AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #1 Skrevet 30. august 2015 Hei. Kom akkurat tilbake til hybelen, og oppdaget av en gammel romkamerat hadde lagt igjen brød i brødboksen før han flyttet ut. Det var ganske nasty, grønt og muggent der, men fikk fjerna muggbrødet, og slengt brødboksen i oppvaskmaskinen. Det jeg lurer på er om brødboksen (i metall) fortsatt kan brukes etter det, eller om det er farlige muggsporer som kan være skadelig på sikt i brødboksen? Anonymous poster hash: 22cd4...d7c
Djungelvrål Skrevet 30. august 2015 #2 Skrevet 30. august 2015 Mugg overlever ikke 80 gr i oppvaskmaskin, uansett om det er tra, plast eller metall. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #3 Skrevet 31. august 2015 Får jeg nevne at oppvaskmaskiner for private hjem normalt har 70 grader C som temperatur på intensivprogram. De fleste muggsoppsporer dør ved 70 grader C, så å vaske boksen i oppvaskmaskin på intensivprogram (70 grader) tar knekken på de fleste muggsoppsporer. Anonymous poster hash: c37db...e64
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #4 Skrevet 31. august 2015 Takk for svar Fikk brått litt noia, ettersom jeg har hørt mye skrekkhistorier om muggsporer som kan forårsake kreft etc... Anonymous poster hash: 22cd4...d7c
Vox_populi Skrevet 31. august 2015 #5 Skrevet 31. august 2015 For effektivt å drepe bakteriar, sporar og sopp er steikeovnen det beste hjelpemiddelet (som dei fleste har). Gjenstandar av metall og andre ting som toler drygt 100°C, legg ein på rist i steikeovnen saman med ei langpanne med vatn og termostat på 110°C. Ti minuttar kokande vassdamp drep alt. Vassdamp er nemleg mykje meir effektivt enn kokande vatn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå