FreeLife Skrevet 30. august 2015 #1 Del Skrevet 30. august 2015 (endret) Leste i en artikkel om "er kapitalismen død" i Aftenposten, også presterer artikkelforfatter å trekke fram Über som eksempel på ikke-kapitalisme og den tradisjonelle taxinæringen som de onde kapitalistene. Men dette er jo fullstendig snudd på hodet. Über er jo reinspikka kapitalisme, i mens drosjebransjens monopol er et eksempel på nettop det motsatte. De har jo monopol fordi staten regulerer og styrer i deres favør, og har gjort det vanskelig for konkurranse. Så er det bare slik at folk ikke forstår hva kapitalisme er for noe? Man har blitt fóret med ideer og tanker om at det er ondskap som onde rike hvite menn med masse penger står for. Ikke frihet, muligheter og utvikling som det FAKTISK står for. Dette var en merkelig artikkel som argumenterer FOR kapitalisme når budskapet liksom skulle være å svartmale den..Makes no sense. Vi har vel ikke hatt ekte kapitalisme siden etterkrigstiden, og da gikk det meg bekjent ganske bra med verdensøkonomien? http://www.aftenposten.no/okonomi/Fjerner-kapitalismen-med-et-tommelsveip-8140483.html Endret 30. august 2015 av FreeLife 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #2 Del Skrevet 30. august 2015 Nå står det vel ingen ting om at Uber er ikke-kaptialisme, men delingsøkonomi. Og de blir brukt som et eksempel på hvordan man kan knekke kapitalismen som den er i dag. Men jeg ser ingen ting om noe anti-kapitalistisk. Man lar "mannen på gata" selv få bestemme lettere over hvordan han/hun skal tjene sine penger uten at en "monopolmakt" sitter og styrer ovenfra og ned. Anonymous poster hash: 1fa13...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 30. august 2015 #3 Del Skrevet 30. august 2015 Artikkelen i The Guardian leste jeg for flere uker siden. Den er interessant, men etter min mening for optimistisk. Delingsøkonomien er selvsagt stikk i strid med kapitalismen fordi den oppløser eiendomsforholdet til produksjonsmidlene. Ifølge Mason er det nå informasjonen som er den viktigste varen, faktisk den eneste varen som har en reell verdi, og den er blitt gratis: Ingen eier den lenger. Men, som sagt, jeg er ikke så optimistisk som Paul Mason. Likevel har jeg litt sansen for ham, også fordi han i utgangspunktet er musikolog. Slike folk har ofte bedre gehør enn andre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FreeLife Skrevet 31. august 2015 Forfatter #4 Del Skrevet 31. august 2015 Nå står det vel ingen ting om at Uber er ikke-kaptialisme, men delingsøkonomi. Og de blir brukt som et eksempel på hvordan man kan knekke kapitalismen som den er i dag. Men jeg ser ingen ting om noe anti-kapitalistisk. Man lar "mannen på gata" selv få bestemme lettere over hvordan han/hun skal tjene sine penger uten at en "monopolmakt" sitter og styrer ovenfra og ned. Anonymous poster hash: 1fa13...cbb Ja, nettop. Kapitalisme.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #5 Del Skrevet 31. august 2015 Man lar "mannen på gata" selv få bestemme lettere over hvordan han/hun skal tjene sine penger uten at en "monopolmakt" sitter og styrer ovenfra og ned. Stort mer monopolistisk enn et eneste selskap som styrer persontransporten i hele verden kan det vel knapt bli. Anonymous poster hash: e6619...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå