Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går nå tredjeåret økad. Har tatt to år i Norge, og er nå i utlandet å tar tredjeåret. Har begynt å lure en del på hva jeg har lyst å gjøre når jeg er ferdig med bachelorgraden min. Er utrolig usikker på hva som er smart å gjøre. Helst har jeg egentlig lyst å starte rett på mastergraden. Problemet er at jeg har null penger på sparekonto, det lille jeg har kommer til å brukes her, i tillegg til at jeg skal låne litt penger av foreldrene mine for å reise i ferien. Er sikkert ikke det smarteste, men føler at det er nå eller aldri jeg har mulighet til å reise rundt i Asia. 

Det jeg har vurdert er å ta et år pause mellom bachelor og master for å jobbe. Tenker da å bo hjemme hos foreldrene mine for å spare til leilighet og for å ha litt buffer til studielivet når jeg starter på master. Problemet er at da må jeg flytte hjem igjen til nord-norge, og vet ikke helt hvilken type jobb jeg kan få med bare bachelor? er ikke så stort jobbmarket her som i Oslo, der jeg har lyst å bo når jeg er ferdig å studere. I tillegg så frister det veldig lite å bo hjemme igjen, ha null privatliv, har nesten ingen venner igjen i hjembyen heller. Men må man, så må man. Er jo sikkert greit med litt mer jobberfaring også.

Eller burde jeg starte rett på master? Da vil jeg være ferdig utdannet når jeg er 23. Har null relevant jobberfaring til det jeg studerer, men er kanskje lettere å få relevant jobb når jeg har bachelor. Vil også ha null kr på sparekonto til leilighet når jeg er ferdig, er det veldig dumt? Føler alle andre på min alder har mange hundretusen på bsu. Men statistikk tilsier jo at nyutdannede siviløkonomer har 400-500.000 i startlønn. Får vel spart en del av det hvis jeg vil, selv om jeg leier i Oslo?

Det jeg tenker på er egentlig om det kommer til å lønne seg veldig mye å ta et friår for å spare penger, eller om jeg bare burde starte rett på master. Vet jeg enda har tid til å bestemme meg, men går rundt en del å tenker på dette. Ikke bare det med sparekontoen, men også det å være ferdigutdannet som 23, for så å starte rett i seriøs jobb osv. Kan jo hende det er lurt å vente et år for å bli mer "moden"...

Anonymous poster hash: 0768c...ce7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok nettopp master i utlandet, og skulle ønske jeg tok et år mellom. Det har vært jævlig tungt, og jeg føler meg slettes ikke klar for å begynne i jobb i en alder av 23.

Anonymous poster hash: c2fc4...e1e
Skrevet

Er det noen mulighet for å ta master på deltid da? Da kan du jo tjene penger samtidig som du fortsetter når du er i studentdrivet.

Anonymous poster hash: d686f...b25
Skrevet

Jeg ville kjørt på og blitt ferdig så fort som mulig tror jeg :) Og prøvd å få en relevant ekstra/deltidsjobb.

Skrevet

Master på deltid er uaktuelt. Hadde vært digg å blitt ferdig på en måte, men er litt stressa for det økonomiske.

• 6 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Fant denne tråden da jeg er i akkurat samme situasjon selv nå😅 Ferdig med økad bachelor til neste år, aner ikke hva jeg skal gjøre etter det.. Tror ikke jeg er klar for å starte på master hvertfall. 

Ts, om du tilfeldigvis ser dette, hva endte du opp med å gjøre? 

Anonymkode: 94d25...761

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2015 den 15.58):

Jeg går nå tredjeåret økad. Har tatt to år i Norge, og er nå i utlandet å tar tredjeåret. Har begynt å lure en del på hva jeg har lyst å gjøre når jeg er ferdig med bachelorgraden min. Er utrolig usikker på hva som er smart å gjøre. Helst har jeg egentlig lyst å starte rett på mastergraden. Problemet er at jeg har null penger på sparekonto, det lille jeg har kommer til å brukes her, i tillegg til at jeg skal låne litt penger av foreldrene mine for å reise i ferien. Er sikkert ikke det smarteste, men føler at det er nå eller aldri jeg har mulighet til å reise rundt i Asia. 

Det jeg har vurdert er å ta et år pause mellom bachelor og master for å jobbe. Tenker da å bo hjemme hos foreldrene mine for å spare til leilighet og for å ha litt buffer til studielivet når jeg starter på master. Problemet er at da må jeg flytte hjem igjen til nord-norge, og vet ikke helt hvilken type jobb jeg kan få med bare bachelor? er ikke så stort jobbmarket her som i Oslo, der jeg har lyst å bo når jeg er ferdig å studere. I tillegg så frister det veldig lite å bo hjemme igjen, ha null privatliv, har nesten ingen venner igjen i hjembyen heller. Men må man, så må man. Er jo sikkert greit med litt mer jobberfaring også.

Eller burde jeg starte rett på master? Da vil jeg være ferdig utdannet når jeg er 23. Har null relevant jobberfaring til det jeg studerer, men er kanskje lettere å få relevant jobb når jeg har bachelor. Vil også ha null kr på sparekonto til leilighet når jeg er ferdig, er det veldig dumt? Føler alle andre på min alder har mange hundretusen på bsu. Men statistikk tilsier jo at nyutdannede siviløkonomer har 400-500.000 i startlønn. Får vel spart en del av det hvis jeg vil, selv om jeg leier i Oslo?

Det jeg tenker på er egentlig om det kommer til å lønne seg veldig mye å ta et friår for å spare penger, eller om jeg bare burde starte rett på master. Vet jeg enda har tid til å bestemme meg, men går rundt en del å tenker på dette. Ikke bare det med sparekontoen, men også det å være ferdigutdannet som 23, for så å starte rett i seriøs jobb osv. Kan jo hende det er lurt å vente et år for å bli mer "moden"...

Du er da ikke 23 år når du er ferdig med master. Minst 24, hvis du gikk høskole direkte etter vgs.

Anonymkode: 0a4dc...981

AnonymBruker
Skrevet

Kjør på! Hadde selv to "pauseår" mellom bachelor og master. Følte jeg ble mer moden og fikk livserfaring. I tillegg hadde jeg en deltidsjobb i denne perioden som var mer interessant enn masteren å snakke om på jobbintervju da jeg fikk min første jobb som nyutdannet. Hvis du bare skal reise, så ville jeg kanskje begrenset meg til 6mnd eller ett år maks.

Anonymkode: f1a0e...8dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kjør på! Hadde selv to "pauseår" mellom bachelor og master. Følte jeg ble mer moden og fikk livserfaring. I tillegg hadde jeg en deltidsjobb i denne perioden som var mer interessant enn masteren å snakke om på jobbintervju da jeg fikk min første jobb som nyutdannet. Hvis du bare skal reise, så ville jeg kanskje begrenset meg til 6mnd eller ett år maks.

Ikke jeg som er ts, men godt å se at jeg boosta tråden😄 

Hadde du en relevant jobb mellom bachelor og master? Redd jeg ikke finner noe relevant som nyutdanna, men vurderer da å ta en eller annen vikarjobb. Føler meg liksom ikke helt klar for master

AnonymBruker
Skrevet

Tenk at det er 6 år siden 2015. Tiden flyr! :tog:

Anonymkode: fc105...ce4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du er da ikke 23 år når du er ferdig med master. Minst 24, hvis du gikk høskole direkte etter vgs.

Anonymkode: 0a4dc...981

Hvis man har bursdag senere på året enn mai/juni er man jo fortsatt 23 når man er ferdigutdannet

Anonymkode: 2b9e0...a8d

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke jeg som er ts, men godt å se at jeg boosta tråden😄 

Hadde du en relevant jobb mellom bachelor og master? Redd jeg ikke finner noe relevant som nyutdanna, men vurderer da å ta en eller annen vikarjobb. Føler meg liksom ikke helt klar for master

Har bachelor og master i økonomi og administrasjon, og jobbet i deltidsjobben med budsjett, regnskap og organisering for en liten bedrift, så vil si det var semi-relevant. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har bachelor og master i økonomi og administrasjon, og jobbet i deltidsjobben med budsjett, regnskap og organisering for en liten bedrift, så vil si det var semi-relevant. 

Takk for svar! Var det vanskelig for deg å få relevant jobb etter bachelor, og evt andre du studerte med? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenk at det er 6 år siden 2015. Tiden flyr! :tog:

Anonymkode: fc105...ce4

7 år 🙂

Anonymkode: 379b9...4bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på master, rett etter at jeg var ferdig med bachelorgraden. Sett i etterpåklokskap skulle jeg fått en relevant jobb et par år mellom bachelor og master. Da hadde jeg hatt mye mer empiri til å skrive masteroppgaven. Er nå snart 3 år siden jeg var ferdig utdannet, og merker jo nå hvor lett jeg skulle ha skrevet masteroppgaven med den erfaringen jeg har på fagfeltet nå. 

Anonymkode: 4dc97...260

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! Var det vanskelig for deg å få relevant jobb etter bachelor, og evt andre du studerte med? 

Ble tipset gjennom bekjentskap, søkte og fikk den. Flere medstudenter fikk semi-relevante deltidsjobber via vikarbyråer, så det kan være et tips.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til høsten er jeg på mitt femtende pauseår. Pass deg for den fella der, plutselig sitter du med en helt grei jobb, årslønn til å leve av, boliglån og en liten i magen, da er det vanskeligere å gå tilbake til studiene... 😅

Det ble ikke noen master på meg. Litt kjipt, jeg vet jeg hadde greid det, men motivasjonen manglet den gangen det var aktuelt. 

Anonymkode: 8d311...a8c

AnonymBruker
Skrevet

Tok 19 rolige pauseår mellom bachelor og master. I gode gamle dager var det helt greit å bare ta bachelor. Good times.

Anonymkode: b853d...363

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...