AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #1 Del Skrevet 30. august 2015 Jeg fikk opp på facebook. Det forefaller meg interessant at mange av ordene er skrevet med STOR bokstav midt i setningene. Nesten som tysk? Hva er dette for slags mål? Hvorfor skrev folk slik? Det er jo ikke en gang normalt på dansk å skrive med stor bokstav midt i setningene? Noen som vet noe om dette? Anonymous poster hash: 2d5c3...0a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #2 Del Skrevet 30. august 2015 Den dannede dagligtale- gammeldansk. Anonymous poster hash: de8ab...873 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 30. august 2015 #3 Del Skrevet 30. august 2015 Artig at du siterer nettopp Bjørnson. Det var han som lanserte ordet "riksmål" og grunnla Riksmålsforbundet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #4 Del Skrevet 30. august 2015 Artig at du siterer nettopp Bjørnson. Det var han som lanserte ordet "riksmål" og grunnla Riksmålsforbundet. Så det er "riksmål"? Hvorfor skrev de så rart? Som i, med store bokstaver midt i setningene? Hvis du vet... Anonymous poster hash: bc9bc...5fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #5 Del Skrevet 30. august 2015 Ikke at jeg har noe svar som jeg kan stå inne for, men jeg tenker at det kanskje kan være en form for utheving av teksten? Sånn som vi bruker kursiv i dag? Anonymous poster hash: 23004...7b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 30. august 2015 #6 Del Skrevet 30. august 2015 Så det er "riksmål"? Hvorfor skrev de så rart? Som i, med store bokstaver midt i setningene? Hvis du vet... Anonymous poster hash: bc9bc...5fd Det er riksmål, ja. De brukte store forbokstaver i substantiver, slik som på tysk (skjønt det er ikke gjennomført i sitatet – der brukes det liten forbokstav i arv/arven og stammer, noe jeg egentlig antar at er en slurvefeil). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #7 Del Skrevet 30. august 2015 Rettskrivningen av 1910 Stor forbokstav i substantiv forsvant omtrent på denne tida uten at det hadde blitt bestemt i noen rettskrivingsreform.https://no.wikipedia.org/wiki/Rettskrivningen_av_1910 Så rart... Anonymous poster hash: bc9bc...5fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 4. september 2015 #8 Del Skrevet 4. september 2015 Jeg fikk opp på facebook. Det forefaller meg interessant at mange av ordene er skrevet med STOR bokstav midt i setningene. Nesten som tysk? Hva er dette for slags mål? Hvorfor skrev folk slik? Det er jo ikke en gang normalt på dansk å skrive med stor bokstav midt i setningene? Noen som vet noe om dette? Anonymous poster hash: 2d5c3...0a7 Har du ikke hatt norskundervisning? Språkhistorie er jo en del av pensum på både ungdomsskolen og videregående. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 9. september 2015 #9 Del Skrevet 9. september 2015 Det er riksmål, ja. De brukte store forbokstaver i substantiver, slik som på tysk Dansk forlot store forbokstaver på substantiver så sent som i 1948 (og aa ble å samtidig). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå