om de andre ungene hadde klaget hadde jeg bare sagt at de har også fått lik sum, bare av en annen. Penger er penger og om man får de fra A eller B spiller ingen rolle.



Anonymous poster hash: 519bb...395
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt gitt penger til minstemann også, men informert alle om det og hvorfor. Åpenhet er viktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville vært åpen om det, for det kunne jo fort komme for en dag uansett, dersom minstemann "plutselig" hadde egenkapital og de andre kunne begynne å lure på hvor det kom fra. Men så lenge du sitter ikke sitter i uskiftet bo, kan du jo disponere dine penger slik du vil uten at barnet får mindre når arven etter deg skal gjøres opp. Men for at dette ikke skal bli en vanskelig greie mellom søsknene, ville jeg forklart dette nøye til alle parter. De burde jo ha forståelse for at en mor tenker slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du vet at det uansett ikke kommer penger på et senere tidspunkt fra yngstebarnets far eller hans familie, ville jeg gitt ham like mye dersom du ønsker det - så lenge dette ikke vil gå utover din egen økonomi. Men for all del - informer de andre om det.

Men - synes ikke det er noe han kan forvente. Og hva om det kommer virkelig store summer til de andre - kan og vil du følge opp da også? Verden er ikke, og kan ikke alltid være, rettferdig.

Endret av Glitnir
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en bit av noens arv, det er mors penger. Og søsknene har ingenting med det.

Joda, men så store pengesummer kan fort så splid og dårlig søskenforhold. Så selv om mor råder over egne penger, tror jeg det her er klokt å ta med barna på råd. Så kan mor få fremstille saken fra sin side, og de eldste får mulighet til å bære frem sine protester før noen skade er skjedd. Hvis hun har oppdratt dem godt, vil de respektere sin mors synspunkt og ønske om å utjevne forskjellen med sine penger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...