AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #1 Skrevet 29. august 2015 Sliter veldig med alvorlig depresjon om dagen, og ønsker å gå i terapi for å få orden på følelsene mine. Dessverre bor jeg for tiden over grensen og får ikke hjelp her siden jeg er norsk. Kjørte over grensen for å prøve å få legevakt til å henvise meg til DPS (siden jeg har hørt det er beste alternativ for å komme i behandling fortest mulig). Legen nektet og var utrolig frekk og nedlatende og jeg reiste hjem igjen den dagen enda mer psykisk knekt. Jeg har prøvd å snakke med folk på nettet, via sider som 7cups. Det har ofte hjulpet litt på ensomheten og frustrasjonen, men det er veldig mange useriøse lyttere som kun gjør vondt verre, siden det er en frivillig side. Jeg vurderer derfor å prøve en betalt tjeneste der man får snakke med profesjonelle psykologer. Men jeg har ingen erfaring med dette og vet ikke om det kan være verdt å prøve. Har noen her tips? Anonymous poster hash: 6e41f...feb
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #2 Skrevet 29. august 2015 Her kan du finne mange å skrive med, og også få gratis svar fra psykiateren som er ansvarlig for psykiatriforumet på Doktoronline http://forum.doktoronline.no/index.php?/forum/7-psykiatri/ Anonymous poster hash: edca6...6d3 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #3 Skrevet 29. august 2015 Se også her om online psykologhjelp: http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/391847-f%C3%A5-terapi-og-hjelp-p%C3%A5-nett/#entry3471736 Anonymous poster hash: edca6...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #4 Skrevet 29. august 2015 Har noen her tips? Anonymous poster hash: 6e41f...feb Du kan få gode råd og hjelp her: https://www.eksperthjelp.no/index.jsp?ref=&artid=15569&location=98&include=utab&type=1&getTab=65&getuTab=261&expandLeftMenuTab=65&competenceId=969 Anonymous poster hash: edca6...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #5 Skrevet 29. august 2015 SiDetmedOrd.no Kirkens nødhjelp og røde kors har også chatte tjenester for vonde stunder tror jeg Anonymous poster hash: b8745...b0f 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #6 Skrevet 29. august 2015 Du kan også prøve Mental Helse sitt forum, men har ikke erfaring der som bruker selv. http://www.sidetmedord.no/Forum Anonymous poster hash: 9d1ed...cec 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #7 Skrevet 29. august 2015 Jeg vurderer derfor å prøve en betalt tjeneste der man får snakke med profesjonelle psykologer. Men jeg har ingen erfaring med dette og vet ikke om det kan være verdt å prøve. Har noen her tips? Anonymous poster hash: 6e41f...feb Du kan også velge å bestille time hos en privatpraktiserende psykolog i Norge eller i det landet som du befinner deg i, som ikke har avtalepraksis (dvs timeprisen vil ikke inngå i egenandelskortet som man har for lege, psykolog m.m., men du må betale hele timeprisen selv) Jeg ville prøvd å snakke med fastlege og spurt om å bli henvist til psykolog Anonymous poster hash: edca6...6d3 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #8 Skrevet 29. august 2015 SiDetmedOrd.no Kirkens nødhjelp og røde kors har også chatte tjenester for vonde stunder tror jeg Anonymous poster hash: b8745...b0f Ops, du kom meg i forkjøpet Anonymous poster hash: 9d1ed...cec 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #9 Skrevet 29. august 2015 Du burde byttet fastlege, legen din virker ikke helt bra for deg. Anonymous poster hash: 9d1ed...cec
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #10 Skrevet 29. august 2015 Tusen takk for svar alle sammen. Du burde byttet fastlege, legen din virker ikke helt bra for deg. Anonymous poster hash: 9d1ed...cec Jeg gikk til legevakt, siden jeg ikke har fastlege jeg har vært hos på flere år - og han er altfor langt unna. Her kan du finne mange å skrive med, og også få gratis svar fra psykiateren som er ansvarlig for psykiatriforumet på Doktoronline http://forum.doktoronline.no/index.php?/forum/7-psykiatri/ Anonymous poster hash: edca6...6d3 Hvordan kan jeg spørre psykiateren? Du kan også velge å bestille time hos en privatpraktiserende psykolog i Norge eller i det landet som du befinner deg i, som ikke har avtalepraksis (dvs timeprisen vil ikke inngå i egenandelskortet som man har for lege, psykolog m.m., men du må betale hele timeprisen selv) Jeg ville prøvd å snakke med fastlege og spurt om å bli henvist til psykolog Anonymous poster hash: edca6...6d3 Jeg kan få en akutt time, men å få tilbud om fast behandling vil ta for lang tid. Å gå fast til privat psykolog her eller i norge vil også bli for dyrt i lengden. Jeg har vurdert terapi på nett siden dette vil bli en del billigere (jeg kan godt bruke en engelsk side, der prisen ofte er rundt 10 dollar per time). Jeg vil veldig gjerne gå i behandling, men merker jeg har fått litt angst nå for å oppsøke hjelp, etter en veldig ubehaglieg opplevelse. Jeg føler det er veldig mye å sette seg inn i mht hvor man kan gå og hvordan man kommer inn, og jeg sliter bare med å komme meg gjennom dagen slik jeg har det nå. Anonymous poster hash: 6e41f...feb 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #11 Skrevet 29. august 2015 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg gikk til legevakt, siden jeg ikke har fastlege jeg har vært hos på flere år - og han er altfor langt unna. Hvordan kan jeg spørre psykiateren? Du må registrere deg som bruker på Doktoronline.no. Deretter kan du legge inn et spørsmål i underforum Psykiatri der. Skriv gjerne NHD + spørsmålet ditt i overskriften på den tråden du lager (i tillegg til det som du skriver i hovedinnlegget ditt). (NHD er initialene til psykiateren der) Jeg kan få en akutt time, men å få tilbud om fast behandling vil ta for lang tid. Å gå fast til privat psykolog her eller i norge vil også bli for dyrt i lengden. Jeg har vurdert terapi på nett siden dette vil bli en del billigere (jeg kan godt bruke en engelsk side, der prisen ofte er rundt 10 dollar per time). Jeg vil veldig gjerne gå i behandling, men merker jeg har fått litt angst nå for å oppsøke hjelp, etter en veldig ubehaglieg opplevelse. Jeg føler det er veldig mye å sette seg inn i mht hvor man kan gå og hvordan man kommer inn, og jeg sliter bare med å komme meg gjennom dagen slik jeg har det nå. Anonymous poster hash: 6e41f...feb Kan du også bytte fastlege, slik at du får en som er nærmere der du bor? Anonymous poster hash: edca6...6d3 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #12 Skrevet 29. august 2015 Kan du også bytte fastlege, slik at du får en som er nærmere der du bor? Anonymous poster hash: edca6...6d3 Takk for infoen ang. psykiater. Jeg kan bytte fastlege, men jeg er engstelig for å bytte til noen jeg ikke kjenner til, som kan være like ubehjelpelige. Jeg har lært at i hvilken grad man får hjelp beror mye på viljen til legen... Anonymous poster hash: 6e41f...feb 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #13 Skrevet 29. august 2015 Takk for infoen ang. psykiater. Jeg kan bytte fastlege, men jeg er engstelig for å bytte til noen jeg ikke kjenner til, som kan være like ubehjelpelige. Jeg har lært at i hvilken grad man får hjelp beror mye på viljen til legen... Anonymous poster hash: 6e41f...feb Det finnes også en side på nett http://www.legelisten.no/leger (legelisten.no ) , der legenes pasienter har skrevet om sine erfaringer med forskjellige fastleger. Kan du evt snakke med venner og familie for å komme frem til en fastlege som en eller flere av de er fornøyd med, som er nærmere der du bor nå? Anonymous poster hash: edca6...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #14 Skrevet 27. september 2019 Jeg har lest at online terapi faktisk er like effektivt som vanlig terapi og har gjort litt research på norske aktører. Jeg har godt inntrykk av https://onlinepsykologene.no/ særlig etter at bekjente som har prøvd har anbefalt det - de svarer deg innen 24 timer og kan ordne samtale på veldig kort tid, og - det er videobasert slik at du og terapeuten ser og hører hverandre Er jo veldig praktisk og greit at man kan site trygt hjemme da! Anonymkode: 23721...617
AnonymBruker Skrevet 27. september 2019 #15 Skrevet 27. september 2019 Det er en kvinnelig døv psykolog som driver med terapi via Mail og SMS. Husker ikke navnet hennes, men googler du litt så finner du henne sikkert. Anonymkode: 7b999...6e7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #16 Skrevet 28. september 2019 På 29.8.2015 den 22.47, AnonymBruker skrev: Takk for infoen ang. psykiater. Jeg kan bytte fastlege, men jeg er engstelig for å bytte til noen jeg ikke kjenner til, som kan være like ubehjelpelige. Jeg har lært at i hvilken grad man får hjelp beror mye på viljen til legen... Anonymous poster hash: 6e41f...feb Men hvis du ikke er fornøyd med nåværende så er det jo ikke noe særlig å tape på å bytte da. Du bør ha en fastlege hvis du er alvorlig syk. Anonymkode: 02764...26b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå