AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #1 Skrevet 30. august 2015 Jeg er kunde hos et firma (har et abonnement på en tjeneste) . Jeg antar at de loggfører henvendelser. Nå har det skjedd så mye rart med abonnementet mitt, og jeg vil gjerne vite hva de har i loggen sin... Er dette noe jeg kan kreve å få en kopi av? (Litt rotete innlegg, men håper dere forstår!)Anonymous poster hash: 25a32...05f
Anglofil Skrevet 31. august 2015 #4 Skrevet 31. august 2015 (endret) I teorien, ja. Problemet er ofte at ved henvendelser logges disse gjerne manuelt, og hvis noen ikke har logget akkurat din henvendelse så er det heller ikke så mye å hente ut. Mvh Yvonne Endret 31. august 2015 av Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2015 #5 Skrevet 31. august 2015 Noen som vet hvilken lov det står i??Anonymous poster hash: 25a32...05f
Anglofil Skrevet 31. august 2015 #6 Skrevet 31. august 2015 Noen som vet hvilken lov det står i??Anonymous poster hash: 25a32...05f Vel, jeg fant ihvertfall noe i personopplysningsloven; § 18. Rett til innsyn Enhver som ber om det, skal få vite hva slags behandling av personopplysninger en behandlingsansvarlig foretar, og kan kreve å få følgende informasjon om en bestemt type behandling: a) navn og adresse på den behandlingsansvarlige og dennes eventuelle representant, b) hvem som har det daglige ansvaret for å oppfylle den behandlingsansvarliges plikter, c) formålet med behandlingen, d) beskrivelser av hvilke typer personopplysninger som behandles, e) hvor opplysningene er hentet fra, og f) om personopplysningene vil bli utlevert, og eventuelt hvem som er mottaker. Dersom den som ber om innsyn er registrert, skal den behandlingsansvarlige opplyse om a) hvilke opplysninger om den registrerte som behandles, og b) sikkerhetstiltakene ved behandlingen så langt innsyn ikke svekker sikkerheten. Den registrerte kan kreve at den behandlingsansvarlige utdyper informasjonen i første ledd bokstav a - f i den grad dette er nødvendig for at den registrerte skal kunne vareta egne interesser. Retten til informasjon etter annet og tredje ledd gjelder ikke dersom personopplysningene behandles utelukkende for historiske, statistiske eller vitenskapelige formål og behandlingen ikke får noen direkte betydning for den registrerte. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #7 Skrevet 2. september 2015 Ja, det har du rett på. Jobber selv i et firma hvor vi logger og har fått streng beskjed om at kunder kan kreve innsyn. DVS. alt som logges skal tåle dagens lys. Anonymous poster hash: 662e1...ada
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå