Gå til innhold

Dåp - men ikke kristen?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Da jeg leste dette med at kirken tar 90% oppslutning til sin inntekt, tenkte jeg med en gang det var snakk om kirkeskatten, ikke hvor mange man setter opp gudstjeneste for.

Kirkeskatten går jo til kirken, en viss sum per medlem, så lenge man ikke har meldt seg ut av kirken OG inn i et annet trossamfunn.

Sånn var det i hvert fall før, men slik er det kanskje ikke lenger?

Ok, dette var litt på siden.

De fleste av mine venner døper barna sine, og selv om de ikke virker hverdagskristne på meg, så tror jeg de har en mening med det.

Men for meg ville det vært høl i hue.

:ler:

Hvis hun vil konfirmeres men jeg ikke har klart å gi henne integritet nok til å døpe seg som ungdom, så får hun heller la det være. Jeg skal gi henne en god oppdragelse, men jeg kan ikke dobbeltsikre for alle hvisomatter.

Kirkeskatt har vi ikke i Norge. Det har vi aldri heller hatt her i landet. Kirken får bevilgninger direkte fra staten alt etter hva politikerne synes det er behov for.

På kirkens nettsider finner du info om hvordan kirken er finansiert. Kirkeskatt er noe man har i andre land. I Norge blir ikke støtten til kirken regnet ut fra flere kriterier enn kun medlemstall. Kirkelig aktivitet har også betydning for hvordan politikere og kommuner bevilger penger. Medlemsstøtte pr. medlem er noe alle de andre tros/livssynssamfunnene får,uavhengig av aktivitet.

Skjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
For meg blir det feil at et barn skal døpes når foreldrene ikke er kristne.

Jeg synes også det blir feil av ikke-kristne å gå til kirke julaften fordi det er 'koselig'. Jeg skjønner ikke logikken av å gå til kirke en gang i året for å høre et budskap man ikke tror på og ikke har et forhold til. Men på den annen side synes jeg det er fryktelig koselig med Snikker Andersen på TV til jul, uten at jeg tror på julenissen, så kanskje er det noe av det samme?

Å gå i kirken på julaften på grunn av stemningen bør vel folk få lov til.

Jeg synes det blir veldig snevert om man skulle stått i døra og krevd begrunnelse av folk før de får gå i kirken.

Jeg kunne funnet på å gått i et buddhisttempel under en høytid for å oppleve noe av stemningen der. Jeg har også vært i moske under en av de muslimske høytidene. Jeg kan ikke forstå hvorfor man må ha så intense grunner for å oppsøke slike steder.

Jeg leser eventyr fordi de gir meg god stemning. Jeg trenger ikke å tro på dem av den grunn.

Skjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermen:

Å gå i kirken på julaften på grunn av stemningen bør vel folk få lov til. Jeg synes det blir veldig snevert om man skulle stått i døra og krevd begrunnelse av folk før de får gå i kirken.

Nå hevdet jeg vel heller ikke at de ikke skal få lov til det eller at det skal avkreves medlesmsskapsbevis ved inngangen. Jeg sier bare at for meg blir det feil. Det er jo tydelig at det ikke er feil for andre, ettersom de tropper opp til kirke til jul tross manglende tro. Jeg stiller meg bare undrende til at ikke-kristne føler behov for en kristen stemning, enten det nå er jul eller dåp.

Jeg leser eventyr fordi de gir meg god stemning. Jeg trenger ikke å tro på dem av den grunn.

Ja, som jeg sa: Snikker Andersen og gud stiller jevnt på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg synes det er en mangel på respekt overfor de som faktisk er kristene å bruke deres hus til en sermoni man selv mener ikke har noen hensikt. Hvorfor love at barnet skal oppdras kristent hvis man selv ikke mener at det finnes en Gud. Hvorfor starte livet til et barn med en løgn? Greit nok at man ikke lyver til Gud hvis han ikke eksisterer, men man lyver til en forsamling mennesker og det er da veldig synd?

Jeg ser heller ikke behovet for å gå i kirken på julaften når man ikke er kristen, men det er jo opptil den enkelte person hva de mener er riktig, der kommer man i hvertfall ikke med noen løfter.

SKJERM; er du helt sikker på det du sier om medlemstall eller ikke stemmer? Dette fant jeg i kirkeloven: http://www.kirken.no/Materiell/lovsamling.cfm:

Barn anses å høre inn under Den norske kirke fra fødselen såfremt en av foreldrene er medlem. Hvis en av foreldrene ikke er medlem av Den norske kirke, kan de melde fra til kirkebokføreren at barnet ikke skal anses å høre inn under denne.

Blir foreldre som har foreldreansvaret sammen, begge medlemmer av Den norske kirke, skal også deres barn under 15 år anses å høre inn under denne. Tilsvarende gjelder dersom en far eller mor som har foreldreansvaret alene, blir medlem av Den norske kirke.

Så det er ikke alle foreldre som melder inn barnet sitt.. noen blir det fordi foreldrene ikke har meldt seg ut av statskirken. (ikke aktiv innmelding)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker faktisk ikke om jeg har svart før, men jeg synes det er galt å døpe et barn når man ikke er kristen, enig med trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mari

Medlemmer er kun de som er døpt.

Tilhørende er de som ikke er døpt, men hvor minst en av foreldrene er medlemmer og ikke har meldt fra om at barnet evt. ikke skal være tilhørende.

Kirkelig medlemsregister opererer derfor med to tall. Det er medlemmer, og medlemmer + tilhørende.

Når kirken skal oppgi medlemstall for søknader om økonomisk støtte til f.eks arbeid blant barn og unge er det medlemstallet som betyr noe.

Tilhørende blir regnet med i noen sammenhenger, mest aktuelt er det i forhold til gravferd. Tilhørende har rett på kirkelig gravferd.

Ettersom det er satt et sterkt skille i medlemsregisteret på medlemmer og tilhørende er dette selvsagt tall som stortinget får når de skal beregne overføringer til kirken, men så lenge det ikke er medlemsbasert statstøtte til den norske kirke, kan staten velge å gjøre med tallene som de vil. Hvis kirke og stat skiller lag, og støtten blir totalt medlemsbasert vil nok dette systemet også endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg vel lest feil i kirkeloven da, for jeg mente bestemt at det sto at barn av en medlem og en ikke medlem automatisk ble medlem. Og at de ble meldt ut når de ble 18 hvis de ikke var døpt, men jeg kan jo ha lest feil, får gå tilbake og lese en gang til.. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Er jo enig og uenig med mye av det som skrives her på en gang.

Enig med at man ikke skal døpe så latterliggjøre, men uenig at det er feil å velge for barnet.

Jeg personlig tror på Gud, men er ikke enig med alt i bibelen, samt ikke alt som de kristne sier og gjør.

Men føler meg mest knyttet til statskirken og valgte å døpe min sønn. Det er tross alt kristendommen hele Norges lover og regler er bygget ut fra. Jeg går sjelden i kirken, men er av de som liker å nyte freden, roen og musikken og stemningen juleaften.

Min mann var helt likgyldig til dåpen, men jeg fikk lov å bestemme etter at vi hadde hatt en prat med en kusine av mannen.

Hun var ikke døpt og skulle nå konfimere seg. Jeg spurte henne om hun ville ha konfirmert i kirken hvis hun hadde sluppet å døpe seg i dag først. Da sa hun at det kunne i hvertfall vært lettere å ta den avgjørelsen hvis hun hadde vært døpt som liten. Det er ikke så lett å ta avgjørelsen om å døpes som 14-15 åring. Det var i hvertfall det hun sa.

Jeg syns det personlig er veldig greit å tilhøre et trossamfunn og det vil jeg gjerne ikke nekte min sønn heller. Jeg gir ham muligheten til å få innsyn i kristendommen så får han selv velge om han vil melde seg ut eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...