Gå til innhold

Bli kvitt flink-pike-syndromet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år, som alltid har vært "flink og fornuftig". De siste par årene har likevel dette flink-pike-syndromet tatt for mye over livet mitt. 

Nå bor jeg på hybel fordi jeg er student i en by 8 mil unna hjembyen. Før hadde jeg en fin balanse mellom jobb/skole, trening og avslapning, men var likevel i "kategorien" flink, fikk gode karakterer, var i god form, hadde mange venner osv.

Den siste tiden har dette forandret seg. Nå har jeg ikke denne balansen lengre. Har sluttet helt å gi meg selv fritid hvor jeg slapper helt av. Hele tiden gjør jeg noe jeg anser som fornuftig, enten det er trening eller skolearbeid. Jeg gjør skolearbeid omtrent hele tiden, og trener når jeg ikke leser. Møter aldri venninnene mine lengre, og tar meg ikke tid til å dra hjem til foreldre og besteforeldre. Kan faktisk ikke huske sist jeg så på TV/film, eller bare slappet av med et blad etc.

Jeg får dårlig samvittighet hvis det er en dag hvor jeg får gjort mindre skolearbeid enn vanlig, eller en dag jeg ikke får trent "nok". Dette resulterer i at jeg sover dårlig den natten, pga. skam over at jeg ikke klarte å prestere så bra som jeg generelt pleier å gjøre.

Jeg klarer ikke å skille mellom hverdag og helg lengre. Jeg står opp like tidlig og leser like mye uansett om det er lørdag/søndag eller tirsdag. Tankene i hodet mitt er alltid styrt mot at jeg skal lese så mye som jeg har mulighet til, og derfor blir alt annet glemt. 

Er det mulig å bli kvitt dette flink-pike-syndromet? Har så lyst til å kunne leve "normalt". Dette er veldig trasig for meg. 

Håper noen kan svare meg :) 

Anonymous poster hash: f8a7d...85a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett om en timeplan som skiller jobb og fritid.

Feks skole og trening 8-4 , så tid til middag og venner, om venner vil være med å lese i hverdagene i blant er jo det kjempefint noen dager, andre dager ha det bare gøy, være ute , se på serier o.l .

Sett av helger på forhånd der du skal dra hjem en gang i måneden eller annenhver måned eller hva som passer og bestill billetter på forhånd.

Etterhvert får du sikkert en fin flyt i dette :)

Anonymous poster hash: fc721...8cb

• Liker 1
Skrevet

Sett om en timeplan som skiller jobb og fritid.

Feks skole og trening 8-4 , så tid til middag og venner, om venner vil være med å lese i hverdagene i blant er jo det kjempefint noen dager, andre dager ha det bare gøy, være ute , se på serier o.l .

Sett av helger på forhånd der du skal dra hjem en gang i måneden eller annenhver måned eller hva som passer og bestill billetter på forhånd.

Etterhvert får du sikkert en fin flyt i dette :)

Takk for gode tips :) Har prøvd å si til meg selv at "i dag skal jeg lese fra 9-15, så skal jeg trene, og i kveld er det fritid". Men når kvelden kommer, så får jeg dårlig samvittighet om jeg setter meg ned og ser TV. Så da tyr jeg til bøkene igjen. Det er denne samvittigheten som er det aller største problemet. Og det at jeg ikke får sove om natten. Blir ubeskrivelig stresset av å ikke lese og trene så mye som jeg er vant til. Siden før jul i fjor har jeg trent hver eneste dag. 

Skrevet

Ellers om du synes problemet er for stort for deg ta kontakt med veiledere eller hva som finnes på universitetet for å få snakket med en psykolog eller lignende for å få hjelp til å løse dette, kanskje lettere sammen med noen.

Lykke til! :)

Skrevet

Leste svaret ditt nå. Bruk venner i fritiden din, slik at når du har fri kan du ikke ty til å gjøre noe annet enn å ha det gøy. Ellers synes jeg du skal gjøre som jeg har anbefalt ovenfor angående å prate med noen. Det er heelt normalt å få hjelp på skolen til alle slags problemer og synes det høres ut som det sliter på deg.

Skrevet

Ellers om du synes problemet er for stort for deg ta kontakt med veiledere eller hva som finnes på universitetet for å få snakket med en psykolog eller lignende for å få hjelp til å løse dette, kanskje lettere sammen med noen.

Lykke til! :)

Leste svaret ditt nå. Bruk venner i fritiden din, slik at når du har fri kan du ikke ty til å gjøre noe annet enn å ha det gøy. Ellers synes jeg du skal gjøre som jeg har anbefalt ovenfor angående å prate med noen. Det er heelt normalt å få hjelp på skolen til alle slags problemer og synes det høres ut som det sliter på deg.

Ja, det sliter veldig på meg. 

Jeg studerer over nett dette semesteret, så jeg studerer hjemmefra, og har kun to uker med obligatorisk oppmøte i løpet av semesteret. Derfor har jeg ingen jeg kan gå til med slike problemer. Har kun en veileder som jeg snakker med om faglige ting over Internett. Hvis jeg hadde studert ved universitet/høgskole hadde jo slik hjelp vært supert, men dessverre har jeg ikke tilgang til dette før neste skoleår :( 

Skrevet

Da kan du gå til fastlegen din og få henvisning til psykolog tror jeg.

Skrevet

Hvorfor har du dårlig samvittighet? Hva ligger du og tenker på når du har gjort mindre lekser en dag?

Anonymous poster hash: 04565...78f
Skrevet

Hvorfor har du dårlig samvittighet? Hva ligger du og tenker på når du har gjort mindre lekser en dag?

Det er veldig vanskelig å svare på hvorfor jeg får dårlig samvittighet. Føler en "skam" når jeg ikke har lest så mye som jeg potensielt kunne gjort, eller trent så mye som jeg potensielt kunne gjort. Føler meg ikke bra nok, føler jeg henger etter, og at jeg ikke presterer like bra som jeg pleier å gjøre. Og det skaper et stress og dårlig samvittighet, som videre gjør at jeg ikke får sove. 

Skrevet

Synes absolutt du burde få hjelp av noen med dine tanker. Det er ikke flaut, folk har alle slags problemer så ta tak i det, kontakt noen, og ut med hva som plager deg uten å tenke over om det er flaut eller ille nok for de ser all slags.

Så har du hvertfall noen til å vise deg vei, kanskje sette opp noen bestemte planer for hverdagen og lære deg å tenke annerledes!

Ellers synes jeg du skal lage avtaler oftere med venner og bruke fritiden din med dem, som vil vise deg hva som er viktig i livet, og også forhåndsbestille billetter hjem, så du får vært mer rundt familie også!

Skrevet

Synes absolutt du burde få hjelp av noen med dine tanker. Det er ikke flaut, folk har alle slags problemer så ta tak i det, kontakt noen, og ut med hva som plager deg uten å tenke over om det er flaut eller ille nok for de ser all slags.

Så har du hvertfall noen til å vise deg vei, kanskje sette opp noen bestemte planer for hverdagen og lære deg å tenke annerledes!

Ellers synes jeg du skal lage avtaler oftere med venner og bruke fritiden din med dem, som vil vise deg hva som er viktig i livet, og også forhåndsbestille billetter hjem, så du får vært mer rundt familie også!

Jeg bør kanskje vurdere å snakke med legen? Og evt. få noe henvisning videre. Vet ikke hvordan dette fungerer. Men har hørt noe om at det skal mye til for å være "syk nok" til å få hjelp. 

Vet ikke om dette er et problem som er sjelden å ha, eller om mange sliter med dette. Skulle bare ønske jeg kunne leve som jeg gjorde før, eller også være enda snillere med meg selv enn jeg var da. Lære meg at skole, trening og sunn livsstil ikke er alt. Spise hva jeg vil, trene når jeg vil, og godta at man ikke kan være perfekt hele tiden. Det er lett for meg å skrive dette, og tenke det inni hodet mitt. Men i praksis er det helt umulig :( 

Skrevet

synes det bare høres ut som du har entret "voksenlivet"

Anonymous poster hash: ee621...5ed
Skrevet

synes det bare høres ut som du har entret "voksenlivet"

Anonymous poster hash: ee621...5ed

Er voksenlivet slik? 

Skrevet

Jeg bør kanskje vurdere å snakke med legen? Og evt. få noe henvisning videre. Vet ikke hvordan dette fungerer. Men har hørt noe om at det skal mye til for å være "syk nok" til å få hjelp. Vet ikke om dette er et problem som er sjelden å ha, eller om mange sliter med dette. Skulle bare ønske jeg kunne leve som jeg gjorde før, eller også være enda snillere med meg selv enn jeg var da. Lære meg at skole, trening og sunn livsstil ikke er alt. Spise hva jeg vil, trene når jeg vil, og godta at man ikke kan være perfekt hele tiden. Det er lett for meg å skrive dette, og tenke det inni hodet mitt. Men i praksis er det helt umulig :(  Anonymous poster hash: f8a7d...85a

Synes det er verdt et forsøk å snakke med noen ja. Når trening og skole har tatt over livet ditt i den grad at du aldri er med venner, familie eller får sove om natten synes jeg du skal be om hjelp!

Skrevet

Jeg tenker hvertfall så at om det er noe som plager deg, og du ikke løser det selv så trenger du faktisk noen til å hjelpe deg.

Eventuelt flytte hjem for dette året blant familie og gamle venner?

Skrevet

Jeg tenker hvertfall så at om det er noe som plager deg, og du ikke løser det selv så trenger du faktisk noen til å hjelpe deg.

Eventuelt flytte hjem for dette året blant familie og gamle venner?

Vet ikke om det å flytte hjem vil bedre noe. Ingen av vennene mine bor i hjembyen lengre, da alle har flyttet pga. studier. Da er det "kun" foreldre og besteforeldre jeg flytter hjem til, og tror det kan bli litt kjedelig og ensformig over lengre tid. 

Skrevet

Har du venner på det nye stedet da? Noen som kan ta litt av din fritid og gjøre deg opptatt av annet, å ha det litt gøy?

Angående trening synes jeg du kan sette av bestemte dager til det, feks annenhver dag i uka og fri i helgene, eller fri i uka og trene når du har fri i helgene.

Det er ikke bra å trene hver dag, og du trenger plass til venner eller en hobby eller to. Få med en vennine på noe dere kan gjøre sammen, en hobby en gang i uka etter skoletid feks, og noe gøy i helgene.

Kanskje du skal bestemme at du tar helt fri i helgene.

Skrevet

Du trenger å avgrense områdene jobb og fritid helt, spesielt om det er nettstudier du går. Da skjønner jeg at du kanskje har havnet litt i feil spor! Det er lov, det er tross alt bare starten , nå gjelder det bare å finne et nytt spor å komme inn i :) og husk noe må gjøres minst 13 ganger eller noe slikt for å bli en vane :)

Skrevet

Du er stressa, og det kommer til å spise deg mer og mer opp etterhvert. Synes du skulle ta deg en tur til legen/psykolog/snakke med noen om dette.

Skrevet

Det er veldig vanskelig å svare på hvorfor jeg får dårlig samvittighet. Føler en "skam" når jeg ikke har lest så mye som jeg potensielt kunne gjort, eller trent så mye som jeg potensielt kunne gjort. Føler meg ikke bra nok, føler jeg henger etter, og at jeg ikke presterer like bra som jeg pleier å gjøre. Og det skaper et stress og dårlig samvittighet, som videre gjør at jeg ikke får sove. 

Men gjør det noe om du skulle henge etter? Gjør det noe om du ikke trener så mye som du kunne ha gjort?

Det er tanker her som du kan få bedre oversikt over. Begynn å ha mer samtaler med deg selv og still spørsmål som de over til deg selv. Hva svarer du deg selv? Er det egentlig riktig det du forteller deg selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...