Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var syk 2 uke i ny jobb, har nå vært ansatt i 4 uker (medregnet sykeuken) og har blitt syk igjen. Ny jobb i bhg. Får ikke sykepenger av av jobben for første gang jeg er syk, men lurer på om jeg får det nå som jeg har vært ansatt i 4 uker? Eller trekkes det fra den ene uken jeg var syk, slik at jeg må jobbe enda en uke før jeg får sykepenger, selvom jeg har vært ansatt i fire uker? Altså om du blir syk innen disse fire ukene, må du opparbeide den uken du var syk før du får rett på sykepenger?

Anonymous poster hash: 7838d...22d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss. Er du bare ute etter å opparbeide deg retten til sykepenger  :sjokkert:

Anonymous poster hash: 742cf...1bb
  • Liker 5
Skrevet

Nei, den uken du var syk tidligere trekkes ikke fra. 

Når det gjelder anonym over meg så er det vanlig å bli en del syk i begynnelsen når man jobber med barn. 

• Liker 1
Skrevet

Jøss. Er du bare ute etter å opparbeide deg retten til sykepenger :sjokkert:

Anonymous poster hash: 742cf...1bb

Eh nei? Men du må vel tenke selv at det er ganske tøft å kun få halv lønn når man har utgifter.

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Var syk 2 uke i ny jobb, har nå vært ansatt i 4 uker (medregnet sykeuken) og har blitt syk igjen. Ny jobb i bhg. Får ikke sykepenger av av jobben for første gang jeg er syk, men lurer på om jeg får det nå som jeg har vært ansatt i 4 uker? Eller trekkes det fra den ene uken jeg var syk, slik at jeg må jobbe enda en uke før jeg får sykepenger, selvom jeg har vært ansatt i fire uker? Altså om du blir syk innen disse fire ukene, må du opparbeide den uken du var syk før du får rett på sykepenger?

Når ble det du frisk sist? Hvor mange dager har du arbeidet før du ble syk igjen?

Skrevet

Nei, den uken du var syk tidligere trekkes ikke fra.

Når det gjelder anonym over meg så er det vanlig å bli en del syk i begynnelsen når man jobber med barn.

Tusen takk for svar. :) Desverre mye sykdom ja, ikke jobbet i barnehage før så blir nok mye det første året.

TS

Skrevet

Når ble det du frisk sist? Hvor mange dager har du arbeidet før du ble syk igjen?

Jeg ble "frisk" altså ikke 100% men kom på jobb igjen fredag samme uke. Hadde jobbet i 2 uker. Jobbet i 2 uker nå igjen etter jeg ble frisk :)

Ts

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Jeg ble "frisk" altså ikke 100% men kom på jobb igjen fredag samme uke. Hadde jobbet i 2 uker. Jobbet i 2 uker nå igjen etter jeg ble frisk :)

Ts

Har du jobbet 16 kalenderdager så har du ingenting å bekymre deg over :)

Skrevet

Har du jobbet 16 kalenderdager så har du ingenting å bekymre deg over :)

Jeg jobber kun hverdager. Mandag til fredag :/ så jeg har jo egentlig kun VÆRT på jobb i 10 dager. Regner man med helgene har jeg jo vært frisk fra siste fraværsdag over 16 dager. Er det altså en regel på dette? :)

Ts

Skrevet

11*dager ikke 10

Ts

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Jeg jobber kun hverdager. Mandag til fredag :/ så jeg har jo egentlig kun VÆRT på jobb i 10 dager. Regner man med helgene har jeg jo vært frisk fra siste fraværsdag over 16 dager. Er det altså en regel på dette? :)

Ts

Kalenderdager = alle dager på kalenderen som betyr lørdag og søndag også

Skrevet

16 dager spiller ingen rolle i dette tilfellet. Du må ha jobbet i fire uker for å ha rett til sykepenger. At du har fri i helgene forlenger ikke perioden. Perioden blir heller ikke forlenget ved ditt sykefravær så lenge du har levert sykmelding fra lege. Dersom du kom rett fra en annen jobb kan du ha rett på sykepenger fra NAV i de første fire ukene selv om du ikke har rett på det fra nåværende arbeidsgiver.

Skrevet

16 dager spiller ingen rolle i dette tilfellet. Du må ha jobbet i fire uker for å ha rett til sykepenger. At du har fri i helgene forlenger ikke perioden. Perioden blir heller ikke forlenget ved ditt sykefravær så lenge du har levert sykmelding fra lege. Dersom du kom rett fra en annen jobb kan du ha rett på sykepenger fra NAV i de første fire ukene selv om du ikke har rett på det fra nåværende arbeidsgiver.

Ok. Takk for svar. Slik jeg forstår det har jeg nå etter 4 ukers ansettelse krav på sykepenger, selvom jeg har vært syk allerede :)

Skrevet

Sykepenger etter kun 4 uker forutsetter vel att du fått sykemelding? Egenmelding kan først brukes etter 8 uker.

Anonymous poster hash: 1561f...803
  • Liker 1
Skrevet

Du må levere sykemelding fra første dag når du har vært ansatt kun fire uker. Hvis du har sykemelding for de andre to ukene du var syk kan du søke NAV om refusjon, hvis du kommer fra en annen jobb.

Skrevet

Sykepenger etter kun 4 uker forutsetter vel att du fått sykemelding? Egenmelding kan først brukes etter 8 uker.

Anonymous poster hash: 1561f...803

Har fått sykemelding :)

Skrevet

Du må levere sykemelding fra første dag når du har vært ansatt kun fire uker. Hvis du har sykemelding for de andre to ukene du var syk kan du søke NAV om refusjon, hvis du kommer fra en annen jobb.

Jepp er i prosessen med å søke hos NAV. Så er mest de denne uken nå jeg lurer på. altså jeg har jobbet 2 uker etter jeg ble frisk, før jeg nå ble syk igjen. Men vært ansatt i 4 uker.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...