Gå til innhold

Hvor mye "tjener man på å fylle opp BSU?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner det sånn at man får noe skattelette for å fylle opp BSUen? Hvor mye får man for å makse BSUen (26 000) på ett år....?

Anonymous poster hash: a106a...f2d
Skrevet

Om jeg har forstått det riktig, så er det vel maks 5000 man kan få i skattelette.

• Liker 1
Skrevet

Så fremt du har tjent nok til å ta fordel av hele skattefratrekket, får du 1000 kr per i fratrekk per 5000 kr. Altså om du fyller opp kvoten i år (25000) vil du få 5000 kr i fratrekk på skatten.

Jeg tjener ikke nok i år enda til å dra ut hele skattefradraget, så jeg har bare satt inn 15000 kr. Frikortsgrensa er blitt hevet og ifølge skattekalkulatoren jeg har brukt på dinepenger, så skal jeg bare skatte oppmot 3000 kr i år, mens det ville blitt 5000 kr mot fjorårets satser. 

Skrevet

Så fremt du har tjent nok til å ta fordel av hele skattefratrekket, får du 1000 kr per i fratrekk per 5000 kr. Altså om du fyller opp kvoten i år (25000) vil du få 5000 kr i fratrekk på skatten.

Jeg tjener ikke nok i år enda til å dra ut hele skattefradraget, så jeg har bare satt inn 15000 kr. Frikortsgrensa er blitt hevet og ifølge skattekalkulatoren jeg har brukt på dinepenger, så skal jeg bare skatte oppmot 3000 kr i år, mens det ville blitt 5000 kr mot fjorårets satser.

Hva er 'nok' da? Jeg tjener ca 470 000 i året, får jeg 5000 tilbake da?

Anonymous poster hash: a6f46...9c2

Skrevet

Har du så lite kontroll på økonomi og skatt ville jeg lest meg opp på dette selv, og ikke nødvendigvis stolt på KG-brukere sine svar. Ikke fordi de svarer galt, men fordi du ikke har kunnskap om å vite om det de svarer er korrekt eller ikke.

Lær deg disse tingene, det er viktig.

Anonymous poster hash: d9e51...730

• Liker 7
Skrevet

Har du så lite kontroll på økonomi og skatt ville jeg lest meg opp på dette selv, og ikke nødvendigvis stolt på KG-brukere sine svar. Ikke fordi de svarer galt, men fordi du ikke har kunnskap om å vite om det de svarer er korrekt eller ikke.

Lær deg disse tingene, det er viktig.

Anonymous poster hash: d9e51...730

men kjære, du trenger ikke svare om du ikke vet! Du kan drite i å være så frekk!

• Liker 3
Skrevet

Hva er 'nok' da? Jeg tjener ca 470 000 i året, får jeg 5000 tilbake da?Anonymous poster hash: a6f46...9c2

Ja, det gjør du dersom du har satt inn maksbeløpet på 25 000. I tillegg får du også den beste renten på bsu-sparing når det kommee til tradisjonell kontosparing (og ikke da fond/aksjer).

Skrevet

5000 i skattelette pr år du legger inn 25.000, ja. Skrev du 26.000 ved feil eller har det økt?

Maksbeløp er 200.000, men det kan være at det økes. Før var det 150.000 med 4000kr skattelette pr år.

Du kan kanskje gamble på at BSU-beløpene og skattelette skal økes. Du har max 8 år der du kan fylle den fullt og før du er 32år. Er du f.eks 20år kan du vente til du blir 24/25år og satse på at skatteletten øker. Du taper rentene på den perioden, men det finnes høyrentekontoer med like god rente. 

Renten pr nå er lav i forhold til alle banker der den har gått ned. 3,7 hos dnb og før var den 4,1+. 

Skrevet

Ja, det gjør du dersom du har satt inn maksbeløpet på 25 000. I tillegg får du også den beste renten på bsu-sparing når det kommee til tradisjonell kontosparing (og ikke da fond/aksjer).

Tusen takk for informativt svar!

• Liker 1
Skrevet

:fnise: Om du skatter mer enn 5000 kr på et år, så drar du nytte av hele sparebeløpet. Vil tro du gjør det med en sånn høy årslønn ja ;) Hva du får tilbake og ikke på skatten, avhenger jo av hvor mye du har skattet og hvor mye du skal skatte. De 5000 blir trekt som eget fradrag i selvangivelsen.

Når du tjener så mye, er det ikke noe du trenger å tenke så mye på. Det lønner seg å sette innpå BSU. Men er en student med lav inntekt (som meg) bør en sette seg ned og rekne litt på hvor mye skatteutbytte en faktisk kan få, og heller bare sette inn deler av de en vil få utbytte av, siden man maksimalt bare kan sette inn 200 000 kr. Da lønner det seg å vente til en har høyere inntekt, slik at man får maksimalt utbytte av BSU-ordningen.

Skrevet

Jeg skjønner det sånn at man får noe skattelette for å fylle opp BSUen? Hvor mye får man for å makse BSUen (26 000) på ett år....?

Anonymous poster hash: a106a...f2d

Man kan spare opptil 25 000,- på BSU hvert år. Man får 20% skattefradrag på det man sparer i BSU. Man må betale skatt som går over denne summen for å få utbytte av sparingen i form av skattefradrag. Du som tjener nesten en halv million i året betaler nok mer enn 5000,- i skatt... Så ingen fare der.

Om man for eksempel er student som tjener 45 000,- i året på en deltidsjobb vil det ikke lønne seg å spare maks sum på BSU, da man jo ikke betaler skatt som igjen ville gitt skattefradrag.

Anonymous poster hash: 657ce...88b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...