AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #1 Skrevet 29. august 2015 Jeg har hatt en kul under øyelokket i ca. en måned. Det er tydelig at den er på selve øyelokket, og ikke på selve øyet. Jeg har lagt på varm omslag noen ganger daglig, og den er blitt mindre, men forsvinner ikke helt. Den er på ca. 2-3 mm. Noen som har hatt dette og vet hvor lang tid det tar før det forsvinner? Jeg synes det er en "filleting" å renne til legen for da antibiotikadråper ikke vil komme til på en slik lukket kul og noe annet vet jeg ikke hva fastlegen kan gjøre med det? Anonymous poster hash: c6197...31d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #2 Skrevet 30. august 2015 Jeg har hatt en kul under øyelokket i ca. en måned. Det er tydelig at den er på selve øyelokket, og ikke på selve øyet. Jeg har lagt på varm omslag noen ganger daglig, og den er blitt mindre, men forsvinner ikke helt. Den er på ca. 2-3 mm. Noen som har hatt dette og vet hvor lang tid det tar før det forsvinner? Jeg synes det er en "filleting" å renne til legen for da antibiotikadråper ikke vil komme til på en slik lukket kul og noe annet vet jeg ikke hva fastlegen kan gjøre med det? Anonymous poster hash: c6197...31d Om dette har utviklet seg til en blefaritt eller hordeolum, må den dreneres hos øyelege. Det er fort gjort, men kan være ganske ubehagelig. Øyelegen vil da legge et lite snitt gjennom kulen og drenere puss. Deretter vil du få noen dråper (og eventuelt øyesalve) som du skal bruke for å forhindre videre infeksjon mens lesjonen tilheles. Det er ikke alltid slike kuler forsvinner av seg selv, og (litt avhengig av størrelse) de kan påvirke formen på øyet, og derved gi lette synsforstyrrelser. Jeg ville ha tatt en tur til legen hvis jeg var deg.Anonymous poster hash: da5d6...0af
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #3 Skrevet 30. august 2015 Om dette har utviklet seg til en blefaritt eller hordeolum, må den dreneres hos øyelege. Det er fort gjort, men kan være ganske ubehagelig. Øyelegen vil da legge et lite snitt gjennom kulen og drenere puss. Deretter vil du få noen dråper (og eventuelt øyesalve) som du skal bruke for å forhindre videre infeksjon mens lesjonen tilheles. Det er ikke alltid slike kuler forsvinner av seg selv, og (litt avhengig av størrelse) de kan påvirke formen på øyet, og derved gi lette synsforstyrrelser. Jeg ville ha tatt en tur til legen hvis jeg var deg.Anonymous poster hash: da5d6...0af takk for svar! det er ikke noe synelig puss på utsiden i alle fall.. den er ikke vond eller rød og har ikke påvirket synet. har egentlig lite lyst til å snitte huden pga infeksjonfare, mem må man så må man. hva med steroidsprøyte? ts Anonymous poster hash: c6197...31d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #4 Skrevet 30. august 2015 takk for svar! det er ikke noe synelig puss på utsiden i alle fall.. den er ikke vond eller rød og har ikke påvirket synet. har egentlig lite lyst til å snitte huden pga infeksjonfare, mem må man så må man. hva med steroidsprøyte? ts Anonymous poster hash: c6197...31d Dette kan hverken jeg eller noen andre svare deg på over nettet. Dette bør du få noen til å se på. Ved en eventuell incisjon finnes en teoretisk infeksjonsfare, men det er svært sjelden komplikasjoner så lenge du følger øyelegens anvisninger. Snittet legges på innsiden av øyelokket, så såret er lite eksponert for utenverdenen (og vil kontinuerlig renses av tårer, som inneholder visse enzymer som bryter ned eventuelle mikroorganismer), og det gis øyedråper og/eller salve profylaktisk. En steroidsprøyte har ikke noen effekt på dette. Du trenger en legevurdering.Anonymous poster hash: da5d6...0af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå