Gå til innhold

Kattene går inn for å gå på do...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to katter, og flyttet til nytt sted for ikke så lenge siden. Da vi flyttet hit hadde vi kattene inne i to uker før vi slapp dem ut. På det gamle stedet hadde de kasse inne, men gikk sjelden i den. Den var ment som "krisesituasjoner" ol. Det fungerte bra.

På det nye stedet vi bor nå, så går de kun i kassa. De kan være ute hele natten og stå og klorer på døren om morgenen. Når de kommer inn løper de rett til doen.. Det virker som de tror dette er det eneste alternativet? De holder seg hele natten ute, for så å løpe desperat inn igjen. Vi bor i et koselig sted med masse skog/grønt o.l rundt huset.

Det ender bare med at doen lukter etter besøk (særlig ved nummer 2), og det er plagsomt. Hadde vært greiere om alt bare kunne gjøres ute.

Vi flyttet 1. aug., så de har hatt utemulighet i to uker. Ingen bedring.

Har noen hatt samme problemet, og har noen råd til hvordan vi kan få dem til å gå ute? Takknemlig for svar :)

Anonymous poster hash: dc144...bfb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett ut en kasse.

• Liker 2
Skrevet

La dem bruke kassen inne hvis det er det de vil.

Anonymous poster hash: 9704d...f66
  • Liker 4
Skrevet

De er utrygge og ligger "lavt i terrenget" på et nytt sted. Ganske sikkert er det mange markeringer i området. Katter markerer med urin, og enda sterkere med avføring. Det har alt med territorie å gjøre. De har ikke tatt opp kampen på ordentlig enda for å si det sånn, og føler derfor at det eneste trygge stedet å gjøre fra seg er inne. Bare la det være som det er, med tiden ordner det seg. Ikke ta bort doen i alle fall, la de ta det i sitt eget tempo.

• Liker 5
Skrevet

La dem bruke kassen inne hvis det er det de vil.

Anonymous poster hash: 9704d...f66

Enig

Men katteeieren kan velge å ha kasse både ute og inne, slik at kattene kan velge

Utekassen bør kanskje være uten lokk, slik at katten kan føle seg tryggere

Anonymous poster hash: a78d6...571

• Liker 1
Skrevet

Dersom avføring lukter, så er det kanskje en ide å skifte kattemat. Hvilket merke bruker du nå? Mye våtfor kan gjøre de dårlig i magen også.

Anonymous poster hash: 0e85b...d25
  • Liker 1
Skrevet

Dersom avføring lukter, så er det kanskje en ide å skifte kattemat. Hvilket merke bruker du nå? Mye våtfor kan gjøre de dårlig i magen også.

Avføring lukter da uansett..

Skrevet

Må si meg enig med det. Våre får kvalitetsfór fra dyrlege/dyrebutikk, og nesten ikke våtfór, er i tillegg kastrerte, og vi kan likevel lukte når de gjør nr 2. Pga god sand med litt duft i så forsvinner lukta heldigvis fort da, så er ikke spesielt plagsomt.

Skrevet

Takk for svar :)

Selvfølgelig kan de bruke kassen inne. Men det er kjekkere for alle om de går ute mesteparten av tiden. De står jo på trappa og tripper om morgenen i blant, og det ser ikke akkuratt behagelig ut for dem.

Er andre katter i nabolaget her, så kan jo hende det er derfor. Kanskje bare tid må til?

Syns du virkelig kattebæsj lukter godt hvis de spiser riktig for? Vi kjøper science plan fra dyrlegen og kjøper dyr Kattesand. Lukter uansett :)

Gadd ikke knote med quoting fra mobil, så svarte alle Samtidig.

Ts

Skrevet

Jeg kunne ønske det ble vanlig at katteiere hadde kasse på/ved trappen sin, i tillegg til inne. Jo mer katten gjør i kassen, jo mindre plager de naboene.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kunne ønske det ble vanlig at katteiere hadde kasse på/ved trappen sin, i tillegg til inne. Jo mer katten gjør i kassen, jo mindre plager de naboene.

Jeg hadde en kasse stående ute en stund, i tillegg til de som er inne. Ingen av dem brukte den som var ute.

• Liker 1
Skrevet

Som nabo til flere katter som elsker å bruke min hage som toalett, skulle jeg ønske at det ble mye vanligere at katteeiere faktisk tok vare på sin egen katteskit.  Så jeg synes det er helt supert at kattene dine gjør fra seg inne. Kan du ikke bare fjerne avføringen etter hver gang da - så slipper du lukten?

• Liker 2
Skrevet

Må si meg enig med det. Våre får kvalitetsfór fra dyrlege/dyrebutikk, og nesten ikke våtfór, er i tillegg kastrerte, og vi kan likevel lukte når de gjør nr 2. Pga god sand med litt duft i så forsvinner lukta heldigvis fort da, så er ikke spesielt plagsomt.

Syns du virkelig kattebæsj lukter godt hvis de spiser riktig for? Vi kjøper science plan fra dyrlegen og kjøper dyr Kattesand. Lukter uansett :)

Jeg trodde jeg skulle slippe å skrive det med teskje, men; lukter det veldig vondt, lenge, så er det lurt å se til foret.

Jeg har hatt tre katter i 9 år, og har merket mer til lukt på enkelte for enn andre, ja.

Skrevet

Jeg hadde en kasse stående ute en stund, i tillegg til de som er inne. Ingen av dem brukte den som var ute.

Man kan selvfølgelig ikke tvinge kattene til å velge kassen, men jeg takker deg for at du forsøkte!

Skrevet (endret)

Som nabo til flere katter som elsker å bruke min hage som toalett, skulle jeg ønske at det ble mye vanligere at katteeiere faktisk tok vare på sin egen katteskit.  Så jeg synes det er helt supert at kattene dine gjør fra seg inne. Kan du ikke bare fjerne avføringen etter hver gang da - så slipper du lukten?

Dette. Far min fylte en hel pose (!) med kattedritt sist han ryddet i hagen. Finnes overalt i mitt nabolag også, vemmeligt :S

Endret av ytmnd
Skrevet

Bare se det an. Etter vi flyttet, så brukte pus dokassen inne i flere uker etter at hun slapp ut. Men nå, etter 4 måneder, er det kun av og til, slik som før flytting.

Men, jeg syntes det var greit hun brukte kassen jeg da, da slipper man i alle fall sure naboer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...