Gå til innhold

Svigers overkjører fullstendig dåpen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her ganske frustrert og trist. Barnet mitt skal ha dåp, og det som jeg opprinnelig ønsket for dagen vil aldri skje. Jeg ønsket å invitere de nærmeste og ha en vakker, intim dåp med foreldre og de nærmeste venner.

Jeg har gledet meg til å planlegge sammen med barnefar. Vi har hus, så vi har plass til folk kan overnatte, men ikke mange. Jeg har begrenset det til foreldre, resten vil sjekke inn på hotell etc. På min manns side av familien finner jeg ut at ikke bare hans foreldre skal bo her, men deres søsken og deres menn, barnefars søsken og fetre, kusiner, tantebarn etc. 14 stykker.. Dette har ikke barnefar bestemt, men hans foreldre lovet disse uten å spørre oss. De tar det for gitt at hans familie skal bo hos oss for sånn har de alltid gjort det, det er gjestfrihet. Ellers må vi betale for hotell til gjestene, campinghytter går ikke for det er for dårlig standard.

Jeg ble jo mildt sagt forbannet og frustrert. Min mann også og sa at det ikke er aktuelt og det er normalt å spørre først. Da begynner dramaet. Svigerforeldre ringer og gir min mann dårlig samvittighet, man kan jo ikke utelate noen- alle må jo behandles likt og ingen kan sendes på hotell. Hans onkler og tanter har jo forventet det. Dette er snakk om voksne og godt etablerte mennesker med god økonomi og fulltidsjobb... Vi har ikke penger til å betale for deres hotellopphold.

Hans tanter som man aldri har sett eller hørt noe til forventer altså å bo i huset vårt, uten tanke for min slekt eller at vi ønsker dette. Svigerfar ringer og forteller hvor såret de er over responsen. Tantene har ikke råd til hotell. Heller ikke fly og de forventer at man skal hente de på flyplassen for det er for dyrt med tog, buss etc Dette er folk med god råd ellers?! De vil bare ha alt gratis, ellers så gidder de ikke komme.

Jeg vet ikke helt, men slik jeg er oppdratt er det IKKE slik man oppfører seg når noen inviterer til dåp. At de ikke skal ha utgifter med reisebilletter, forventer at min mann skal kjøre halv dag for å hente de og senest er svigermor som har planlagt kaker og alt til dåpen uten å rådføre med meg. Inviterer 15 folk hjem uten å spørre oss.

Det var så ille at det en periode ble bestemt at jeg skulle flytte ut av hjemmet mitt for å ha fred for konflikter i familien,det vil si bo på hotell med mine foreldre dagen før dåpen for vi kunne ikke ha 20 mennesker i huset. 

20 mennesker i et hus med 3 soverom.. Mannen min så at det ikke gikk og satte foten ned, så 5 må flytte på hotell dagen før dåpen. Men nå skal de bo her 3 dager før og 3 dager etter.. De forvandler mitt barns dåp til slekstreff for seg og sine..

Ingen av oss synes noe om dette, vi føler oss overkjørt og prøver å få det til å fungere med tanke på at vi minste har huset for oss selv natten før så man kan sette opp selskapslokale i stuen.

Det verste er å høre de på tlf snakke til min man, spille på hans samvittighet og få det til å høres ut som han er komplett urimelig. De hører ikke på noen argumenter. Vi har jo plass, folk kan sove i gangen etc. Samtidig vil mannen min såklart foreldrene skal delta i dåpen, hvis han boikotter fjern slekt, så boikotter foreldrene hans dåpen. Sier at vi må gjøre som tantene sier eller så kan de begynne å slarve og fryse oss ut av familien. Dette er mennesker vi ikke har noe med å gjøre i det daglige.. 

Jeg prøver å få fred i sinnet med dette, men greier liksom ikke å glede meg over dåpen. Huset full av folk som har imvitert seg selv, jeg har stått utenfor som tilskuer, svigermor som skal ta over kjøkkenet med å bake alle kaker uten å samkjøre seg med meg. Hva hvis noen fra min familie vil bake.. Prøver også å si at bake 9 kaker på et kjøkken er litt vanskelig når jeg samtidig skal lage mat og bake selv til 20 gjester. Hun samkjører ingenting med meg, alt går gjennom mannen min. Og da har hun fortalt hva hun har planlagt.

Trenger sårt råd. Jeg kan jo bare la dette gå seg til, ikke mange dagene det er snakk om. Og jeg vil så gjerne gjøre mannen min glad, vet jo han vil ha familien sin her på den store dag! Samtidig får jeg aldri en sjans til mitt barns dåp igjen. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, hjelp..

Anonymous poster hash: e34af...d66
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er faktisk noe av det verste jeg har hørt  :hakeslepp: . Hva tenker foreldrene hans om at din familie også "har lyst" å bo der da? De tenker vel kanskje ikke på det? Selvsentrerte fjols. Si at det er faktisk IKKE PLASS. BASTA. De kan jo ikke holde på slik, det er jo ditt hjem, men jeg forstår at det er vanskelig å si i mot familien til noen andre slik. 6 dager i hus med 14 mennesker pluss dere selv, det hadde jeg aldri klart, og aldri godtatt. Snakk direkte med tanter og onkler og si at hvis de ikke har råd så får de snakke med dine svigerforeldre, for det er de som har lovt de plass å bo.

• Liker 23
Skrevet

Det her høres helt forferdelig ut. Jeg tror du rett og slett må sette foten ned. Lar dere dere overkjøre denne gangen, blir det enda vanskeligere neste gang. Og det kommer til å fortsette å komme slike situasjoner med denne typen folk. Hvis de tidligst mulig får vite at dere ikke lar dere herse med, jo raskere er det sjanse for at de gir seg. Om de er slike hvor ting aldri blir bra nok uansett, kommer de til å ende opp med å være misfornøyde uansett, og dere kan i det minste gjøre det som er best for dere.

• Liker 10
Skrevet

Hvor lenge er det til dåpen? Dere kan ikke la svigers holde på sånn, det er jo helt vilt! Begynn fra scratch, si klart ifra om at DERE planlegger ALT som har med dåpen å gjøre, og gi beskjed til alle tanter og onkler og diverse om at ikke dere har plass i huset dessverre, og at de kan sove på hotell. Dette er deres dag! Sett hardt mot hardt, for det her går IKKE an. Om de så slår seg vrange og ikke vil komme.. Ja vel, hva er tapet egentlig? Untatt for din mann, som har en helt fucka familie.

• Liker 18
Skrevet

Skaff deg en ryggrad og si at det ikke er plass.

Anonymous poster hash: 3f9ec...cbc

• Liker 16
Skrevet

Dette her høres totalt vilt ut! Det er DITT BARN sin dåp, og ønsker DU og DIN mann og planlegge selv så skal dere gjøre dette! Sett ned foten med EN GANG! Om nødvendig, vis din mann denne tråden slik at han kanskje ikke lar seg styre totalt av at foreldrene prøver å overkjøre han! 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Dette er jo helt sinnsykt og overhode ikke normalt eller noe dere skal finne dere i. Dette er deres dåp og deres hus. Jeg ville satt foten ned, ellers risikerer dere faktisk å bli overkjørt gang på gang fremover. Forklar enkelt og greit at de skulle ha spurt dere på forhånd, så og så mange har vi mulighet til å huse og at dere allerede har planen klar for dåpen. Om de blir aldri så fornærmet får bare være, kanskje de etterhvert forstår at slik oppførsel er helt urimelig. Og nei, blir man invitert i dåp er det vel ikke vanlig å få dekket reiseutgifter. Lykke til med dåpen! Håper det blir som dere ønsker :)

Endret av lulus
  • Liker 8
Skrevet

Jeg hadde tatt med meg ungen og mannen og reist vekk (den helgen)!

Føler SÅ med deg!<3

Anonymous poster hash: 89945...b2d

• Liker 10
Skrevet (endret)

Nå har vi kuttet det ned til 15 og 3 dager, og det mener mannen min at vi må holde ut. Jeg er forsåvidt enig at vi kan det holde ut, men det er litt prinsippet. Det er som en person sa det, det vil komme andre situasjoner..

Jeg har sagt i fra til min mann at jeg ikke kommer til å feire jul eller dra på ferie med svigers for jeg klarer ikke folk som totalt overkjører, spiller på samvittigheten til andre for å få det som de vil. Han kan såklart ta med barna en jul, men uten meg. Jeg får så vondt i magen for jeg ser han blir lei seg, men hvordan kan jeg svelge kameler med denne slekten? Svigermor har mast mye med å feire jul hos henne, men hun fyller opp huset, vasker ikke huset ogd et er rot overalt. Jeg vil aldri trives i rot med husdyr som går inne, småbarn krabber opp i skitne gulv og tjokke lag med støv. 

I tillegg maste hun om å bli med dem på 15 timers kjøreturferie med to små bleiebarn. Det mente hun ikke er noe problem... Jeg blir helt målløs..

Men det har no ikke vært noe problem, vi har ikke sett så mye til dem. Moren ringer mannen min hver dag , tar han ikke tlf, ringer hun 15 ganger i strekk helt hysterisk- noen ganger ringer hun meg og.. Jeg prøver å forklare mannen at det er ikke normalt at en mor ringer så mye, hun sier jo hun er deprimert og har en annen sønn som er komplett uomtenksom og en mann som drikker litt for mye. Men dette er jo ikke problemer som min mann skal bære på sine skuldre. 

Jeg har også et problem med sladder, jeg mener moren er fæl til å gjøre en fjær til fem høns. Og snakker hun om andre til min mann, så snakker hun om oss til andre- derfor burde han ikke gi henne daglige oppdateringer om hva vi gjør. Tror ikke helt han skjønner at moren skravler videre, til folk som er fæle til å sladre og skape konflikter innad i familien.

Jeg vil moren skalta del i dåpen, hun er fantastisk til å bake og herlig å skravle med. Men dette med dåpen og hennes behandling av han og meg, det får meg totalt til å miste interessen for dåpen og respekten for svigers.. Faren er pådriveren og gir seg ikke, men lar svigermoren ta kampene.. Det er tydelig de er vant til at mannen min er den som alltid føyer seg, men nå hvor han har egen familie så har det nå begynt å kollidere her.

Endret av kosetrollet
Skrevet

Takk for svar herinne, føler meg litt mindre urimelig nå.. 

Skrevet

Takk for svar herinne, føler meg litt mindre urimelig nå.. 

Du er IKKE urimelig! Ser at planen er "halvert" og det er i det minste en start... Jeg hadde dog fremdeles nektet så mange mennesker i huset mitt om så bare for en natt. Skal ikke alle disse 15 menneskene på do og dusje innimellom? Har dere flere bad og varmtvannstank på ørtiførti liter? Bare en tanke på noe som kanskje kan funke som argument...

• Liker 9
Skrevet

Vi har brukt det som argument, men det blir avfeid. Det er ikke nok varmtvann, vi må planlegge og kjøre mye til byen før dåpen, bruke kjøkkenet til baking og matlaging etc.

Skrevet

Er det mulig??! Send gjestene til svigers (hvis ikke det er altfor langt unna?) og be DE hente folk på flyplssen. Så kan de sove i bøtter og kar der i seks dager!!! Det går virkelig ikke an å være så blottet for intelligens! Ev. var rådet om å begynne på scrach veldig lurt, fortelle dem hvem som er sjefen!

• Liker 4
Skrevet

Problemet her er at hvis noen skal sette foten ned og be alle dra sin kos, så blir det MEG. Og da blir jeg familiens sorte får samt min mann blir lei seg..

Han vil bestemoren skal med i dåpen, men ber man hennes barn og noen av familien hans om å overnatte på hytte- så nekter alle å komme, det blir mye bråk. Alt eller ingenting. Jeg står mellom å velge mellom min sønns dåp og mine visjoner og resten av rugla her. 

Skrevet

Denne tråden kommer til å bli full av folk som er enige med deg - vent til den har fylt seg opp litt og så viser du den til mannen din. :)

• Liker 4
Skrevet

Om det er mulig, så ville jeg faktisk valgt å avlyse dåpen og gitt beskjed så snart som mulig. Så planlagt en ny i skjul, og gitt svigers beskjed om det dagen før.

Anonymous poster hash: eaebf...bcb

• Liker 33
Skrevet

Bestill hotellrom for deg og mannen (og dåpsbarnet da) den helga? Så får de andre bo der uten dere.... Det hadde jeg vært truende til å gjøre.... Om de hadde skullet bo der, hadde jeg aldri i verden vært der selv....

Jeg hadde forøvrig ikke hatt verken madrasser, dyner, sengetøy eller noe som helst til 15 personer samtidig.... Skal de ligge rett på gulvet da, eller hva?

En ting er det praktiske, men det aller verste er jo holdningen til svigers.... Total mangel på respekt....

• Liker 16
Skrevet

Ojojoj, for noen friheter hun tar seg i andres hus. Makan!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Neida, svigermor har planlagt alt. Hun har sengetøy og luftmadrasser til alle sine. Og ja, jeg tror faktisk jeg skal vise han tråden senere. Hans venner har sagt at det er helt forrykt, men det blir nok litt annerledes når det kommer fra totalt fremmede. 

Jeg foreslår at fjern slekt ikke bare sjekker inn på hytte dagen før dåpen, men dagen før dagen før :D

Jeg tror mannen min får ta regningen. Helt utrolig at 5 voksne mennesker som tjener bra påstår de ikke har råd til å betale en hytte til 1000 kr natta for 5 personer! De forventer faktisk vi gjør det, og når vi tilbyr det- så er det frekt? For vi har jo ikke råd til hotell. 

Hyttene er kjempebra standard med separate rom, dusj, kjøkken og stue. Problemet er at de skal absolutt inn i hjemmet vårt og ha slekstreff her..? Fatter ikke..

Broren forventet at mannen skulle hente han på flyplassen 3 timerunna. 6 timers kjøretur FOR mannen min var jo en selvfølge må vite fordi BROREN ikke gidder å bruke 500 kr på fly eller 200 kr på tog..!!!?

Heldigvis så avviser mannen min bare sånne krav, men herregud så frekk å kreve det? Når broren drar til syden4 ganger i året, snylter på foreldrene sine med mat og bolig for han leier ut egen leilighet for fortjeneste samt han tjener 50.000 minimum svart i året i tillegg til LØNN!

Hvem pokker har ikke råd til 200 kr?! Ikke er han interessert i dåpen heller, kommer bare for å få gratis skyss hjem av foreldrene...

Endret av kosetrollet
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg har foreslått at jeg og mannen min sjekker inn på hotell, men vi skal jo holde dåpen hjemme! Vi må jo være her for å sette opp festlokalet her og bake og lage mat, pynte etc.. Det ble litt kronglete, dessuten er det bedre de folka drar på hytte!

Endret av kosetrollet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...