Sølvi88 Skrevet 29. august 2015 #1 Skrevet 29. august 2015 Vær snille å ikke kommenter bare fordi hundene er fine osv. Og heller ikke om du har en personlig mening uten erfaring ang begge typene. Jeg trenger råd, ikke synspunkter uten medhold. Kom gjerne med tips ang kennel/oppdrett. Jeg har vokst opp med schäferhund og vurderer å kjøpe finsk lapphund, noen som har erfaring med de to typene? Er fl lettere ang oppdragelse eller vanskeligere? På forhånd takk!
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #2 Skrevet 29. august 2015 Tør nesten ikke svare siden formaningen om å ikke svare er lenger enn spørsmålet ditt. Men til saken- jeg har en pensjonert politihund som kom til gårds ferdig trent, en lydig festlig kar som er svært opptatt av blikket mitt og kroppslråket og følger med argusøyne hva som foregår. Han er dessverre ikke i helsemessig stand til å utføre tjeneste lenger, og rent helsemessig ville jeg gått for lapphund! En ypperlig turkamerat som er utrolig sprek og alltid klar for lange treningsturer. Når det gjelder lydighet har jeg ikke hatt noe problemer med treningen, vet ikke om det er verdt å nevne men jeg og lapphunden er mye på skitur- han henter stavene mine når det er på tide med en skitur- det er egentlig ganske festlig for han gjør ikke det hve dag men en gang i mellom når han synes det er på tide! Smart kar.Anonymous poster hash: ea3da...0cf
AnonymBruker Skrevet 29. august 2015 #3 Skrevet 29. august 2015 Jeg har finsk lapphund. Hun er en fantastisk hund, men også en skikkelig raring. Rasen har blitt blandet med ulver etter at de ble hunder og det merkes i at de ofte er mer menneskesky og egenrådige enn andre raser. Hun er kjærlig og glad i mennesker, men er alltid litt forsiktig når hun møter nye folk. Hun liker også å gå rundt for seg selv og holde på med sitt og er ikke typen som henger etter deg konstant. Hun er passe lydig og lettlært, men også her blir hun fort nervøs og blander sammen forskjellige kommandoer. Jeg har ikke erfaring med schäfer, men siden de brukes som politihunder vil jeg tro de er mer lydige enn finsk lapphund. Men hvis du bare skal ha en selskapshund har vel ikke det så mye å si. Anonymous poster hash: 317b2...15f
Sølvi88 Skrevet 30. august 2015 Forfatter #4 Skrevet 30. august 2015 Tør nesten ikke svare siden formaningen om å ikke svare er lenger enn spørsmålet ditt. Men til saken- jeg har en pensjonert politihund som kom til gårds ferdig trent, en lydig festlig kar som er svært opptatt av blikket mitt og kroppslråket og følger med argusøyne hva som foregår. Han er dessverre ikke i helsemessig stand til å utføre tjeneste lenger, og rent helsemessig ville jeg gått for lapphund! En ypperlig turkamerat som er utrolig sprek og alltid klar for lange treningsturer. Når det gjelder lydighet har jeg ikke hatt noe problemer med treningen, vet ikke om det er verdt å nevne men jeg og lapphunden er mye på skitur- han henter stavene mine når det er på tide med en skitur- det er egentlig ganske festlig for han gjør ikke det hve dag men en gang i mellom når han synes det er på tide! Smart kar.Anonymous poster hash: ea3da...0cf Jeg er lei av folk som svarer/ kommenterer ting jeg ikke har spurt om, så begynner fler å kommentere hans/hennes mening også er diskusjon i gang og jeg må leite i min egen tråd etter det jeg spurte om, derfor. Ok, takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #5 Skrevet 30. august 2015 Jeg er lei av folk som svarer/ kommenterer ting jeg ikke har spurt om, så begynner fler å kommentere hans/hennes mening også er diskusjon i gang og jeg må leite i min egen tråd etter det jeg spurte om, derfor. Ok, takk for svar! Det er jo snakk om to veldig forskjellige raser her. Nå har jeg svensk lapphund, ikke finsk, men jeg våger meg til å svare allikevel, all den tid rasene er veldig like. Der schaferen er førerorientert er lapphunden mer selvstendig. Den jobber gjerne, men ønsker helst å løse oppgaven på sin egen måte. Det kan være krevende hvis man ønsker å trene lydighet på høyt nivå. Jeg synes jeg ser tendensen mot hunder som er noe mer førerorienterte i avlen nå, men jeg håper man ikke går så langt at man fjerner særpreget til rasen. Jeg elsker min lapphund nettopp fordi han skiller seg ut og er selvstendig. Han elsker forøvrig agility, synes rallylydighet er gøy, går spor så det står etter og har vært med på noen smellerkurs. Skjer ting på hans premisser og utfra hans forutsetninger, kan han være med på det meste. Allsidighet synes jeg er et flott trekk ved rasen, I tillegg til lite helseplager så sant man velger seriøse oppdrettere som sjekker for HD og øyelyser.Anonymous poster hash: e9372...e91
Sølvi88 Skrevet 30. august 2015 Forfatter #6 Skrevet 30. august 2015 Jeg har finsk lapphund. Hun er en fantastisk hund, men også en skikkelig raring. Rasen har blitt blandet med ulver etter at de ble hunder og det merkes i at de ofte er mer menneskesky og egenrådige enn andre raser. Hun er kjærlig og glad i mennesker, men er alltid litt forsiktig når hun møter nye folk. Hun liker også å gå rundt for seg selv og holde på med sitt og er ikke typen som henger etter deg konstant. Hun er passe lydig og lettlært, men også her blir hun fort nervøs og blander sammen forskjellige kommandoer. Jeg har ikke erfaring med schäfer, men siden de brukes som politihunder vil jeg tro de er mer lydige enn finsk lapphund. Men hvis du bare skal ha en selskapshund har vel ikke det så mye å si.Anonymous poster hash: 317b2...15f Mange raser brukes som politihund. Schäfere er vakthunder, så vanskelig å få ordentlig lydig om det ikke er jobben din og du bruket en arbeidsdag + kveldstid på de hver dag. De har et aggressivt kroppsspråk (snille men virker aggresiv) og er veldig rett på, dette er vanskelig å få avvent. Men det er snille bikkjer. Så slipper du å lure på det. Jeg vet hvordan schäfere er, derfor jeg lurte på om noen visste hvordan de er i forhold til fl
Sølvi88 Skrevet 30. august 2015 Forfatter #7 Skrevet 30. august 2015 Det er jo snakk om to veldig forskjellige raser her. Nå har jeg svensk lapphund, ikke finsk, men jeg våger meg til å svare allikevel, all den tid rasene er veldig like. Der schaferen er førerorientert er lapphunden mer selvstendig. Den jobber gjerne, men ønsker helst å løse oppgaven på sin egen måte. Det kan være krevende hvis man ønsker å trene lydighet på høyt nivå. Jeg synes jeg ser tendensen mot hunder som er noe mer førerorienterte i avlen nå, men jeg håper man ikke går så langt at man fjerner særpreget til rasen. Jeg elsker min lapphund nettopp fordi han skiller seg ut og er selvstendig. Han elsker forøvrig agility, synes rallylydighet er gøy, går spor så det står etter og har vært med på noen smellerkurs. Skjer ting på hans premisser og utfra hans forutsetninger, kan han være med på det meste. Allsidighet synes jeg er et flott trekk ved rasen, I tillegg til lite helseplager så sant man velger seriøse oppdrettere som sjekker for HD og øyelyser.Anonymous poster hash: e9372...e91 Jeg valgte å gå bort fra schäfer pga alle helseplagene, har slitt mye med dette. Fl virker bedre på dette feltet. Så agility er å anbefale? Vurderer å satse på førerhund i røde kors hjelpekorpset, du som er erfaren, hva tenker du om det? Kravene er kun at det skal være en frisk lykkelig og lydig hund. Ikke eta opp den bortkomne om han/hun blir finni osv.. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #8 Skrevet 30. august 2015 Jeg valgte å gå bort fra schäfer pga alle helseplagene, har slitt mye med dette. Fl virker bedre på dette feltet. Så agility er å anbefale? Vurderer å satse på førerhund i røde kors hjelpekorpset, du som er erfaren, hva tenker du om det? Kravene er kun at det skal være en frisk lykkelig og lydig hund. Ikke eta opp den bortkomne om han/hun blir finni osv.. Han synes agility er kjempegøy, men jeg har ikke konkurrert I det, for jeg synes ikke konkurranser er så gøy Er med på treninger fordi det er en fin aktivitet for både hund og eier. Redningshund du tenker på? Jeg vet om et par som er/var godkjente redningshunder, krever nok mye jobb, men rasen kan nok absolutt brukes til det. Min skal etter planen godkjennes som ettersøkshund på vilt, og jeg vet om en del lapphunder som er godkjent til det. Anonymous poster hash: e9372...e91
Sølvi88 Skrevet 30. august 2015 Forfatter #9 Skrevet 30. august 2015 Han synes agility er kjempegøy, men jeg har ikke konkurrert I det, for jeg synes ikke konkurranser er så gøy Er med på treninger fordi det er en fin aktivitet for både hund og eier. Redningshund du tenker på? Jeg vet om et par som er/var godkjente redningshunder, krever nok mye jobb, men rasen kan nok absolutt brukes til det. Min skal etter planen godkjennes som ettersøkshund på vilt, og jeg vet om en del lapphunder som er godkjent til det. Anonymous poster hash: e9372...e91 Jeg er kjempe konkurransemenneske så kansje jeg bør begynne å konkurere, hadde vært morro. Stilig med ettersøkshund da, morro å ha "planer" med dyra Ja, redningshund
AnonymBruker Skrevet 30. august 2015 #10 Skrevet 30. august 2015 Jeg er kjempe konkurransemenneske så kansje jeg bør begynne å konkurere, hadde vært morro. Stilig med ettersøkshund da, morro å ha "planer" med dyra Ja, redningshund Bare vær obs på at en lapphund ikke er en BC eller sheltie som vel er de rasene du bør satse på om du skal satse seriøst på agility Anonymous poster hash: e9372...e91
Sølvi88 Skrevet 30. august 2015 Forfatter #11 Skrevet 30. august 2015 Bare snakk om lek, synes konkuranse er gøy men jeg er like god taper som vinner. Og liker ikke sheltie, hehe så vil ikke ha en sånn-ish hund.
Tabris Skrevet 30. august 2015 #12 Skrevet 30. august 2015 Lappiser er herlige hunder, bare vær obs på (som andre har vært inne på) at de er spisshunder. Dvs at de har lav terskel for å bjeffe i ulike situasjoner, samt at de ofte kan være mer interesserte i omgivelsene enn av eier. Det kan kreve litt ekstra jobb å få dem til å funke ordentlig i konkurranser. Hilsen konkurrerende spisshund-eier. 1
Gjest Skrevet 1. september 2015 #13 Skrevet 1. september 2015 Jeg har ikke stor erfaringen fra schæfer, men har to lapphunder selv. Etter hva jeg har sett på kurs o.l. er lapphunden mye mer selvstendig enn en schæfer. De foretrekker å gjøre ting på egenhånd og sin egen måte, og er mindre førerorienterte enn schæfer. Derimot lærer de superfort og kort økter gir mye resultat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå