-Jiinxs- Skrevet 29. august 2015 #1 Skrevet 29. august 2015 Jeg har blitt kjent med en som kan sende meg disse tingene ifra Sør-Korea. Snacks (antar sjokolade og slikt), kjeks, krydder, nudler og sauser. Så var det å finne ut hvor mye det vil koste meg å få det inn i landet. Prøve å se litt på toll.no men fant raskt ut at jeg er for dumt til å forstå det som ble nevnt der. Jeg tenkte på å få henne til å sende alt som 1 kolli (vet ikke om det har noe å si) og maks 5 kg eller 10 kg. Lurte også litt på hva hun egentlig må betale. Er det kun "portoen" for å sende varen til Norge og så må jeg ordne resten med å få den inn eller noe slikt? Hvordan funker det egentlig? Tenkte å sende henne 1000 NOK og det skal gå til varene og kostnaden med å sende det ut av landet.
Tibbie Skrevet 29. august 2015 #2 Skrevet 29. august 2015 Vet ikke disse sendeprisene fra Korea, men er det lov til å sende mat fra så langt ifra? Kanskje det blir tatt i tollen...
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #3 Skrevet 29. august 2015 Totalen av verdi av varer og frakt må ikke overside 350 kr.da må du betale toll og moms. Så må du se på tollsidene hva som er ulovlig å føre inn i landet. Eventuelt så Korea har mye gratis frakt? Som Kina? Eller personen kan sende deg i mindre pakker,men flereAnonymous poster hash: b942b...05c
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #4 Skrevet 29. august 2015 Så lenge det er behandla mat, så er det lov. Jeg bestiller stadig matvarer fra Asia uten at jeg har måttet fortolke det. Anonymous poster hash: 6e778...a8d
Gjest Wei Wei Skrevet 30. august 2015 #5 Skrevet 30. august 2015 Det er ikke lov med oster, kjøtt o.l. produkter som inneholder melk og kjøt. Andre land kan også ha regler for hva som ikke er lov å føre ut av landet (f.eks. sjokolade, hermetikk). Men ellers er det ikke noe problem å sende matvarer. Ingen fortolling. Du sender bare som privat til privat og betaler for forsendelse. 1
-Jiinxs- Skrevet 30. august 2015 Forfatter #6 Skrevet 30. august 2015 Det er ikke lov med oster, kjøtt o.l. produkter som inneholder melk og kjøt. Andre land kan også ha regler for hva som ikke er lov å føre ut av landet (f.eks. sjokolade, hermetikk). Men ellers er det ikke noe problem å sende matvarer. Ingen fortolling. Du sender bare som privat til privat og betaler for forsendelse. Sikkert et teit spm, men hva om det er melk inni noen av sjokoladene? Tror du det vil bli et problem?
Gjest Wei Wei Skrevet 30. august 2015 #7 Skrevet 30. august 2015 Sikkert et teit spm, men hva om det er melk inni noen av sjokoladene? Tror du det vil bli et problem? Grunnen til at Norge ikke vil ta imot melk, ost osv. er vel bakterier, mens sjokolade, morsmelkartstatning og liknende er greit for Norge. Så det er ikke alle melkeprodukter som er forbudt. Det er derfor man skal skjekke reglene.
Million Skrevet 30. august 2015 #8 Skrevet 30. august 2015 (endret) http://www.toll.no/no/bedrift/varer-inn-til-norge/importguider-og-kurs/import-av-mat-og-drikke/ "Skal du importere mat og drikke (næringsmidler) fra utlandet, må du alltid betale merverdiavgift. Enkelte varer har i tillegg toll og særavgifter. Husk også at du i alltid må registrere deg som importør av næringsmidler hos Mattilsynet." MVA er 15% på mat og drikke (ellers vanligvis 25%). Toll vet jeg ikke, men det kan som nevnt i sitatet over påløpe begge deler (opptil tre avgifter kan påløpe; moms, toll og såkalte særavgifter, avhengig av hvilket næringsmiddel det er snakk om) Endret 30. august 2015 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå