Gjest Liljedugg Skrevet 16. september 2004 #1 Skrevet 16. september 2004 Ibm-maskinen (Netvista) jeg var dum nok til å kjøpe for tre år siden, trenger nye vifter nå, og sannsynligvis ny harddisk om ikke lenge. Vet ikke hvor lenge slike slitasjedeler holder? Bruker den en del (5-8 timer daglig). Min samboer har byttet ut en av viftene (i går), en uoriginal del (billigere), men nå høres det ut som det blåser storm inni pcen (lyden uler og går i bølger)... Den ene vifta er visstnok intregrert til strømforsyningen, men han sier det går an å jukse med en annen type vifte (altså uoriginal...) Jeg bruker maskinen mye, og kan ikke konsentrere meg med den lyden. Jeg ville kjøpe deler fra Ibm-forhandler, for jeg mener jeg har råd til å bruke par tusenlapper hvert tredje år på maskinen min... Han har satt på noe slik at jeg ser tempen (er nå 76 grader etter få minutters bruk... ), og sier måleren ikke er riktig. Hvordan han vet det, aner jeg ikke, får ikke noen forklaring. Som dere skjønner, kan jeg lite om komponentene, mens han kan en del (sier han i alle fall...). Da jeg kjøpte maskinen, benyttet jeg ikke microsoft ME, men satte inn et annet operativsystem, og da gjelder ikke garantien (visstnok), så jeg registrerte den aldri. Jeg kjøpte maskinen privat, men den var som ny for tre år siden. Hva gjør jeg? Mest lyst å kaste hele ruklet og skaffe meg noe annet, men det er vel kanskje å overdrive.
Bertha Skrevet 18. september 2004 #2 Skrevet 18. september 2004 Vifta som sitter på hovedkortet kan du enkelt bytte ut med en ny en. Tror de koster litt over hundrelappen, jeg måtte bytte min selv for en tid tilbake. Ta med den gamle vifta til en it-forhandler og be om samme. Er vifta integrert i strømforsyningen og det er denne som er i stykker, ville jeg kjøpt ny strømforsyning ("power supply"). Dette koster nok 500 kr + Samme her, ta med den gamle til butikken.
Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2004 #3 Skrevet 18. september 2004 Prøv å støvsuge maskinen din. Jeg fikk ned temperaturen med 15 grader etter at jeg gjorde det. NB! Bruk et lite plasikkmunnstykke, ikke metall.
Gjest Admin'C Skrevet 18. september 2004 #4 Skrevet 18. september 2004 man skal blåse med trykkluft ikke støvsuge. Støvsuger du kan det danes statisk el som kortslutter pcn
Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2004 #5 Skrevet 18. september 2004 man skal blåse med trykkluft ikke støvsuge. Støvsuger du kan det danes statisk el som kortslutter pcn Var en grunn til at jeg skrev at man måtte bruke plastikk-munnstykke.
Gjest Den utstøtte Skrevet 19. september 2004 #6 Skrevet 19. september 2004 man skal blåse med trykkluft ikke støvsuge. Støvsuger du kan det danes statisk el som kortslutter pcn Sludder (unskyld) Bruk støvsuger. Nærm deg ventilasjonsåpningen langsomt og forsiktig. Det kan godt hende at viften begynner å rotere av luftstrømmen. Du kan fjerne en del støv på denne måten. Med trykkludt blåser du støvet inn i maskinen, og det er vel ikke så lurt. Det fremgår ikke av ditt innlegg om det er er laptop. Er det det vil IBM be deg om å skifte hovedkortet til Kr. 10.000. GOOD LUCK med støvsugærn'
Gjest Liljedugg Skrevet 19. september 2004 #7 Skrevet 19. september 2004 Nei, ikke laptop. En sånn Netvista med flatskjerm, integrert i selve maskinen. Viftene er byttet nå. Handlet hos en lokal butikk. Maskinen surrer og går, så jeg får vel kanskje leve med uvesnet (vinden) som oppstår av og til... Har litt nerver på dette. Men pcer kan jo gå i stykker, og jeg regner med at jeg ville hatt større problemer UTEN samboers hjelp...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå