Gå til innhold

Treningstøy og vaskeanvisning - Hva gjør dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tights, topper og sports-BHer fra bl.a. Under Armour, Puma, Nike, Shock Absorber, Röhnisch. Vaskeanvisningene ser ut til å være relativt vilkårlig satt; 30 C, 40 C og noen er merket finvask.

Jeg har et eget program på vaskemaskinen "Sport". (Det står at dette er for mikrofiber!?.) Temperaturen er på 30 C med sentrifugen på 800 omderininger pr min og ca 45 min varighet.  Dette programmet rorterer trommelen på vanlig måte etter det jeg kan se, og det er altså ingen skånsom vugging.

Men jeg er veldig fristet til å bruke mitt mix-program som er 40 C, 1400 i sentrifugehastighet, og ca 1 time langt.

Jeg har funnet artikler på nettet der man anbefaler lav sentrifugehastighet (800) og ikke høyere enn 40C for treningstøy.

Alle disse plaggene består jo av samme materiale: polyester og/eller polyamid (nylon), og spandex(elastan), så det er vanskelig å forstå at de ikke skal kunne tåle samme behandling?

Hvilken skade kan egentlig tøyet ta av å bli sentrifugert på høyere hastighet?

Det tar jo evigheter å tørke med bare 800 o/min.

Og å vaske svett treningstøy på lavere temperatur enn kroppstemperaturen, er jeg litt skeptisk til.

Så, hva gjør dere?

Følger dere vaskeinstruksjonene for hvert plagg?

Er det noen som har merket slitasje/skader ved 40C og høy sentrifugering?

Anonymous poster hash: e1b7f...99e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker hodet før vi bruker vaskemaskinens programvelgerknapp.

Om et program sentrifugerer på lav hastighet, så lar jeg programmet gjøre seg ferdig og setter på sentrifugering på 1600 omdreininger/minutt etterpå. (Bare sentrifugering).

Jeg har lært i hine dager at sentrifugering ikke sliter på klærne, (ser at noen hevder det gjør det) og har alltid sentrifugert på høyeste hastighet for å få ting tørt. Både gardiner,ull, håndvask osv. Gjør jeg dette med. Deneneste ulempen er at noe blir mer skrukkete enn det ville blitt om det ble hengt opp i fuktigere tilstand.,

Anonymous poster hash: d24e7...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker på 40 grader med samme program som andre vanlige klesplagg som går på 40 grader. Ikke opplevd at klærne har tatt skade av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke sentrifugering på 1000+ er skadelig. Det som ER skadelig, er bruk av tøymykner, samt 40 eller flere grader. Tøyet blir ikke synlig skadet, men stoffet mister sin funksjon. Fuktighetstransport blir dårligere, samt at de elastiske fibrene i stoffet slites og ødelegges.

Selv vasker jeg på sportsprogram, dvs 800 og 30 grader, og bruker alltid Omo Sport. Anbefales!

Anonymous poster hash: de8ad...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy sentrifuge er faktisk mer skånsomt, fordi klærne da ikke vil bevege seg men "klistre" seg fast i trommelen under sentrifugering.

Jeg vasker det på minst 40 grader. Tåler det ikke det kjøper jeg ikke det tøyet igjen (men har aldri opplevd at det ikke tåler det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker også på vanlig program med 40 grader og 1600 omdreininger. Har hatt noen av treningstightsene mine i flere år uten at jeg har merket noen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker "Sport"-programmet, men endrer temperaturen til 40 grader (vet ikke om det er mulig på alle maskiner, men på Bosch er det bare å bruke piltastene opp og ned). Bruker flytende OMO Color. Sentrifugering på 800 omdreininger holder, har ikke merket noen stor forskjell i tørketid om jeg kjører en ekstra sentrifugering på 1200 eller 1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Da tar jeg sjansen på å vaske alt på normalt program, 40C og sentrifugehastighet 1400 o/m (maks).

TS

Anonymous poster hash: e1b7f...99e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...