AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #1 Skrevet 30. august 2015 Jeg har en hest, men ønsker meg nå en ny til 100.000 kr. Men har jo ikke de pengene på konto. Så vurderer å ta opp lån. Men hva slags lån blir dette? Forbrukslån? Går man bare til banken og ber om lån til hest? Noen med erfaringer? Anonymous poster hash: ff2d2...fce
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #2 Skrevet 30. august 2015 Dette blir nok hestelånAnonymous poster hash: 83158...87c 8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #4 Skrevet 30. august 2015 Herregud. Du må ikke finne på å ta opp et lån på 100.000 for å kjøpe hest!! Med hest følger det stor risiko, en skade vil kunne gi både høye dyrlegeregninger og tapt verdi på hesten, og de fleste hester faller naturlig i verdi. Har du økonomi til å ha hest med både stalleie, veterinær, trening, utstyr, forsikring, hovslager, ekstra for og betjene et forbrukslån på 100 000, bør du også kunne ha råd til å spare for å kjøpe hesten.Anonymous poster hash: 88447...aaf 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #5 Skrevet 30. august 2015 Jeg vet hva utgiftene er, jeg har som sagt hest fra før. Kommer jo til å forsikre den, så det du nevner er ikke noe problem. Noen som kan svare på spørsmålet? Anonymous poster hash: ff2d2...fce 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #6 Skrevet 30. august 2015 Dyr hestepølse.Anonymous poster hash: 291cf...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #7 Skrevet 30. august 2015 Jeg vet hva utgiftene er, jeg har som sagt hest fra før. Kommer jo til å forsikre den, så det du nevner er ikke noe problem. Noen som kan svare på spørsmålet?Anonymous poster hash: ff2d2...fce Svaret på spørsmålet er: Du kan ta opp forbrukslån. Banken gir faen i hva de pengene blir brukt til, og renten er deretter. Anonymous poster hash: 88447...aaf 1
Gjest Skrevet 31. august 2015 #8 Skrevet 31. august 2015 Hvis du tar opp forbrukslån for å kjøpe hest, så forsøk i det minste å betale det ned så raskt som mulig! Dvs mye raskere enn de ber om. Det er et lån med høye renter. Og unngå å kjøpe 7-8 saler og bøttevis med bling! Kjør alt du har av ekstra penger inn på lånet.
-Jiinxs- Skrevet 31. august 2015 #9 Skrevet 31. august 2015 (endret) Hvis du ikke har en stabil og god inntekt, så synes jeg det virker mindre smart å ta opp et forbrukslån for å kjøpe ny hest. Men om du gjør det så ikke nevn hva det er til. Endret 31. august 2015 av -Leon-
Dixie Skrevet 31. august 2015 #10 Skrevet 31. august 2015 Tja, kjenner fler som har gjort det. Som nevnt må du enten ta det som forbrukslån med tilhørende rente, eller låne opp på leilighet ol om du har mulighet for det.
-Fiona- Skrevet 31. august 2015 #11 Skrevet 31. august 2015 Gratulerer til alle som ikke klarer å svare på det TS spør om. Hvordan har dere det der oppe på den høye hesten deres? (...hehe.) Anyway, det blir nok forbrukslån, evt. med sikkerhet i verdier du måtte ha :-) 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #12 Skrevet 31. august 2015 Jeg synes absolutt du bør spare først i stedet for å ta opp forbrukslån. Da betaler du samlet sett mye mindre for hesten og "betalingsperioden" tar kortere tid. Anonymous poster hash: 0d022...5d2
Pengebingen Skrevet 31. august 2015 #13 Skrevet 31. august 2015 Nei nei nei, det er dårlig ide. Du kan ikke ta forbrukslån bare fordi du har lyst på noe dyrt... Spar opp de 100.000 først og så kan du kjøpe hest. Du får sikkert lån, men det er fryktelig uøkonomisk. 1
Million Skrevet 31. august 2015 #14 Skrevet 31. august 2015 (endret) Nei nei nei, det er dårlig ide. Du kan ikke ta forbrukslån bare fordi du har lyst på noe dyrt... Spar opp de 100.000 først og så kan du kjøpe hest. Du får sikkert lån, men det er fryktelig uøkonomisk. "Du kan ikke"...? Selvfølgelig kan hun det, om hun vil. Det er ikke noe penge-politi som kommer stormende og arresterer deg hvis noen tar et forbrukslån og kjøper seg noe dyrt. Svaret ditt burde vel heller være "Du burde ikke...". Jeg kan bare føye meg i rekken av de som sier det er lite smart å ta et så stort forbrukslån for å kjøpe en ting som bare vil øke utgiftene enda mer. Det er DYRT å ha hest, og betjene et forbrukslån i tillegg kan vise seg å bli mer enn man klarer. Så trådstarter......Anbefaler at du sparer pengene istedet. Endret 31. august 2015 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #15 Skrevet 31. august 2015 Enten må ta opp et usikret lån, såkalt forbrukslån, eller du kan ta opp et sikret lån dersom du kan stille sikkerhet i f.eks. bolig. Et usikret lån er fra dyrt via veldig dyrt til hinsides dyrt, mens et sikret lån er billigere. Ta kontakt med banken din og få et tilbud. Når dette er sagt er det en veldig dårlig ide å låne penger for å kjøpe seg et slikt "luksusgode". Dette er noe du bør spare opp penger til. Anonymous poster hash: cbd1e...f88
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #16 Skrevet 31. august 2015 Et kjapt regnestykke tilsier at et lån på 100.000 nedbetalt over typisk 5 år med 16% rente vil koste deg ca 2.500 kr per måned og totalt 46.000 i renter. Anonymous poster hash: cbd1e...f88
Musicman Skrevet 31. august 2015 #17 Skrevet 31. august 2015 (endret) Det er ikke dummere å ta opp lån for å kjøpe hest enn det er å ta opp lån for å kjøpe bil, hvis man får lik rente, men begge deler er ganske dumt. Men ja, tror det er mulig. Endret 31. august 2015 av Musicman 1
-Jiinxs- Skrevet 31. august 2015 #18 Skrevet 31. august 2015 Det er ikke dummere å ta opp lån for å kjøpe hest enn det er å ta opp lån for å kjøpe bil, hvis man får lik rente, men begge deler er ganske dumt. Men ja, tror det er mulig. Uten å være skråsikker. Så pleier et billån ha bedre rente enn et forbrukslån. 2
Grønt blad Skrevet 31. august 2015 #19 Skrevet 31. august 2015 Har du bolig som du har betalt ned en del på eller som har hatt sterk verdistigning, kan du kanskje låne på boligen (refinansiere). Har du ikke det, blir det forbrukslån. Å ta opp 100 000 i forbrukslån er fryktelig dumt, i betydningen ekstremt dumt. Det er kjempedyrt, og faktisk like teit som å låne 100 000 for å kjøpe en veske eller et par sko. Lån heller penger til kunst Vi snakker luksusfellenkandidat. Du bør spare opp minst halvparten av kjøpesummen før du låner penger til hest. Pengene skal betales tilbake, og ved å spare opp halvparten får du inntrykk av hvor lang tid det tar og hvor hvor mye det krever av økonomien å skulle betale tilbake. I tillegg kommer utgifter til renter.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #20 Skrevet 31. august 2015 Jeg har en hest, men ønsker meg nå en ny til 100.000 kr. Men har jo ikke de pengene på konto. Så vurderer å ta opp lån. Men hva slags lån blir dette? Forbrukslån? Går man bare til banken og ber om lån til hest? Noen med erfaringer? Anonymous poster hash: ff2d2...fce Du har allerede hest. Du fortsetter å ha den hesten mens du sparer opp de 100 000 kr du trenger for å kjøpe ny hest. Alternativet er som flere har sagt: Usikret forbrukslån med dertil psykorente. Anonymous poster hash: 9f824...f02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå